Bridgestone säger upp avtalet som däckleverantör 2015

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter säsongen 2015 kommer Bridgestone inte längre leverera enhetsdäck till MotoGP-klassen.

"Having achieved the objectives it set out for itself in MotoGP, Bridgestone will cease tyre supply to the series at the end of 2015."

Crash.net ser Dunlop och Michelin som troliga kandidater till efterföljare men vi lär inget få veta än på ett tag. Parterna har till 22:a maj på sig att lämna in sina intresseanmälningar.

http://www.crash.net/motogp/news/203841/1/bridgestone-to-quit-as-motogp-tyre-supplier.html

http://www.motogp.com/en/news/2014/Official+Tyre+supplier+to+MotoGP+Tender
 
Vad händer om ingen tillverkare visar intresse, oavsett vad Dorna än gör för att locka dem?
 
Har hört att det står mellan Avon och Maxxis.
 
Har hört att det står mellan Avon och Maxxis.
Vad säger Du, är det inte Hankook som gäller? Tycker jag sett en massa på twitter om att det skulle vara hufvudspåret. Joråsåatteh...

Seriöst är väl detta något av en skräll, att Bridgestone kliver av efter att ha tagit kronan från Michelin när de skräddarsydda däcken förbjöds. Michelin ville inte pröjsa Dorna för att leverera, de ville satsa stålarna på utveckling i stället om mitt minne är korrekt. Så - vi har en kort anbudstid, Dunlop levererar till Moto2 och 3 samtidigt som vi har Pirelli som hovleverantör till WSB. Jag skulle bli förvånad om kontraktet hamnar utanför den sfären...

Med tanke på att däcken är en fundamental viktig del som idag styr chassiutvecklingen i st f tvärt om förstår jag brådskan med att teckna ny leverantör, med tanke på att allt ska vara på topp till premiären 2016... : PhI_2013
 
Oavsett vem som tar över så blir det intressant att se om det blir den gamla eller den nya leverantören som förespråkar total omkastning av kalendern och ombyggnation av en massa banor. Allt för att undvika direkta jämförelser där det ena märket kan hamna i dålig dager.

Jag har dock redan mina farhågor vad gäller livet som chassie- och fjädringsingenjör. Visst har Bridgestone haft sina hick-ups, men de är trots allt ett vetenskapligt högteknologiföretag som gör allt by the book och deras jämna kvalitet går inte att diskutera bort (det är bara Valentino's die hard fans som tror att ett enda däck och ingen annans går sönder). Detta är inte de områden där Dunlop och Pirelli briljerar.
 
Oavsett vem som tar över så blir det intressant att se om det blir den gamla eller den nya leverantören som förespråkar total omkastning av kalendern och ombyggnation av en massa banor. Allt för att undvika direkta jämförelser där det ena märket kan hamna i dålig dager.

Jag har dock redan mina farhågor vad gäller livet som chassie- och fjädringsingenjör. Visst har Bridgestone haft sina hick-ups, men de är trots allt ett vetenskapligt högteknologiföretag som gör allt by the book och deras jämna kvalitet går inte att diskutera bort (det är bara Valentino's die hard fans som tror att ett enda däck och ingen annans går sönder). Detta är inte de områden där Dunlop och Pirelli briljerar.

Du anar att ditt jobb kommer bli märkbart mycket svårare på grund av större osäkerheter i kringliggande utrustning då?
 
Jag har dock redan mina farhågor vad gäller livet som chassie- och fjädringsingenjör. Visst har Bridgestone haft sina hick-ups, men de är trots allt ett vetenskapligt högteknologiföretag som gör allt by the book och deras jämna kvalitet går inte att diskutera bort (det är bara Valentino's die hard fans som tror att ett enda däck och ingen annans går sönder). Detta är inte de områden där Dunlop och Pirelli briljerar.

Jag vill minnas att även Michelin spelade lite mer på känsla än vetenskap (med resultat därefter) ibland men det kanske bara är nostalgin som talar...

Jag ser gärna två eller tre märken som slåss om det. Kanske inte för att det ger bäst utveckling eller rättvisast resultat utan för att det blir bäst fight och underlag för mer diskussion. Det kommer bli High Chaparral ett tag, det är jag rätt säker på i alla fall.
 
För dem som tror på att racing är med och utvecklar tekniken, är enhetsdäck ett jäkla mörker. Fritt val är enda lösningen. Allra bäst vore förstås krav på gatlegala däck köpta hos "vanlig" återförsäljare.
 
Återinför fria däck. Det leder utveckling framåt, min åsikt.. Fler som tänker, testar, utvecklar, kan väl inte skada?
 
