Bra offroadare/enduro?

• Thread starter Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date Start date

EmiliosFantomen

Guest
Har tankar på att komplettera garaget med en offroadhoj.

Kommer att användas till att åka till jobbet samt lite bus i skogen/grussmisk året runt.

Kriterier i ordning efter prioritet:

Max 30.000:- inköpspris.

Maskinellt skottsäker

Det ska gå att få tag i delar relativt fort och enkelt

5 mil/dag någorlunda bekvämt

Klara av en skogstur då och då

Någon som sitter inne med några vettiga tips?:confused:

Xr600 eller TT600 är väl det som är best i den prisklassen!

30 000+kr KTM625SXC eller XR650R

Du ska ju ha en Suzuki DRZ 400, maskinellt skottsäker och så nära enduro som du kommer utan att behöva serva som ett jehu!

Hur är dom chassimässigt, jämfört en endurohoj?

Dr-z:an är en enduro hoj i grund och botten, chassiet är det bästa jag kört på gata i en motard iaf, E modellen är en kalas enduro!

Varför jag rekomenderade han en XR eller TT är att de är billigare än S modellen + att de är lv reggade som inte Dr-z E är.

E = Ereggat 48hk + mer klipp
S= LV reggat 40hk
SM= LV reggat 40hk

Last edited:
Dr-z:an är en enduro hoj i grund och botten, chassiet är det bästa jag kört på gata i en motard iaf, E modellen är en kalas enduro!

Varför jag rekomenderade han en XR eller TT är att de är billigare än S modellen + att de är lv reggade som inte Dr-z E är.

E = Ereggat 48hk + mer klipp
S= LV reggat 40hk
SM= LV reggat 40hk
Nu blev jag helt lost?

Vad menas med alla bokstäverna?

http://forum.soe.se/showthread.php?t=21398&highlight=DRZ+400

Observera att det bara är s och sm modellen som är LV reggad, sedan årsskifter omöjligt att LV regga en E reggad hoj..

För 30 000 beror på vad du ska ha den till

Touring mestadels asfalt ibland grus aldrig enduro skulle Transalp, 750 Supertenere, Arfrica twin.Tunga hojar men med komfort.

Ingen direkt touring mer pendling och ibland grus skulle en XT600, aprilia pegasus (reservdelar?), BMW funduro mer landsväg.KTM har roliga modeller där LC4 motorserien finns i form av 625 (ultimat grussmiskare men lite dyrare) 640 ( samma motor som 625 med större tank bättre komfort och annaförgasare)

Både grus och enduro och aldrig touring tycker jag DRZ400S är ett bra alt liksom WR450 Ktm 525 EXC.Hojar som är lätta har effekt men dålig komfort kräver lite mer skruvande.

Jag skulle satsa på en XT600e med dina krav, en hoj som bara går och går.Ganska trist men oförstörbar.

Last edited:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=21398&highlight=DRZ+400

Observera att det bara är s och sm modellen som är LV reggad, sedan årsskifter omöjligt att LV regga en E reggad hoj..

För 30 000 beror på vad du ska ha den till

Touring mestadels asfalt ibland grus aldrig enduro skulle Transalp, 750 Supertenere, Arfrica twin.Tunga hojar men med komfort.

Ingen direkt touring mer pendling och ibland grus skulle en XT600, aprilia pegasus (reservdelar?), BMW funduro mer landsväg.KTM har roliga modeller där LC4 motorserien finns i form av 625 (ultimat grussmiskare men lite dyrare) 640 ( samma motor som 625 med större tank bättre komfort och annaförgasare)

Både grus och enduro och aldrig touring tycker jag DRZ400S är ett bra alt liksom WR450 Ktm 525 EXC.Hojar som är lätta har effekt men dålig komfort kräver lite mer skruvande.

Jag skulle satsa på en XT600e med dina krav, en hoj som bara går och går.Ganska trist men oförstörbar.
lite kul att du har lika svårt som mig att besämma sig ;)

lite kul att du har lika svårt som mig att besämma sig ;)

Jo det värsta är att det är angenäma problem, Mina val om jag skulle ha slicks eller dubbdäcks hoj
Såg en 530 exc i spåret och kom på a de rätt.

Har åkt 10 mil stenhård maskin som passar till Enduro och Grusväg har redan kastat av mig en gång :näsblod

jag kör honda xr 650. pendlar till jobbet 1.8 mil hela året, förutom om det är snö på vägen. Är ibland ute och sladdar på grus vägar vilket den är mycket bra på. Men in i skogen beger jag mej inte så gärna den är ganska tung. Annars rekomenderar jag xr 650.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman