Bra offroad stråk i 08 området?

• Thread starter Thread starter Ducati for life
  • Start date Start date

Ducati for life

Guest
Tips på bra ställen att smiska grus och lera på i stockholms området?
Bor själv strax söder om stan så det hade varit nice att kunna lera ner sig i närheten?

Ducati for life skrev:
2648562 Tips på bra ställen att smiska grus och lera på i stockholms området?
Bor själv strax söder om stan så det hade varit nice att kunna lera ner sig i närheten?

Jag har min "Södertörn vända" på ca 4 mil grus och det slutar med enduro :yoparty (den ska bli längre nästa vår) Jag kan kollla gröna kartan för exakta rutten åt dig. Vilka byar osv

Ducati for life skrev:
2648562 Tips på bra ställen att smiska grus och lera på i stockholms området?

Logga in dig på www.soe.se och gå under körningar, passa på och haka på söndagskörningarna på södersidan så länge vädret är bra. Något att tänka på är att du bör inte vara nybörjare då tempot är högt större av delen under dagen men garanterat 100% kul!!!! :tummenupp

Här brukar det stå om ställen att köra på, dock är sidan under ombyggnad för tillfället. http://www.soe.se/info/stallen/stallen.htm

Ska det köras på söder kör jag i Älta eller Jordbro.

Älta har allt, ett stort område som tar tid att lära sig hitta allt, många slingor är dock ganska leriga nu men det var ju det du sökte? Annars får man hålla sig till sand, sten o grus.
Bra utgångspunkt: Länk (tips, klicka på satelitbild och utforska området, syd-sydväst finns ett till sandtag som är förbundet med diverse endurospår)

Jordbro är större än älta men är mestadels sand (lättare att tvätta av hojen efteråt). Finns inte så värst många spår utan man kör lite överallt hur som helst. Här är en ungefärlig utgånspunkt för körning i detta område. Länk

Ska även finnas ett område att köra på på andra sidan nynäsvägen om man utgår från Jordbro industriområde. Andra vänster på väg ut mot Dalarö.

Är till 90% att det kommer bli söndagskörning denna söndag med om vädret håller i sig, så passa på!

Grymt stort tack för tipsen - imorgon blir det smiska av!!

Jag var ute alldeles nyss på en kort tur längs kraftledningar och stigar i Södertäljetrakten och fyfan vad lerigt det var, ibland blev det väldigt sladdrigt med mina MT21:or. Jag ballade ur efter ett tag och tog grusvägar hem, där var det däremot kalasfäste!

En klassiker är Pålamalm annars. Sjukt stort grus tag och det finns hur mycket grusvägar och stigar som helst runt omkring.

Jag var där idag för första gången igen på 5 år och det var precis lika bra och roligt som jag kommer ihåg det.

Bodoe skrev:
2649030Älta har allt, ett stort område som tar tid att lära sig hitta allt, många slingor är dock ganska leriga nu men det var ju det du sökte? Annars får man hålla sig till sand, sten o grus.
Bra utgångspunkt: Länk (tips, klicka på satelitbild och utforska området, syd-sydväst finns ett till sandtag som är förbundet med diverse endurospår).

Jag har varit i Älta men det va ganska längesen. Jag ska nog testa det igen eftersom jag bor nära. Jag har för mig att det va ganska litet. Jordbro va också rätt litet som jag minns det.

Det bästa stället e Pålamalm enligt mig iaf. Men jag e inte helt uppdaterad.

Imorrn ska jag testa Arlanda!

Last edited:
RoLLER skrev:
2698743
Det bästa stället e Pålamalm enligt mig iaf. Men jag e inte helt uppdaterad.

Imorrn ska jag testa Arlanda!
Pålamalm är kul, men ganska farligt, kör inte där ensamma! Det är heller inte särskilt uppskattat av grannar och ägaren av taget att köra där tyvärr.

Jordbro är riktigt bra tycker jag, finns ett par roliga slingor där och rejält med sand och det är inte alls lika illa omtyckt att köra där då spåren ligger på obyggda industritomter.

sgtpepper skrev:
2698758 Pålamalm är kul, men ganska farligt, kör inte där ensamma! Det är heller inte särskilt uppskattat av grannar och ägaren av taget att köra där tyvärr.

Jordbro är riktigt bra tycker jag, finns ett par roliga slingor där och rejält med sand och det är inte alls lika illa omtyckt att köra där då spåren ligger på obyggda industritomter.