Oavsett vem som tar över så blir det intressant att se om det blir den gamla eller den nya leverantören som förespråkar total omkastning av kalendern och ombyggnation av en massa banor. Allt för att undvika direkta jämförelser där det ena märket kan hamna i dålig dager.

Jag har dock redan mina farhågor vad gäller livet som chassie- och fjädringsingenjör. Visst har Bridgestone haft sina hick-ups, men de är trots allt ett vetenskapligt högteknologiföretag som gör allt by the book och deras jämna kvalitet går inte att diskutera bort (det är bara Valentino's die hard fans som tror att ett enda däck och ingen annans går sönder). Detta är inte de områden där Dunlop och Pirelli briljerar.
Nej, Pirellis prestationer i F1 är väl knappast något att hurra över, om än de gör bra däck för salumarknaden. Å andra sidan (om man ska se något positivt) kommer den leverantör som hanterar chassiegenskaperna bäst trots varierande däckskvalitet att bli ett än mer självklart alternativ. ;) Hur värderas Michelin vs Dunlop/Pirelli bland tekniker generellt? Frågan är naturligtvis ställd generellt och utan att avse nägon specifik leverantör av komponenter...
 
Michelin har väll köpt rättigheten för enhetsdäck i CEV Moto2. Vet inte om dom är det ännu. Så känns som DORNA verkligen sett till att krama ut från så många tillverkare som möjligt.
 
Du anar att ditt jobb kommer bli märkbart mycket svårare på grund av större osäkerheter i kringliggande utrustning då?

Bridgestone har en grundkarakteristik (styvhet och massa) som inte varierar särsklit mycket från däck till däck i samma batch, mellan olika typer (single compound, dual compound, med mera) eller mellan olika gummiblandningar (hård, medium, mjuk, med mera). De är sparsamma med att dela ut sådan information, men den information de delar ut är 100% trovärdig och korrekt uppmätt.

Min personliga erfarenhet är att detta inte fungerar lika bra hos Dunlop och framförallt inte hos Pirelli i WSB, därför blir delar av jobbet med chassie och fjädring mer gissning och mindre vetenskap när man jobbar med dem.

Hur värderas Michelin vs Dunlop/Pirelli bland tekniker generellt?

Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle åka med något annat än Bridgestone, Michelin, Dunlop eller Pirelli på min egen gathoj. Det finns helt enkelt ingen anledning att blanda in något annat. Det som inte funkar med ett däck som levereras av dem, det kommer inte att funka med ett däck från någon annan.

Om jag måste "ranka" dem sinsemellan så skulle jag nog låta Michelin och Bridgestone dela på förstaplatsen. Båda är vetenskapliga företag och båda har (i modern tid) presenterat avgörande steg som fört däcksteknologin framåt både vad gäller racedäck och gatdäck. Att de är villiga att samarbeta kring chassie och fjädring gör inte saken sämre.

Dunlop och Pirelli får i så fall dela på tredjeplatsen, bara för att mitt personliga intryck är att de inte ligger på samma tekniskt höga nivå som B och M, och viljan / kunskaperna till samarbete kring chassie och fjädring är inte riktigt lika bra.

Därmed inte sagt att en MotoGP-hoj på Dunlop eller Pirelli kommer att gå långsammare, det är en helt annan fråga. Det skulle ju faktiskt vara ganska intressant att se hur bra varvtid Marc skulle kunna göra på en uppsättning kvaldäck från WSB (om han lyckas hålla sig på banan).
 
Läste i MCN sommaren 2012 en artikel om att efter enhetsdäcken införts hade Honda tagit fram 30 olika MotoGP ramar. Anpassade för olika banor, olika förares körstil och till de däck Bridgestone levererat.
Jag kan bara gissa:
Styvare däck => Flexigare Ram. Mjukare däck => Styvare ram,
Gropig bana => Flexigare ram, Dansgolvslät asfalt => Styvare ram. osv.

Förr var det tvärtom. Efter träningen flögs det in däck till de bästa förarna anpassade efter banan.
Tillverkade under natten.
Dvs däck som gav bästa möjliga fäste på banans asfalt, däckstomme med flex anpassat efter banan, hojens ramflex och förarens körstil
och som höll loppet ut.
 
Nej, Pirellis prestationer i F1 är väl knappast något att hurra över, om än de gör bra däck för salumarknaden. Å andra sidan (om man ska se något positivt) kommer den leverantör som hanterar chassiegenskaperna bäst trots varierande däckskvalitet att bli ett än mer självklart alternativ. ;) Hur värderas Michelin vs Dunlop/Pirelli bland tekniker generellt? Frågan är naturligtvis ställd generellt och utan att avse nägon specifik leverantör av komponenter...

