Bredband för en månad framåt?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har sagt upp mitt bredband hemma och det avslutades idag. Ganska snabbt insåg jag att man inte kommer långt med 1mb (eller vad det är för enhet) i mängd via telefonens abbonemang eftersom jag redan använt 30 % av månadens kapacitet...

Jag behöver alltså ett bredband till datorn. Problemet är att jag bara vill ha det i en månad eftersom jag kommer att behöva en annan form av lösning i början av nästa år.

Jag har en usb-sticka som ska fungera. Problemet är att det är en djungel där ute när man ska jämföra olika kontantkort. Vissa kräver abbonemang medan andra stryper farten efter visst antal gig/mb(?).

Uppgradera telefonens abonnemang till ett med högre datamängd /mån är inte aktuellt eftersom dom också kräver att jag då fortsätter med samma höga kapacitet bindningstiden ut, vilket är helt onödigt för mig.

Vad ska man då välja? Hastigheten är inte viktigare än att man ska kunna kolla på svtplay med hyfsad kvalitet.

Där du bor fungerar väl alla operatörer hyfsat, jag har ett Comviq kontant som funkar bra där det funkar.

Dock ingår ju magert med datamängd hos dom, så kolla dom andra.

Telenor/BBB har väl helt fri datamängd, men det är väl bara om man tecknar abb?

ThePhonehouse hade gratis prova på abb tidigare, jag tror man fick prova en vecka x 4 olika operatörer så har du hela månaden täckt.

Porrsurfa inte så förbannat mkt denna månad så räcker det du har.

Jag har Telenors kontantkort och där är fri mängd på det. Tror det kostar 289.- för 30 dagar, men jag är inte säker, jag laddar bara en dag då och då.

Kolla istället det finstilta i ditt telefon abb istället.

Kanske ändå blir billigare att fortsätta surfa på den än att köpa ett "kontantkort" iom startavgiften och startpaket med usb stickan.

Exempelvis har jag på halebop max 19 kr per dag hur mycket jag än surfar.

Sen kan man ju som Norman var inne på ge fan i att trycka refresh hela tiden :P

Jag har en gig i mitt mobilabonnemang. Därefter sänks hastigheten. Kan inte välja någon högre kapacitet för bara någon enstaka månad utan måste binda mig länge.

Okej men då är ju frågan vad sänks hastigheten till och kan du inte leva med det dom sista veckorna då?

Som sagt är det ju 3-400 kr som är det billigaste du kommer undan med i kontantväg eftersom du i dom flesta fall måste köpa en usb sticka också och det brukar ju kosta en slant.

Halebop, 129:- för 8 dagar, modem ingår, sen laddar du på ytterligare en vecka(2GB) i taget för 89:- eller en hel månad för 229:- (5GB)

Efter det kan du ha det som nödsurf när tredje världskriget rasar och du gömmer dig i en lada i skogen.

Jag hittade en bra lösning. Tre med obundet abonnemang och tre månaders uppsägning för 199:- mån och med bra hastighet och mängd. Ingen startagift heller!

Nu vore det väl för bra om allt fungerade...

Jag har ett usb-modem från tyska operatören O2. Märket är Huawei E1750. Det ska inte vara bundet till något.

Jag får inget att fungera. Eftersom det bara ska vara plug and play så finns det heller inga instruktioner...

Någon som har lite tips? Känns surt att köpa ett till modem eftersom jag har ett som ska funka.

Jag kan komma in på nåt i huaweis program men jag kan bara connecta mot wifi. Den hittar förvisso även tre,s nät men får bara ett felmeddelande när jag ska ansluta.

Går jag in och ska konfigurera anslutningen så måste ange username och password. Det har jag inte fått. Dessutom finns det fler flinar där som inte är fyllda...

Här finns en hund begraven.

Hunden som är begraven verkar vara tysken som sålde stickan till mig i somras. Enligt honom var den inte låst, men min skoltyska har lyckats översätta det finstilta. Modemhelvetet är låst till O2.

Tjöpa nytt imorgon. Återkommer.

Jag har också ett Huawei som jag tror heter E1750, det är ett äldre modem som inte stödjer dom nya högre överföringshastigheterna och när jag letade efter upplåsning till det hade dom flesta gett upp och köpt nya USB modem för att komma upp i hastighet.

Därmed inte sagt att xibalba's tips inte fungerar, det gör det säkert, men du kanske får bättre hastighet med ett nytt modem.

Jag har inte brytt mig då jag bara nödsurfar på min sticka.

Jag har en gig i mitt mobilabonnemang. Därefter sänks hastigheten. Kan inte välja någon högre kapacitet för bara någon enstaka månad utan måste binda mig länge.

Frågan där är ju exakt vad dom sänker till och om dom verkligen sänker.

Jag har ett abonnemang på telefonen där det ingår 1 gig därefter ska hastigheten sänkas till typ 160 kb/s.
Jag har gått i taket vid något tillfälle men jag har inte märkt något av det. det gick fortfarande att kolla på filmer på youtube och liknande eller lyssna på strömmande musik i bithastigheter som inte borde funka om dom verkligen ströp.

Och det som står på mitt abonnemang är att om jag förbrukar mer än 1 gig så "KAN" dom sänka min hastighet vid kapacitetsproblem i nätet.
Jag tolkar det som att om jag bränner mer än min datamängd så får jag lägre prio för dataöverföringar men jag har banne mig inte märkt något av det.

Frågan där är ju exakt vad dom sänker till och om dom verkligen sänker.

Jag har ett abonnemang på telefonen där det ingår 1 gig därefter ska hastigheten sänkas till typ 160 kb/s.
Jag har gått i taket vid något tillfälle men jag har inte märkt något av det. det gick fortfarande att kolla på filmer på youtube och liknande eller lyssna på strömmande musik i bithastigheter som inte borde funka om dom verkligen ströp.

Och det som står på mitt abonnemang är att om jag förbrukar mer än 1 gig så "KAN" dom sänka min hastighet vid kapacitetsproblem i nätet.
Jag tolkar det som att om jag bränner mer än min datamängd så får jag lägre prio för dataöverföringar men jag har banne mig inte märkt något av det.

Jag har samma deal hos Halebop, men hastigheten sjunker inte om du inte startar om telefonen, på samma sätt måste man starta om telefonen för att återfå full hastighet.

Jag har samma deal hos Halebop, men hastigheten sjunker inte om du inte startar om telefonen, på samma sätt måste man starta om telefonen för att återfå full hastighet.

Ok. Med andra ord. Så länge som man har telefonen påslagen och den har kontakt med nätet så tappar den inte fart menar du?
det låter underligt men det skulle ju förklara varför jag inte har upplevt någon sänkning av hastigheten när jag överskridit min kvot.

När hastigheten återställs får man ju ett sms om att man ska starta om "terminalen" för att återfå full hastighet.

Det i kombination med att jag aldrig har märkt att hastigheten går ner har gjort att jag har dragit slutsatsen att man måste starta om telefonen för att den ska ställa ner hastigheten.

Sen om det verkligen är så vet jag inte, men det förefaller så IAF

Nu börjar det bli intressant! Har nu lyckats få in tre,s firmware i stickan så nu är det bara en upplåsningskod som saknas!

Gick in och kollade på xialbas länk. Fattade inte så mycket, men det såg sjukt coolt ut att vara i bios (heter det så) och flippra. Såg ut som på film...

Jag lyckades skriva in at eller vad det var och även få svaret ok. Därefter var det stopp. Den fortsatte att skriva en egen textfras typ var fjärde sekund och ville inte lyssna på frågan om cpin.

Är det kört då? Kan ju säga att jag fattade nada av alla koder, python etc så det är inte säkert jag skulle lösa det ändå. Vore dock roligt eftersom det känns som att man kan nåt då!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing