Bra pendlarhoj?

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Hej!

Jag håller på att kika på diverse offroad hojar just nu, då jag är inne i en "sån" period :D

Jag skall ha en rolig pendlarhoj ( = BILLIG att äga och Köra + billig bensinförbrukning)
och då har jag varit riktigt sugen på en Qingqi 200cc , vilket passar mina behov perfekt i alla avseenden (billig att äga/inköp= ca 15000:- + 0,25 liter/mil)
Nackdel: DEN ÄR KINESISK! (visserligen tillverkad av ett av de största motorföretagen i kina med ca. 1 miljon motorfordon /år (eller dylikt)

Finns det någon japan/svensk som är billig att köpa/billig att köra .
Behöver alltså inte vara några monster till hojar utan jag vill helt henkelt ha något att köra på som är offroad och som jag kan pendla med.

max bensinförbrukning är: 0.4 liter/mil (annars lönar det sig inte)
Budget: ca. 20000:-
tack på förhand

Visserligen inte nån offroad men den bästa pendlar hojjen borde va hondas ANF 125 kostar 24k ny gör strax över 100 och drar 0.18 har jag för mig..

kinahojar e som engångtändare.....när gasen e slut ?....kastar man den å köper en ny ;-)

Klamster skrev:
2574613 var tog körglädjen vägen? sen när köpte nån en hoj som lönade sig?

Körglädjen får vänta iom att jag har barn, jobb och sådant och flickvännen är inte sådär jätteintresserad av mc's, sedan är ekonomin en annan aspekt. Jag jobbar som it-tekniker med ok lön, flickvännen pluggar med csnlån så jag kan inte ha det värsta värsta och jag VILL inte ha det värsta heller (därav att jag kör 125cc nu..trots att jag har tungt kort sedan 3 år tillbaka)

Jag älskar att köra mc, men för mig är inte effekten allt!!! Jag har hellre en hoj som jag gillar, som passar mig och min körstil (dvs. just nu pendling 8 mil om dagen till jobbet som det ser ut just nu)

Det är därför jag har kikat på ex. kinahojar eftersom de är billiga i både drift och inköp och som någon skrev ovan, "när gasen tar slut kan man köpa en ny" :D utan att ha dåligt samvete..

btw, hur är Suzuki DR650 att köra? billig i drift?
Underhåll?

HUr pass stor är den? Passar den till mig som är ca 1.70 ?

Har även kikat på Yamaha XT660, när ändrades designen? (de i tidigt 90-tal har ju inga kåpor fram på tanken) ??

Last edited:
Även om man har ok lön så finns det ju ingen mening att köpa något som man skall slit/slänga ,så vida man inte sov sig igenom ekonomilektionerna i skolan.

Du har ju alltid ett andrahandsvärde på hojen,oavsett vad du köper.

Köp billiga kina-grejer för 25 000 och släng dom i sjön eller köp något bättre för 25 000 tex en TTR 600 och den står i princip still i värde.

Långa farbron skrev:
2574641 Även om man har ok lön så finns det ju ingen mening att köpa något som man skall slit/slänga ,så vida man inte sov sig igenom ekonomilektionerna i skolan.

Du har ju alltid ett andrahandsvärde på hojen,oavsett vad du köper.

Köp billiga kina-grejer för 25 000 och släng dom i sjön eller köp något bättre för 25 000 tex en TTR 600 och den står i princip still i värde.

Det är sant, och det är ju därför jag frågar här vad man kan få för rekommendationer, men de svar jag fått hittills har varit CB400 (vilket inte är offroad) samt ARN125 (vilket är en scooter)

Jag har kikat lite på
DR650
XT660
XT125
KLR650
De verkar allihopa vara ok, men jag är inte så lång endast 170cm, och det känns som att 650 och 660 är lite stora för mig
Sedan skull ejag gärna kunna tänka mig köpa Suzuki DR200 (vilket är den hoj som Qingqi 200 offroad bygger på) men då blir hojen så gammal och då känns det som jag kan köpa en ny kinahoj istället, och de hojarna duger ju åt asiater så då borde det ju duga åt mig :D

Last edited:
cybertron skrev:
2574648 Det är sant, och det är ju därför jag frågar här vad man kan få för rekommendationer, men de svar jag fått hittills har varit CB400 (vilket inte är offroad) samt ARN125 (vilket är en scooter)

Jag har kikat lite på
DR650
XT660
XT125
De verkar allihopa vara ok, men jag är inte så lång endast 170cm, och det känns som att 650 och 660 är lite stora för mig
Sedan skull ejag gärna kunna tänka mig köpa Suzuki DR200 (vilket är den hoj som Qingqi 200 offroad bygger på) men då blir hojen så gammal och då känns det som jag kan köpa en ny kinahoj istället, och de hojarna duger ju åt asiater så då borde det ju duga åt mig :D

Utan att veta något om kvaliten på en ny kinahoj så skulle jag välja en xt/tt eller xr framför vilken kinahoj som helst.

Man vet vad man får dessutom finns det reservdelar,tillbehör (nya som gammla) till dom för hyfsade pengar,om du sen tröttnar säljer du lätt en av dessa hojar på en dag (till rätt pris).

:)

cybertron skrev:
2574631 Körglädjen får vänta iom att jag har barn, jobb och sådant och flickvännen är inte sådär jätteintresserad av mc's, sedan är ekonomin en annan aspekt. Jag jobbar som it-tekniker med ok lön, flickvännen pluggar med csnlån så jag kan inte ha det värsta värsta och jag VILL inte ha det värsta heller (därav att jag kör 125cc nu..trots att jag har tungt kort sedan 3 år tillbaka)

Jag älskar att köra mc, men för mig är inte effekten allt!!! Jag har hellre en hoj som jag gillar, som passar mig och min körstil (dvs. just nu pendling 8 mil om dagen till jobbet som det ser ut just nu)
Jäkligt bra inställning! :Bugar :tummenupp

Gamla XR600 e väll helt okej dom är ju verkligen slitvargar och står ju i princip still i pris också. Serviceintervallerna är ju oändliga också jämfört mot en 125 osv

DR-Z400 ska väll ha helt ok serviceintervaller och den verkar vara bra som pendlarhoj och har potential att ha kul på.

nån som har en aning om hur mycket bränsle de drar?

DR650 är sjyssta grejer. Se bara till att köpa en SE. Dom började tillverkas 96 och då gjordes i princip hela motorn om. Tror dessutom att DR:en går att sänka om du skulle uppleva den för hög. Min drar typ 0,6l milen när jag gasar på.

Jag tcker du ska sattsa på ett lite mera känt märke.
Känns som den dära kinask*ten kommer gå sönder samt ska du sälja den får du nog dumpa priset regält!

för pendling, dr 800 :yoparty
vet inte riktigt hur mycket dom drar men dom går fint på motorvägen..
med orginaldrevn ligger man o cruzar i 120-130 typ, ligger du då i 110 så är de knappt nå varv :tummenupp
den lilla kåpan skyddar fårvanansvärt bra :)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back