Bra TIG-svetsare i Skåne sökes

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag har en spricka vid fästet till fotpinnarna på ramen till min Moto-Martin. Någon som har koll på någon som är duktig på att tiga här i Skåne? Är chrome-molbydenium stål i ramen, ska vad jag förstått det vara lite klurigare att pilla med än vanligt stål. Jag har även en modifierad tank vars svetsar behöver tätas.

Spontan fråga bara: sabbar du inte ytbehandlingen på ramen om du ska ha det svetsat? Eller har du tänkt lacka ramen?

Spontan fråga bara: sabbar du inte ytbehandlingen på ramen om du ska ha det svetsat? Eller har du tänkt lacka ramen?

Jo, men den behöver ändå göras om... Bävar lite inför det. Endera blir det till att bosätta sig i garaget med polertrasan eller öppna lädret...
Redan någon som varit och tattat på fästet tyvärr. Så ev. kanske man måste göra helt nytt, med nya rörstumpar som fästen etc.

Jo, men den behöver ändå göras om... Bävar lite inför det. Endera blir det till att bosätta sig i garaget med polertrasan eller öppna lädret...
Redan någon som varit och tattat på fästet tyvärr. Så ev. kanske man måste göra helt nytt, med nya rörstumpar som fästen etc.

Går det att fixa några bilder på skadan?

Tagit några bilder ännu?
(Följdfråga. Är ramen kromad/förnicklad eller nåt?)

Se upp så den inte är Lödd

Har för mig att dessa är hårdlödda ( mässingslod)
Då blir det bara pannkaka om man försöker svetsa i närheten

Om man därimot gör nya bitar och tigsvetsar där det inte finns lod så går det naturligtvis utmärkt

Peter

Tagit några bilder ännu?
(Följdfråga. Är ramen kromad/förnicklad eller nåt?)

Jag glömde givetvis kameran när jag skulle dit. Men ska ner i em och tar då med kameran.

Den är förnicklad.

Se upp så den inte är Lödd

Har för mig att dessa är hårdlödda ( mässingslod)
Då blir det bara pannkaka om man försöker svetsa i närheten

Om man därimot gör nya bitar och tigsvetsar där det inte finns lod så går det naturligtvis utmärkt

Peter

Det kan nog stämma. Har hört det tidigare. Men hur säkerställer jag det? Var får man tag på CrMo?

Last edited:
.... Den är förnicklad.

Det kan nog stämma. Har hört det tidigare. Men hur säkerställer jag det? Var får man tag på CrMo?

Låter som ett skoj projekt!!!

Först måste iaf förnicklingen slipas bort runt svetsstället.
CrMo rör? Till vad??
Tibnor mfl har det i sortimentet, men börja med att ta bilder....

Låter som ett skoj projekt!!!

Först måste iaf förnicklingen slipas bort runt svetsstället.
CrMo rör? Till vad??
Tibnor mfl har det i sortimentet, men börja med att ta bilder....

Var lite otydlig. CrMo rör till att göra ny infästningar. Någon har som sagt varit där och petat med MIG-svets tidigare, men det har inte hållt. Så möjligen att det är bäst att göra om helt från grunden.

Bifogat

• IMG_5543.jpg
    IMG_5543.jpg
    169.1 KB · Visningar: 134
  • IMG_5544.jpg
    IMG_5544.jpg
    62.2 KB · Visningar: 125
  • IMG_5545.jpg
    IMG_5545.jpg
    43.1 KB · Visningar: 120
  • IMG_5546.jpg
    IMG_5546.jpg
    45.7 KB · Visningar: 119
  • IMG_5547.jpg
    IMG_5547.jpg
    65.9 KB · Visningar: 115
Var lite otydlig. CrMo rör till att göra ny infästningar. Någon har som sagt varit där och petat med MIG-svets tidigare, men det har inte hållt. Så möjligen att det är bäst att göra om helt från grunden.

(Tänk om vissa personer skulle kunna kameran åt rätt håll!!)

Ok! Det där var SKIT!
Det där måste bort! (för du vet inte vilket tillsatsmaterial den är svetsad med!!!)

(men om hela ramen är sådär skitig, så lär ingen iof se att den är omsvetsad!!)

Har du hittat nån tig-svetsare omkring??
Isf, låt honom slipa bort materialet!

Den martin ramen som jag hade var hårdlöddad.
När jag modifierade den så migade jag först men det blev skit så det var bara att slipa ner och hårdlödda, sen blev det helt ok.

Själv har jag inte tillgång till sådana prylar längre men jag kan kolla med över svetsaren på jobbet om han är intreserad av att hjälpa till.
Jag misstänker att han vill ha ramen lös och av tvättad.

Jag kollar på måndag.

Den martin ramen som jag hade var hårdlöddad.
När jag modifierade den så migade jag först men det blev skit så det var bara att slipa ner och hårdlödda, sen blev det helt ok.

Själv har jag inte tillgång till sådana prylar längre men jag kan kolla med över svetsaren på jobbet om han är intreserad av att hjälpa till.
Jag misstänker att han vill ha ramen lös och av tvättad.

Jag kollar på måndag.

Stämmer nog att den är hårdlödd. Hur gick du tillväga för att göra det? Det sitter ju rätt nära svinginfästningen och motorinfästning.

Det hade varit väldigt snällt om du kunde kolla. Självklart så fixar jag så att ramen blir lös och tvättat (även om blixten får alla typ kalkfläckar att synas rätt bra....).

(Tänk om vissa personer skulle kunna kameran åt rätt håll!!)

Ok! Det där var SKIT!
Det där måste bort! (för du vet inte vilket tillsatsmaterial den är svetsad med!!!)

(men om hela ramen är sådär skitig, så lär ingen iof se att den är omsvetsad!!)

Har du hittat nån tig-svetsare omkring??
Isf, låt honom slipa bort materialet!

Jepp. Ser förjävligt ut så nåt måste göras.

Blixten från kameran gör inte ramen direkt renare... Tog ett par bilder underifrån för att visa hur den andra svetsen/lödningen ser ut. Bilderna blev sådär, hojen är väl inbaxad och jag hade ont om tid.

Last edited:
Vad det gäller kraftigare plattjärn och dyligt att inympa med cromolly så behöver det inte vara cromolly

ss 2142 eller ss 2172 funkar bra

2172 svarvar jag mina bussningar utav som jag svetsar fast i mitt funnybike chassie

Peter

Jag brukar leja Bert på Svetsmekano när jag inte tycker mina egna klåpsvetsningar duger.
http://www.svets-mek.se/
Ta prylarna till honom och snacka lite, så kan han säkert berätta hur du kan förbereda prylarna så att han sen kan löda eller svetsa ihop det snabbt utan att kostnaderna skenar iväg.

Tjenixen
Har pratat med svetsmäster på jobbet och han hjälper gärna till.
Vi jobbar på HJ mek i Eslöv så det är inte så långt från lund.

Vad det gäller kraftigare plattjärn och dyligt att inympa med cromolly så behöver det inte vara cromolly

ss 2142 eller ss 2172 funkar bra

2172 svarvar jag mina bussningar utav som jag svetsar fast i mitt funnybike chassie

Peter

Vad använder du för tillsats när du tigar crommolly?

Vad använder du för tillsats när du tigar crommolly?

olika skolor på det där , Många hävdar crommollytråd men den kolar rätt friskt ( bubblar)

Enklare att använda vanlig tråd för vanligt stål , Svetsen blir lite mjukare men det håller bra ändå

Försök köra tunn tråd 1,2-1,6

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back