Det pågår nog mer bakom stängda dörrar i F1 än vi vanliga dödliga känner till och som påverkar hur saker uppfattas. T.ex. var det väl de ledande teamen som stoppade Pirelli från att införa kevlarbälten i däcken innan Silverstone där det sprängdes däck till höger och vänster men som kanske hade stoppats om detta införts tidigare? Det vill säga det är inte bara tekniskt kunnande som räknas utan mycket politik också?
 
Det pågår nog mer bakom stängda dörrar i F1 än vi vanliga dödliga känner till och som påverkar hur saker uppfattas...
...Det vill säga det är inte bara tekniskt kunnande som räknas utan mycket politik också?
Agreed:)

Nu är jag inte så insatt i den politiken att jag vågar uttala mig om vem som sa vad och på vilka grunder besluten vilade - Var Pirelli tydliga med vilka risker ett avvisande innebar? Visste teamen om vilka risker deras önskemål innebar? Sådan info lär aldrig bli publik.

Jag noterar endast att vi besparats systematiska felaktigheter under Bridgestones tid son enhetsleverantör till MGP. Det har funnits enstaka rejs, med PhI -13 som den stora plumpen i protokollet, där systematiska problem uppstått. Men kvaliteten förefaller jämn och förhållandena därmed relativt likartade för samtliga förare.

Problemet för Pirelli såg annorlunda ut, där vissa däck funkade, vissa tappade slitbanan. Så vill i alla fall jag minnas den tiden och visst innebär en sådan situation betydligt mer tombola för förare och team? Men minns jag fel för Du gärna korrigera min bild :)
 
Agreed:)

Nu är jag inte så insatt i den politiken att jag vågar uttala mig om vem som sa vad och på vilka grunder besluten vilade - Var Pirelli tydliga med vilka risker ett avvisande innebar? Visste teamen om vilka risker deras önskemål innebar? Sådan info lär aldrig bli publik.

Jag noterar endast att vi besparats systematiska felaktigheter under Bridgestones tid son enhetsleverantör till MGP. Det har funnits enstaka rejs, med PhI -13 som den stora plumpen i protokollet, där systematiska problem uppstått. Men kvaliteten förefaller jämn och förhållandena därmed relativt likartade för samtliga förare.

Problemet för Pirelli såg annorlunda ut, där vissa däck funkade, vissa tappade slitbanan. Så vill i alla fall jag minnas den tiden och visst innebär en sådan situation betydligt mer tombola för förare och team? Men minns jag fel för Du gärna korrigera min bild :)

Kommer inte ihåg detaljer om Silverstone men vill minnas att det var främst McLaren och, tror jag, Mercedes som drabbades?

Huruvida Pirelli var tydliga med risker osv innan lär vi aldrig få veta...

På Indy för en herrans massa år sedan var det väl Michelin dom hade problem och Bridgestone som hade fått med sig rätt däck? Verkar som om många har haft sitt eget "tyregate" :)
 
...På Indy för en herrans massa år sedan var det väl Michelin dom hade problem och Bridgestone som hade fått med sig rätt däck? Verkar som om många har haft sitt eget "tyregate" :)
Mmm, min minnesbild är att Michelin byggt hela sin strategi på metoden att testa, vulca däck beroende på resultaten och flyga in däcken till banan inför tävlingen. När det sedan, officiellt på grund av kostnadsskäl, förbjöds till 2008 stod man sig slätt mot Bridgestone och den säsongen var det många tävlingar där Bridgestone-förarna hade tydliga fördelar. Sedan avstod Michelin för att lämna anbud som leverantör av enhetsdäck och resten är historia...

Det kommer alltid att gnölas om däck, precis som det går att skruva bort sig chassimässigt så kan väder och vind göra att leverantören borde ha haft andra blandningar med sig. Men lagt kort ligger, bara förhållandena är säkra, förutsägbara och lika för alla förare. Vad som kan oroa är om Bridgestone inte anser sig få valuta för pengarna i form av ett starkt varumärke? Då lär ju de potentiella leverantörerna tänka till en extra gång...

Men som Du tidigare sa - jag är övertygad om att detta inte är en blixt från klar himmel för Dorna, de har säkert krattat i manegen för att säkerställa att fortsättning följer... :)
 
Har hört att det står mellan Avon och Maxxis.

Det jag hört är att Dorna kommer anlita en underleverantör som ska regumera de gamla Bridgestonedäcken på kanterna...

Har dock en seriös fråga till dig. Skulle det funka att ta fram 3 torrdäck, samt 1-2 regndäck, som blir de enda tillgängliga, på alla banor, utan att varvtiderna blir mycket högre? max en sekund långsammare? vore det möjligt? eller skiljer det för mycket mellan banorna för att det skulle vara möjligt?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top