Bra nybörjarhojj ~600cc

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Tänkte ta mc-kort våren -06.
Anledningen till det är att jag fyller 21 då, har ingen lust att ta för mellan nu och sen behöva spendera ännu mera pengar på att få körkort för större hojjar.

Så jag tänkte helt enkelt skaffa en mellanhojj till nästa sommar och börja övningsköra då.

Men vad ska jag ha för hojj? Kommer antagligen att ha den ett tag efter att jag fått körkortet så nått skräp står inte på listan.

Har lite beslutsångest angående villken sorts hoj.

Ena halvan av hjärnan säger SuperMotard och andra säger Sporthoj.

Någon som kan tippsa och lite lämpliga hojjar från 95 och uppåt?

Enda erfarenheten jag har av 2hjulingar är moppe och att jag sysslade med cross förut (125cc).

Har ju diskuterats ett PAR gånger... Men men, jag hade rekommenderat FZR 600, CBR600F eller en hoj där någonstans....

Tidigt 90tal, kostar inte mycket i inköp, billig att äga SJÄLV, gråter inte floder om/när du lägger den...

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kortet övergår automatiskt till tungt efter två år, ingen kostnad, så ta kortet nästa år.

Jasså? Hade för mig att man fick skriva om och köra upp en gång till.

Men i alla fall. Satt och läste lite på www.vv.se angående mc kort.
Det här va ju hel kefft för att vara ärlig, ville ju köra på hojjen själv och handledaren på sin egna.

Privat övningskörning på MC

Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.

edit: satt och tittade lite på annonsguiden nyss på Honda CBR600F -99.
Ser riktigt fräsh ut.
Hur ligger prisklassen på dem?
Vad kostar de vanligaste reservdelarna?
Hur är kvalitén på dem?
Vad kostar den att strypa ner till 25Kw ?

Last edited:
Skaffa en som är lämplig att köra upp med.

The-PatriX skrev:

Det här va ju hel kefft för att vara ärlig, ville ju köra på hojjen själv och handledaren på sin egna.

Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.
Ja? Du har ju svarat på frågan själv.

Tar du mellankort får du automatiskt "tungt" efter två års obrutet körkortsinnehav.

The-PatriX skrev:

Läste du riktigt ordentligt? Han får alltså inte köra bakom i bil men får köra en egen motorcykel. Behöver alltså inte åka bakpå... :tummenupp Lycka till!

P@trik skrev:
Varför det,en uppkörningshoj går alltid att låna..
Man är bra mkt säkrare på egen maskin. Olika hojar har såpass olika egenskaper att det ibland kan liknas vid att köra helt olika typer av fordon.

mb skrev:
Man är bra mkt säkrare på egen maskin. Olika hojar har såpass olika egenskaper att det ibland kan liknas vid att köra helt olika typer av fordon.

äsch, man kör lite på morronen med uppkörningshojen så går det precis lika bra.

Snake skrev:
Läste du riktigt ordentligt? Han får alltså inte köra bakom i bil men får köra en egen motorcykel. Behöver alltså inte åka bakpå... :tummenupp Lycka till!

haha men bra, läste tok fel fick det till

Eller måste själv köra motorcykeln

Men just nu ligger det mellan
SV650S
CBR600F
Aprilia RS250

tips! Köp min! :)
Inte för att jag vill bli av med den, men den är 25kw-reggad och om du inte köper den så måste jag regga om den till fulleffekt till våren.
Common now. Help a brother out! :)

The-PatriX skrev:
haha men bra, läste tok fel fick det till

Eller måste själv köra motorcykeln

Men just nu ligger det mellan
SV650S
CBR600F
Aprilia RS250

om du vill att den alltid ska hålla och att du inte ska vara rädd för att åka en 50mil så köp inte rs250, det är en 2-taktare så det är mer jobb, men den är jäkligt vass. Men håller inte alls lika bra som en 4-taktare.

Det var ett tips bara. Men en sak ska jag säga. Den är jävlig roliga att köra på kurviga vägar, den slår alla där. Men det beror också på vad du ska ha den till.

DJM skrev:
om du vill att den alltid ska hålla och att du inte ska vara rädd för att åka en 50mil så köp inte rs250, det är en 2-taktare så det är mer jobb, men den är jäkligt vass. Men håller inte alls lika bra som en 4-taktare.

Det var ett tips bara. Men en sak ska jag säga. Den är jävlig roliga att köra på kurviga vägar, den slår alla där. Men det beror också på vad du ska ha den till.

Men jag tror ändå att CBR:en är vassare fast inte lättare att hantera.

Ok, börjar sålla ut lite hojjar nu, alla är jävligt intressanta fast jag tror nog SV650S låter bäst, älskar ljudet från den V-Twinnen.

Vad skulle det kosta att strypa ner den till 25Kw?
Vad är det för strypningar man sätter i?

The-PatriX skrev:
Ok, börjar sålla ut lite hojjar nu, alla är jävligt intressanta fast jag tror nog SV650S låter bäst, älskar ljudet från den V-Twinnen.

Vad skulle det kosta att strypa ner den till 25Kw?
Vad är det för strypningar man sätter i?

http://www.mc-kompaniet.se/

Kostar 1400kr som du monterar själv och skickar in ett papper som du fyller i som följer med strypsatsen.

Den hojen har dock inte den bästa effekten. Den är rätt slö. Men det spelar ingen roll när du ska ha 25kw, fast det är när du stryper av den.

Vad ska du ha den till? Leka? köra lite långturer och köra roliga vägar?

H4: inte på kurviga vägar, men sen har inte 250:in nån chans.

DJM skrev:
http://www.mc-kompaniet.se/

Kostar 1400kr som du monterar själv och skickar in ett papper som du fyller i som följer med strypsatsen.

Den hojen har dock inte den bästa effekten. Den är rätt slö. Men det spelar ingen roll när du ska ha 25kw, fast det är när du stryper av den.

Vad ska du ha den till? Leka? köra lite långturer och köra roliga vägar?

H4: inte på kurviga vägar, men sen har inte 250:in nån chans.

Ok, rätt billigt då, men vad kostar reggbesiktningen?

Tänkte leka lite, dra på slangen, framslangen, köra snabbt på bana och kurviga vägar. Brorsan hade en SV650S förut, därifrån jag fått allt ha begär efter den.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2