Bridgestone

Körde med dessa på min gamla zx-10r -08 på Anderstorp förra året och jag fick ett rejält bakhjulssläpp i högern efter rakan och tappade totalt allt förtroende för dem. De funkar säkert kalasbra på gata men om du skall köra bana så hade jag valt något annat.

I Bike's förra nummer körde Krister Miinin bla BT-016 på Gotland ring, och dom blev rejält sågade - sämst i testet.

Kanske duger på gata, men onekligen ett sämre val av sportdäck.

Jag har kört med dom på två av mina hojar. Har fungerat helt perfekt både på gatan och på bandagar. Jag rekomenderar :tummenupp

Detta med däck är den eviga frågan. Jag tror det kan vara farligt att bara ställa frågan rakt ut i luften. Ska förklara varför.

Om du ställer en sådan fråga öppet som vem som helst kan lämna synpunkter på kommer du få väldigt skiftande svar. Vad du däremot skulle gjort var att förklara var du ska köra te.x bana eller gata, typ av hoj och din egen körstil. Jag tycker dessa saker är klart avgörande för valet av däck.

Du kanske bara kör gata. Du kanske har en lite mer snäll hoj (mindre hkr etc). Du kanske har en lugnare körstil och inte har som mål att knäcka varje hastighetsrekord som finns.

Känns ju som det är ofta att dom som svarar bara refererar till hur dom upplever hur däcken beter sig på en bana, fastän frågeställaren bara kör gata.

Skriver inte detta för att verka märkvärdig snarare för att minska informationflödet som ändå inte är vägledande för frågeställaren, oftast. Jag har haft dessa sulor på min hoj och har inte upptäckt några speciella negativa egenskaper. Men det ska sägas, jag är ingen bankörare utan enbart gata och framförallt ingen Rossi för den delen.

PS: Bikes test är bra. Men man ska komma ihåg att där maxpressar dom däcken to the edge, Tror det är få amatöråkare som klarar av att nånsin på en gata plåga däcken så pass mycket som dessa testförare.

Back