Bridgeston däck.

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
R6-10RR
Bridgestone däck

Jag har en fråga angående bridgestonde mönstrade racedäck.
Ni som har erfarenhet av bridgestone (slicks och mönstarde), villken gummi blandning funkar bäst på svenska banor? Villka funkar i höga respektive låga temperaturer? Lufttryck?
Tacksam för bra svar!

Mvh Patrik Starck

Last edited:
Testat soft och medium, slicks. Fram är sämsta pisset jag kört på. Trodde gaffeln var krokig tills jag bytte framdäck, vips, funka perfekt (problem med chatter). Soft bak funkar ganska bra. Regndäcken var sisådär, men jag kan ha haft fel däcktryck.... Meduim bak håller länge men har inte riktigt köttigt bett.. Beror på vad du ska ha dom till...? Minns inte vad jag hade för däcktryck tyvärr.. :gnissla
Men jag kör hellre beggade dunlop och pirelli än nya bridgestone.. Är du ute efter billiga däck som funkar bra hade jag satsat på Conti...

Testat soft och medium, slicks. Fram är sämsta pisset jag kört på. Trodde gaffeln var krokig tills jag bytte framdäck, vips, funka perfekt (problem med chatter). Soft bak funkar ganska bra. Regndäcken var sisådär, men jag kan ha haft fel däcktryck.... Meduim bak håller länge men har inte riktigt köttigt bett.. Beror på vad du ska ha dom till...? Minns inte vad jag hade för däcktryck tyvärr.. :gnissla
Men jag kör hellre beggade dunlop och pirelli än nya bridgestone.. Är du ute efter billiga däck som funkar bra hade jag satsat på Conti...

Nu åker jag inte lika fort som dig, men så jävla usla var dom väll inte. Tyckte bak och fram funkade. Inga brutal släpp utan det gled mer. Sen höll dom rätt länge, men visst vad jag hörde var Dunlop da shit förra året.

björn

Last edited:
Hade oxå chatter i fram från slicksen på 1098an. men inte på gemensamma erf hojen (748). Tror det beror på fälgar och chassi hur det upplevs.

Men nu var frågan om mönstrade racedäcken. Och där finns väl nya bt003 som ska vara bra. Speciellt typ 4 som är gjorde för att få bort chatter.

hmm flera toppförare i de olika klasserna kör Bridgestone så dom kan ju inte vara så jäkla dåliga eller? Beror nog mer som emullo sa på fälgar och chassi för hur kan de andra annars köra med dom?

Sedan har jag inte en aning om twinnar behandlar däcken annorlunda än rad fyror.....är ingen däcksnisse själv men kör bridgestone utan några som helst problem. Ofta soft fram och medium bak. Håller ok och bra grepp.

hmm flera toppförare i de olika klasserna kör Bridgestone så dom kan ju inte vara så jäkla dåliga eller? Beror nog mer som emullo sa på fälgar och chassi för hur kan de andra annars köra med dom?

Sedan har jag inte en aning om twinnar behandlar däcken annorlunda än rad fyror.....är ingen däcksnisse själv men kör bridgestone utan några som helst problem. Ofta soft fram och medium bak. Håller ok och bra grepp.

Hmmm. vilka toppförare är det som kör Bridgestone :va

Min personliga erfarenhet är att chassieinställningar mellan Bridgestone och t.ex. Pirelli är stora. Det är inte ens någon idé att att köra Bridgestone om chassiet är inställt för Pirelli och man inte har lust att ens fundera på att skruva om ridehight m.m.

/Nitrous

Hmm, håller med Nitrous, vilka toppförare..? Vet att dom som kört Bridgestone har bytt till nått annant (toppförare alltså).
MEN, fått höra att just mönstrade har en hårdare stomme fram, vilket kanske kan funka bättre.. Som sagt, beror på vilken nivå man ligger på och vill ligga på..

Sen kanske det har kommit nått nytt till i år.. ??

Nu är jag inte så snabb heller, men har kört på Bridgestone ganska mycket, och länge (sedan 2005).

Slicksen har haft stora problem med framdäcken, som är lite klantigt konstruerade i min mening. Bakdäcken har funkat riktigt skapligt tycker jag, särskilt mediumdäcken bak.

Jag använde vid flera tillfällen under förra säsongen det nya mönstrade BT003 Type 4 framdäcket i kombination med slicks bak. En kombination som var ett riktigt lyft. BT003 framdäcken har en lite rundare profil (mera likt Pirelli) och har inte dom stora överhängen på sidorna som slicksen har fram. Det är det överhänget/kanten som varit framdäckets svaga sida.

Har inte provat BT003 bak ännu.

Nackdelen med Bridgestone tycker jag är att slicksen sett i stort sett likadana ut sedan 2005, medans som andra tillverkarna utvecklar däcken till varje år.

Men förra året kom det nya BT003, som verkar riktigt bra, och nu kommer det ett nytt slick bakdäck till 2009 som ska bli intressant att prova.

Så det finns lite ljusning...

Jag körde Bridgestone hela förra året.

Det shatter som folk pratar om försvinner ganska mycket om man sänker lufttrycket. Och då funkar däcken skapligt bra.

Men... När jag bytte till Pirelli under en tävling så körde jag 1 sek snabbare direkt. Och tydligen ska det röra sig om en sekund till om jag byter till dunlop. Vilket jag gör tills i år.

Att träna på Bridgeston funkar skitbra. Dom håller hur länge som helst. och även när hålen (som indikerar hur mycket gummi det finns kvar) är nerslitna. Så går det att köra nästa en hel dag till. Och greppet är lika bra när dom e nya som när dom e nästan slut. Och man får inga plötsliga släpp. Det är lungt och fint och man känner tidigt när det börjar vilja släppa lite.
Som längst körde jag 16 st 20minuterpass (2 dagar). På ett sett däck,
med tider mellan 1.09 - 1.11 på gåsen i sommras. Sen körde jag en dag lite lugnare pass (runt 58-59 tider) på Kinnekulle på samma däck.
3 dagar på ett sett, det e bra livslängd det. :tummenupp

Så kan man leva med att köra 1-2 sekunder långsamare pga däcken och man inte ska tävla. Så är det superbra däck att träna på. Bra livslängd och går att köpa till bra priser.

Nu var ju det slicksen och TS frågade om dom mönstrade. Men det är säkert ingen större skillnad. Annat än att det kom ett nytt framdäck i somras som ska vara bra.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back