Bromsar fungerar bra direkt efter luftning sen dåligt

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Jag luftade bromsarna för någon dag sen och direkt efteråt vart bromsverkan grym men relativt snabbt ( < 10 bromsningar ) så tyckte jag att det vart sämre. Har märkt detta fenomen tidigare men aldrig fått bromsarna att ta så bra så skillnaden vart betydligt mindre. Efter dessa inbromsningar tycker jag nog att bromsverkan ligger kvar på samma nivå, en nivå som enligt mig inte är farligt dålig men det saknas helt klart något. Den går inte heller tillbaka till denna nivå efter att ha stått ett tag.

Har suttit och letat efter liknande symptom men har inte hittat något. Mina funderingar har varit

1. luft i systemet (läckage), tycker det borde vara relativt enkelt att hitta ett läckage på bromssystemet och då borde det konstant bli sämre. 5 bandagar borde absolut inte fungera om man har ett läckage antar jag...

2. kolvarna som kärvar, tror de inte rör sig direkt optimalt då jag kollade på detta senast. När jag luftar så pressar jag verkligen kolvarna innåt och och sen rör de sig lite utåt mellan inbromsningarna och tillslut så använder jag inte alla sex kolvar utan endast några av dom. Vet inte hur detta fungera i verkligheten men känns ändå rimligt på något konstigt sätt.

3. bromspumpen läcker? Då jag får upp tryck så borde det inte vara något problem eller?

Smörj upp och "motionera" kolvarna lite då, det är snabbt gjort.

Smörj upp och "motionera" kolvarna lite då, det är snabbt gjort.

Behöver man inte öppna upp oket då och byta packningarna? Har försökt hitta packningar på nätet men inte riktigt lyckats. Sen fick jag punka idag på e4an när jag racade lite så tar lite tid nu innan jag kan testa igen :/

Behöver man inte öppna upp oket då och byta packningarna? Har försökt hitta packningar på nätet men inte riktigt lyckats. Sen fick jag punka idag på e4an när jag racade lite så tar lite tid nu innan jag kan testa igen :/

Till gixxern?

Varsågod:
http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/GSXR_1000_K1/01/#brake

Men det går bra att göra rent och smörja kolvarna ändå. Jag brukar bara pumpa ut dom så långt jag vågar innan dom ploppar ut, det brukar räcka för att få bort det värsta klägget med en tandborste och lite t-röd. Sedan på med lite biltema bromscylinderfett på kolvarna och trycka in dom med fingrarna och sedan pumpa ut igen några gånger.

Ingen fara om dom ploppar ut heller men det är surt om man inte planerat att byta bromsvätska då det kommer gå åt en del innan man blivit av med luften igen...

Exakt det är till gixxern. har tagit loss allt nu och sitter med bromsoken här men en av kolvarna sitter stenhårt fast. Den rör sig inte en millimeter in... Har ett verktyg för att trycka in dom igen och inte ens med den så går det. Man vågar ju inte ta i hur mycket som helst men tog ändå i en del. Har öppnat alla öppningar så det är inget tryck som skapas som sätter stopp iaf

Bara att trycka. Hur långt ut är kolvarna som sitter fast?
Den sitter drygt på mitten tror jag. Ungefär så långt ut en sliten bromskloss skulle få den att sitta antar jag. Testade nu att i allt vad jag hade (en hand på oket och en hand på verktyget ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg-19287/ )) men det rör sig inte en millimeter haha. Ska man fylla på med bromsvätska och försöka få ut den helt?

Den sitter drygt på mitten tror jag. Ungefär så långt ut en sliten bromskloss skulle få den att sitta antar jag. Testade nu att i allt vad jag hade (en hand på oket och en hand på verktyget ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg-19287/ )) men det rör sig inte en millimeter haha. Ska man fylla på med bromsvätska och försöka få ut den helt?

Prova med en polygrip och kläm på ena sidan sen andra osv runt om. Kolven borde lossna förr eller senare.
Flexar verktyget när du drar åt det?

Använd inte polygrip, har du otur förstör du kolven och då blir det dyrt. Det enklaste sättet att få ut kolvarna är att använda tryckluft. Du måste ha alla kolvarna i sen sätter du en pinne mellan kolvarna, denna måste vara lagom tjock 1-2 cm så att du kan jobba lite med motstånd på de kolvar som är lösa, annars flyger de ut innan du får loss den som sitter(svårt att förklara men du märker när du håller på hur man ska göra). Du blåser med luft i hålet där banjobulten sitter. Luftningsnippeln måste vara iskruvad.
OBS! Sätt för allt vad du gör inte fingrarna mellan kolvarna när du blåser för du kan lätt skada fingrarna. Om kolvarna ploppar ut så gör det inget, det är bara att trycka i dom igen men ett tips är att trycka ut all fyra och rengöra dom ordentligt.

Om du inte har tillgång till tryckluft så kan man göra likadant med själva hydraultrycket i bromssystemet men då måste du plocka ihop allt igen och det är inte så kul. Det går även med andra typer av tryck, hydraulik, fettspruta eller vattentryck.

Last edited:
Använd inte polygrip, har du otur förstör du kolven och då blir det dyrt. .

Inga verktyg på kolvytan, det är inte "otur" när man förstör kolven, bara dumt och dyrt..
"Tryck" är OK men särskilda verktyg finns för ändamålet (se bild)
Har i vissa fall med framgång prövat att "smörja med bromsvätska utifrån" och låta allt stå ett tag innan man går vidare
När man fått ut kolven, tvättas och poleras den, bromscylindern tvättas/torkas med T-sprit invändigt.
Lägg på lite bromsfett och tryck in den igen ..:tummenupp

Bifogat

• $T2eC16ZHJHoE9n3KftmcBRglVjj7zw~~60_35.jpg
    $T2eC16ZHJHoE9n3KftmcBRglVjj7zw~~60_35.jpg
    13.3 KB · Visningar: 107
Det kan kärva av olika anledningar. Kan vara rost eller annan skit som samlats där, dom kan sitta snett.
Det sistnämnda beror med högst sannolikhet på att någon tidigare tagit isär och satt ihop felaktigt (har själv fått hem en hoj med "renoverat bromssystem, det var bara gör om och gör rätt), vi snackar extremt fina toleranser mellan kolv och ok.

Sätt en träbit eller metallist mellan oken, lagom tunn så att alla utom det kärvande oket tar i sen pumpar du för brinnande livet till det släpper. Du vill nog inte gör detta med bromsskivan då den kan skadas. Funkar inte det så ta isär allt.

Nu fick jag in den iaf! Tog och vickade på den med all min kraft (endast händer som verktyg) efter att ha försökt rengöra så mycket som möjligt med bromsvätska nere i springan och den rörde sig lite! Sen var det bara att trycka in den :banana Nytt däck har kommit idag och bromsbeläggen lär komma i eftermiddag så imorgon får jag nog på det och kan testa om det blev någon skillnad

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti