Bredbandsdelare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har fått en gammal "bredbandsdelare" av en kompis som har övergått till trådlöst.

Jag har lyckats installera den, med IP adressen från min ordinarie dator, och nu delar den glatt ut anslutningar till dom datorer jag pluggar in.
Så långt allt gott och väl, nu till problemen.

Den släpper icke igenom mail till datorn, försöker jag skicka/ta emot så står den bara och tuggar.
Hur ska jag få bredbandsdelaren att fatta att mailen ska släppas igenom?

Bredbandsdelaren är en W linx MB400-X2, och jag hittar inget i manualen.

Vart ska jag ändra? I outlook express? I configen för W linx?
Till saken hör att det är flera mailkonton på samma dator, hos samma leverantör + ett par mailkonton hos andra leverantörer.

HJÄÄÄÄLP!

Du måste öppna portarna för mail i routern. Gå in i IE och skriv 192.168.0.1 tryck enter. Nu kommer troligen en user:pass ruta upp. Peta in lösen om det krävs. Standard är admin som login och tomt som lösen.
Sen letar du bland inställningarna till något som troligen heter port triggering/port forwarding.

Borsiin JR skrev:
Du måste öppna portarna för mail i routern. Gå in i IE och skriv 192.168.0.1 tryck enter. Nu kommer troligen en user:pass ruta upp. Peta in lösen om det krävs. Standard är admin som login och tomt som lösen.
Sen letar du bland inställningarna till något som troligen heter port triggering/port forwarding.

Jo jag har varit inne och tittat på setupen, och den ser OK ut, men jag ska gräva vidare i det sen, jag trodde att POP3, SMTP, och NNTP alltid var öppna genom såna här burkar...

Känner du att du ids läsa igenom manualen kan jag skicka den till dig.

Det enda som fortfarande funkar är att SSH-tunnla mailen från min användare på en unixburk, men man ska väl för tusan inte behöva sätta upp SSH-tunnlar till alla leverantörer? Det går dessutom inte eftersom jag bara har shell konto hos en av leverantörerna

Last edited:
testa med en sådandär webbaserad portscannings sida om dina mailportar är öppna och är motagliga för data. Vad kör du för OS på maildatorn?. har själv haft problem med en xpsp2 burk vägrade skicka mail men tog gärna emot, visade sig efter mycket om och men att det berodde på någon obskyr säkerhetsregel i SP2 vilken troligen fanns för att förhindra att datorn används som mailbombare.

Borsiin JR skrev:
testa med en sådandär webbaserad portscannings sida om dina mailportar är öppna och är motagliga för data. Vad kör du för OS på maildatorn?. har själv haft problem med en xpsp2 burk vägrade skicka mail men tog gärna emot, visade sig efter mycket om och men att det berodde på någon obskyr säkerhetsregel i SP2 vilken troligen fanns för att förhindra att datorn används som mailbombare.
Jag har fixat det nu, det var bara lite ologiskt i setupen :huvet

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026