Det rasar stora sandmassor på vissa ställen som gör att det blir livsfarliga stup lite här och där. Det gäller att vara koncentrerad och lite allert. Och visst, kör för böveln aldrig ensam där. Man ska aldrig köra enduro ensam i skogen nånstans eg.

Då ska jag testa Jordbro igen.... det va ett tag sen som sagt. Det e också nära och bra! :tummenupp

Hojta till när du kör eller om du har lust att haka på oss.

RoLLER skrev:
2698780 Det rasar stora sandmassor på vissa ställen som gör att det blir livsfarliga stup lite här och där.
Japp, bäst är att köra i den delen närmast Rosenhill (västra?) där dom inte håller på och tar grus.

Då ska jag testa Jordbro igen.... det va ett tag sen som sagt. Det e också nära och bra! :tummenupp
Gör det! Här finns en rätt kul slinga som även går ut i skogen om man vill, rätt plan men knixig, kan vara lite jobbig om det frusit till i marken. Den här slingan vid bussgaraget är också rätt kul och snabb. Här kan man köra sand, stalp och lite hillclimb :). Sen finns det säkert många fler ställen men det där är de jag brukar köra.

Hojta till när du kör eller om du har lust att haka på oss.
Inte omöjligt!

sgtpepper skrev:
2698918 Japp, bäst är att köra i den delen närmast Rosenhill (västra?) där dom inte håller på och tar grus.

Gör det! Här finns en rätt kul slinga som även går ut i skogen om man vill, rätt plan men knixig, kan vara lite jobbig om det frusit till i marken. Den här slingan vid bussgaraget är också rätt kul och snabb. Här kan man köra sand, stalp och lite hillclimb :). Sen finns det säkert många fler ställen men det där är de jag brukar köra.

Inte omöjligt!

Tack för tipsen men jag har lite svårt att förstå exakt vart det där e. Hojta till om du ska dit nån dag så tar jag rygg på dig ist.

...hade glömt att hojjen har körförbud :( Men har beställt besiktning till imorgon (tisdag) så håll tummarna. Nästa helg dock vill jag utforska alla dessa sköna tips jag fått...

Tjena!
ska slänga på crossdäcken på hojjen nu i helgen och köra lite skog om det blir hyffsat väder!
Tänkte dock höra om det finns något bra ställe å köra på NORR om sthlm, verkar som om alla har tipsat om ställen söder om stan (förutom arlanda), letar efter något område hyffsat nära storstaden!

Vi har dock det mesta i den lilla orten sumpan, även ett endurospår med utgångspunkt från ursviksskogen och norrut längsmed E4:an, men letar efter något nytt ställe (omväxling förnöjer), kunde inte låta bli utan sladdade runt i spåret lite i höstas med motardkittet och en överhängande nojja om att framskivan skulle slå i nån sten, rätt kul! :rolleyes:

/Jakob

yes - gick igenom besiktningen utan anmärkning - då har man 2 år tills nästa undersökning :tummenupp

...sgtpepper, är de ställena du skickat "ok" att köra på? alltså ingen som klagar o så... (googlemaps rockar fett!)

Japp, bäst är att köra i den delen närmast Rosenhill (västra?) där dom inte håller på och tar grus.

Inte omöjligt!

...sgtpepper, är de ställena du skickat "ok" att köra på? alltså ingen som klagar o så... (googlemaps rockar fett!)
Polisen kan klaga, eftersom det i strikt juridisk mening inte är tillåtet (speciellt på det stora sandområdet, där sitter en skylt med MC förbjudet). Men jag har aldrig stött på någon som opponerat sig, det finns inga grannar som kan störas av ljudet nära inpå och området man kör på är ju obyggda industritomter (bortsett från området med förbudsskyltar) och där (om jag har förstått det rätt) gäller inte terrängkörningslagen, däremot kan ju tomtägaren ha åsikter, men som sagt, jag har aldrig hört något klagomål.

Polisen kan klaga, eftersom det i strikt juridisk mening inte är tillåtet (speciellt på det stora sandområdet, där sitter en skylt med MC förbjudet). Men jag har aldrig stött på någon som opponerat sig, det finns inga grannar som kan störas av ljudet nära inpå och området man kör på är ju obyggda industritomter (bortsett från området med förbudsskyltar) och där (om jag har förstått det rätt) gäller inte terrängkörningslagen, däremot kan ju tomtägaren ha åsikter, men som sagt, jag har aldrig hört något klagomål.

Nä för i Sverige är det ju snart nästan ett brott att äga mc... :mad:

hur som helst - coolers - tack som fan...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT