Bredd på crosstyre till fajter

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Hoj
Såld
Hej!

Jag ska bygga en fajter av min Fireblade och ska till och köpa ett crosstyre.

Jag undrar vilken bredd som ni rekomenderar på styret. Har hört att man inte ska köpa för brett styre?? :confused: Ska man köpa 80-kubiksstyre eller ska det vara bredare? Vore kul att höra vad ni kör med för styren och vilka mått ni har på dom.

/E

Styre

Magura SX funkar fint för mig, lika fint som på KTM där det sitter original....

johanrehn80 skrev:
jag hade ett lågt och brett (tyskt) helt jävla värdelöst. Skaffade ett vanligt FLY racing cross, funka perfekt.

Är det ett vanligt crosstyre? Ingen fet variant utan fågelpinne alltså?

Erol skrev:
Är det ett vanligt crosstyre? Ingen fet variant utan fågelpinne alltså?

Vilket är det du undrar över?

Det som satt på innan är ett LSL som är totalt ca 5cm bredare än ett normalt crosstyre. Fly har kanske olika, men jag köpte std med fågelpinne och det är kanonskönt. Kanske är ännu bättre med ett lite högre än std.

johanrehn80 skrev:
Vilket är det du undrar över?

Det som satt på innan är ett LSL som är totalt ca 5cm bredare än ett normalt crosstyre. Fly har kanske olika, men jag köpte std med fågelpinne och det är kanonskönt. Kanske är ännu bättre med ett lite högre än std.

OK. I see. :) Tror det får bli ett vanligt crosstyre för mig då. Vet du någon bra länk till det styre du köpte? (FLY) Letade lite men hittade inga bra...

En sak att tänka på är att de finns i olika bredd och höjd.

Jag hade ett 800mm på min förra hoj, men jag tyckte det var lite för brett. Ger bra kontroll, MEN, fy f*n för att köra fort med det styret, värsta tratten blir man när man har armarna brett.
OK, nu är det inte världen största skillnad med ett lite smalare, men nor hade jag försökt skaffa ett lite smalare. eller alt, kapa 2 cm på ditt breda.
OBS! kolla bara så att du inte kapar så myckert att du inte får plats med alla prylar sedan på styret (blinkers kontrollers etc..).

Om du vill ha fatbar eller vanligt är väll mest en smak och kostnads sak.
"Bästa" märkena har jag för mig är Renthal och Magura.
Pro Taper och Tommaselli är annars rätt stora. (Det var ett sådan jag hade)

Och sedan kan man ju alltid kolla runt vad orginal styren på olika crossar kostar (billiga) men då är de av stål och inte Alu (oftast).

grejen med FLY racing var att det kostade 500 spänn och var helt ok, i aluminium med fågelpinne.

Köpte det på mc-varuhiset

Pro Taper, är precis vad det låter..PRO!! rekommenderas..men det kostar oxå! Annars är alltid ett vanligt cross styre a lá 125-500cc alltid perfa (med fågelpinne)

annars kanske detta kan va ngt

Finns på duells så dom flesta crosshandlare torde ha det hemma :tummenupp Kostar 1.395,00 kr & finns som Låg, Medium & hög!!

Länk till Duells

2280.jpg

någon som vet var man hittar ändknoppar till alu styrena? orginal från clipon passar ju inte! vad sitter det på crossarna för något som håller fast handtagsgummina? :confused:

madmagnus skrev:
någon som vet var man hittar ändknoppar till alu styrena? orginal från clipon passar ju inte! vad sitter det på crossarna för något som håller fast handtagsgummina? :confused:

Kolla touringbutiken dom har fina små grisar du kan he dit... ASCOOLT!!!!! Hör av dig då du åker till Övik så kan vi snacka SF och ta en Cola... :tummenupp

Rehntal Fatbar är ju ganska vanligt i streetfighterkretsar, har jag sett.
Det är dessutom väldigt skönt på snöskotern iaf ;)

madmagnus skrev:

Köp ett styre utan fågelpinne. Pro-Taper är att rekommendera.
Gasrulle kanske du får byta. Handtagen kläms på och najjas. Fäster det dåligt spraya på lack på styrändarna o kläm dit dom.
Ändknoppar sitter väl bara på Goldwing vad jag vet :va :tuttar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...