Brembo 19RCS eller Brembo 19RCS Corta Corsa

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Hej jag tänker byta bromspump på min Ducati 899 för att få bättre känsla samt bättre justeringsmöjlighet då jag har ganska små händer och därför vill kunna justera greppen mer precis för att kunna nå bromshandtaget utan att behöva sträcka mig efter det. Idag har jag original bromspump men andra grepp som går att justera i 4 steg, dock så upplever jag att stegen är lite för grova samt att det med nuvarande frigången i grepp och pump (ja den är ordentligt luftad) så tar bromsarna lite väl nära handtaget. Jag kan utan problem dra bromshandtaget in i gashandtaget så jag missar en del av den sista bromsverkan som finns om jag ställer greppet längre ut men då har jag som agt var svårt att nå dom vilket inte är så optimalt.

Jag tittar därför på att byta till antingen Brembo 19RCS Corsa Corta

Jag får för mig att möjligheten att kunna ställa spelet kan vara en bra lösning för mig med mitt dilemma.

Alternativet är den vanliga Brembo 19RCS

Frågan med dessa är om skillnaden i inställningsmöjligheter överväger prisskillnaden mellan dessa båda eller om man kommer långt nog med den vanliga 19RCS? Så frågan är om någon har erfarenhet av båda dessa eller Brembo 19RCS Corsa Corta och kan säga hur de upplever att dessa skiljer sig från tex vanliga OEM Brembo.
 
Last edited:
Vilka ok har du på den? Har för mig att RCS 17 passar bra till M50 oken?
Kör med RCS 19 på min racer o det funkar perfekt. Vad är skillnaden mellan den vanliga och corsa?
 
Det sitter Brembo M4.32 orginal på 899:an och som jag förstår det så är det 19RCS som gäller för de oken.

Skillnaden mellan vanliga och Corsa Corta är att man skall kunna ställa spelet innan bromsarna börjar greppa i tre olika lägen utöver de inställningar som finns på den vanliga.
 
Jag har 19RCS på min GSXR750.
De är inställbara i bromshandtaget med klickbara lägen.
De går också att ställa i två olika lägen för "hävarmseffekt", 18-20 ratio.
Jag har korta och tjocka fingrar och de fungerar alldeles utmärkt att ställa in för min fingerlängd.
Jag kör på standardinställning för hävarmseffekt som ska passa gata. Gör ingen omställning till banan eftersom jag är nöjd med trycket som är mer än väl för mig.
Jag har också en sk Brembo microbrytare för bromsljusen som följde med satsen.
Jag tittade på Corsa Corta men kunde inte bedöma om de skulle ge mig något mervärde annat än snyggare design.
 
Jag har 19RCS på min GSXR750.
De är inställbara i bromshandtaget med klickbara lägen.
De går också att ställa i två olika lägen för "hävarmseffekt", 18-20 ratio.
Jag har korta och tjocka fingrar och de fungerar alldeles utmärkt att ställa in för min fingerlängd.
Jag kör på standardinställning för hävarmseffekt som ska passa gata. Gör ingen omställning till banan eftersom jag är nöjd med trycket som är mer än väl för mig.
Jag har också en sk Brembo microbrytare för bromsljusen som följde med satsen.
Jag tittade på Corsa Corta men kunde inte bedöma om de skulle ge mig något mervärde annat än snyggare design.

det låter ju riktigt lovande, hur många olika lägen/klick är det på bromshandtaget?
 
Last edited:
perfekt, då låter det som om det borde räcka långt för mig med den vanliga 19RCS.
Tack för hjälpen (y).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top