bromsa in ny bromsar

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
Tjena tjena.

någon som har lite info om hur man på "rätt" sätt bromsar in sina nya bromsar?
(nya skivor och belägg) :)

tack för hjälpen

Till bil o tävlingsbelägg fick jag lära mej att bromsa löst och sedan hårdare o hårdare medans men gasade med andra foten,
Sedan låta bromsarna svalna, upprepa processen 3-4 ggr
anledningen till detta förfarande var att minska risk för glasning av beläggen,

Vet ej om det är likadant till hoj?Men jag gör på detta sättet iaf,

Det finns en del belägg som ska köras in. Andra behöver inte köras in. SBS DC (näst dyraste beläggen) tex ska köras in medan SBS DS (dyraste beläggen) inte ska köras in. Dvs kan vara olika fast dom tom kommer från samma tillverkare.

Så du kan ju börja med att kolla. Ska dom köras in så står det på förpackningen hur mas ska göra. Det står hur man gör om skivorna är gamla men beläggen nya. Står även hur man gör för nya skivor och nya belägg.

I korthet går det till så att man kör lite smått och bromsat så skivorna blir lite varma. Sen låter man dom kallna och så gör man om det ett par gånger. Inge hårda bromsningar från början.

Last edited:
OK tack för svaren.
det e honda orginal belägg som blev ditsatta dock ej av mig så kan inte läsa på förpackningen :(
men vad jag förstår så ska man inte bromsa för hårt i början.

tack :)

Spelar ingen direkt roll hur du kör in dem. Precis som med motorer råder det delade meningar. Jag har aldrig kört in skivor och alla har de fungerat bra. Detta har varit på både billigare bilar och 500hp+ bilar.

Glasade

När jag bytade belägg i sommras kollade jag inte hur det var med inkörning. Så jag körde till Falken (ca 8km) och körde några varv. Det tog typ 3-4 varv sen tog inte bromsarna alls. Så jag fick köra hem och plocka isär dem igen. Ruggade upp dem mot asfalten, och det blev hur bra som helst efter det. Så hädanefter får det bli belägg som man slipper köra in, man lär sig av sina misstag.

Det brukar ju vara tjockleksindikatorer på belägg. Antar att det även är det på en 929:a. Om du tittar på ett beläggets tjocklek så är en del av tjockleken slitsad. När du slitit ned beläggen så långt att den slitsade delen är borta är det dags att byta generellt. Jobbigt att slita längre så att beläggen tuggar upp skivorna.

Det brukar ju vara tjockleksindikatorer på belägg. Antar att det även är det på en 929:a. Om du tittar på ett beläggets tjocklek så är en del av tjockleken slitsad. När du slitit ned beläggen så långt att den slitsade delen är borta är det dags att byta generellt. Jobbigt att slita längre så att beläggen tuggar upp skivorna.

Ok, jo jag förstår det.. jag var nog lite otydlig. Sorry, men jag menade när dom är nya.. hur många mm är tjockleken på beläggen?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...