Broms strul. R1:a. Help

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Har lite problem med min frambroms, hjälp!!

För 2-3.v sedan monterade jag ihop hojen för att ge mig ut på vägarna. Hojen en Yamaha YZF R1 -99 "ombyggd" till streetfighter.

Problemet är det att när jag kört ca 2 km till den lokala macken för att kolla luften i däcken "låser" bromsarna sig. när jag försöker rulla hojen för att ventilen skall komma i rätt läge så jag kan pumpa däcken upptäcker jag alltså att bromsen ligger an (rätt kraftigt). Vad göra, tar en skruvmejsel och "bänder" tillbaka beläggen i oken så att det rullar, åker närmaste vägen hem utan att röra frambromsen. väl hemma sprajar jag 5-56 på kolvarna(som jag trodde tjärvade efter att ha suttit still i 7 mån). Ut igen på en provtur, men efter ca 1km händer samma fenomen igen. Även nu bänder jag tillbaka beläggen och vänder hemmåt. Men efter 400m sätter sig bromsarna igen(utan att jag nuddat handtaget). Låter skiten stå vid vägkanten, går hem och hämtar släpet!

några dagar senare monterar jag på en annan huvudcylinder (beg men som tydligen fungerade när den plockades bort), ger mig ut på en ny runda för att prova. men efter ca10-20 bromsningar och 3-4km låser sig bromsarna igen efter en bromsning! Denna gång har jag med mig en blocknyckel med vilekn jag lossar banjo-bulten som ansluter slangarna till huvudcylindern, och vips så släpper trycket och jag kan köra hem (utan frambroms).

Nu hoppas jag att någon kan ge mig ett svar på vad ett möjligt fel kan vara???

Det som inte är original är de 10+ cm stålomspunna slangarna (som är köpt på den lokala hydralslangsbutiken)!!

Kolla med Liwa1. Har för mig att det var någon klack på handtaget som stack ut 1-2 mm mer på de nyare, vilket resulterar i att brommsen ligger på och oljan kokar.

//D

loser skrev:
Kolla med Liwa1. Har för mig att det var någon klack på handtaget som stack ut 1-2 mm mer på de nyare, vilket resulterar i att brommsen ligger på och oljan kokar.

//D

Maila Oscar, hände när vi körde ERF på Falkenberg, Grandmaster som körde hojjen blev liggande på sjukhus 1 månad efter att bromsarna satt sig i högfartskurvan innan rakan.

Du får serva bromsoken, köpa nya packningar mm, finns renoveringskit ring din Yamaha handlare. Eller köp nya/beg ok på skroten - vilket Oscar gjorde. Efter en sådan olycka vill man inte riskera något

Mvh//ZS

loser skrev:

//D

:va, vad då för klack...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP