Bridgestone slick år 2002 däcktryck??

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Lyckats få tag på ett oanvänt Bridgestone slick tillverkat 2002!!!!! (Just det 1år efter WTC)

Nån som kan komma ihåg vad man körde för däckstryck i dem? Gärna varmtryck...

Med den fart jag åker med spelar det nog ingen större roll :) Men det kan va kul å testa.

Då spelar det kanske heller inte så stor roll vilket tryck du kör med? Det enda jag kommer ihåg med pirelli slicks från den tiden på ett bakdäck borde väl vara varmt runt 2,2.

Då spelar det kanske heller inte så stor roll vilket tryck du kör med? Det enda jag kommer ihåg med pirelli slicks från den tiden på ett bakdäck borde väl vara varmt runt 2,2.

Ja, då jag började köra för 2år sen så tyckte jag alla sa 2.0 bak och 2.1 fram kall på vilket däckmärke man än fråga. Men hur det var -02 vet de man ju aldrig. 2.2 varm kanske e någolunda rätt.

Vill minnas att jag körde ett gammalt bridgestone 04 som var ett par år gammalt redan då och då gällde 2,1 fram, 2,0 bak i kalltryck. Det lär hur som helst fungera bra.

Borde inte förarens vikt spela in! Allt mellan 60kg-110+ kroppsvikt är ju inga ovanliga siffror. Blir ju så fall (110-60)/2 = 25kg extra på varje däck, och ännu mer vid kraftiga inbromsningar och hög kurvhastighet. Eller...

Borde inte förarens vikt spela in! Allt mellan 60kg-110+ kroppsvikt är ju inga ovanliga siffror. Blir ju så fall (110-60)/2 = 25kg extra på varje däck, och ännu mer vid kraftiga inbromsningar och hög kurvhastighet. Eller...
Har man ställt in rätt häng så har man rätt fjädring för sin vikt så då ska det inte spela någon roll, belastningen blir väl ungefär densamma oavsett förarens vikt.

Har man ställt in rätt häng så har man rätt fjädring för sin vikt så då ska det inte spela någon roll, belastningen blir väl ungefär densamma oavsett förarens vikt.

Luften i däcken fungerar ju som en fjäder och håller upp hojens vikt. Alltså ska man ha mer tryck i däcken om man är tjock och har en tung hoj, men att det är förhållandevis lite det handlar om och andra yttre faktorer så som hojvikt, hojtyp och körstil även spelar in, jag skulle tro att det är därför inte däcktillverkarna specar tryck vid olika vikt.

Till bilar så är det i princip alltid olika tryck vid olika last, karosstyper och motoralternativ, och självklart däcktyper.

Luften i däcken fungerar ju som en fjäder och håller upp hojens vikt. Alltså ska man ha mer tryck i däcken om man är tjock och har en tung hoj...
Fack, jag ska alltså pumpa i mer eftersom jag är tjock :gnissla

Jag litar på dig Otto, du kan väl mer om lufttryck i däck än någon annan här :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026