Bra märken på vinkelslip?

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Bosch?

Dewalt?

Skil?

Cotech?

Vad har ni för erfarenheter av de olika märkernas kvaliteér? :)

Min erfarenhet säger:
Köp en jättebillig.
När den jättebilliga går sönder så köper du en till jättebillig.

Försörjer du dig inte med vinkelslipen så är det overklill med de professionella maskinerna. De går också sönde när du bär dig dumt åt.

Jag har en billig Black o Decker hemma. När den går sönder åker jag till biltema.

Vad du än köper:

Börja med att öppna vinkelväxlen och tryck i fett. Jag skaffade en hyfsat dyr maskin som var helt torr i växelhuset och skrek som fan, lite smörj förlänger livsländen :)

Chrille skrev:
2268207 Min erfarenhet säger:
Köp en jättebillig.
När den jättebilliga går sönder så köper du en till jättebillig.

Försörjer du dig inte med vinkelslipen så är det overklill med de professionella maskinerna. De går också sönde när du bär dig dumt åt.

Jag har en billig Black o Decker hemma. När den går sönder åker jag till biltema.

Exakt. Till och med farsgubben köper billiga 150-200 kr maskiner och han har en mekanisk verkstad/smide och använder den i princip varje dag. Då håller dom i ca ett år.

Tänk på att spara kvittot med. Det är ju två års garanti även på dom billigaste maskinerna på Rusta.
Och en gång kan man ju byta, andra gången är lite kinkigare men det går ibland.
Kolla bara så det är 125mm skiva till dom, det blir lite mer nytta med den då.

Min har hållt i ett år nu och har användts hyffsat flitigt. Det är en "cooltech" eller nåt liknande och köptes på clas ohlson för 169kr om jag inte minns fel.
Den är liten och behändig också!

//MVH

Spray skrev:
2268159 Bosch?

Dewalt?

Skil?

Cotech?

Vad har ni för erfarenheter av de olika märkernas kvaliteér? :)
köp inte dewalt i alla fall. Det var bra kvalitet när dom köpte upp Elu o bara byta klistermärke på dom.. men nu gör dom egna maskiner o e inte värda mer än dom som man köper på rusta/biltema/haraldnyborg mm. och som många andra säger så köp inget dyrt.. ska du bara slipa några gånger så räcker det med en billig. ska du stå o kapa stora stenar osv så e det däremot värt pengarna o köpa en som håller.
lycka till! :tummenupp

Hmmm, nä, varför köpa en billig som ger vibrationskador i händerna, köp åtminstone en blå Bosch eller liknande..
Själv har jag 1 Bosch, 1 Flex, 1 Black & Decker, samt ett par billiga.. Och använder nästan alltid Boschen pga att den är skön att hålla i och har bra kraft om man behöver... :tummenupp

Det blev en skil från clas ohlsson, fick tag i den billigare, 400kr istället för 679kr. 125mm skiva. Köpte även lamellslip till!

Som någon nämnde så måste det ju i fett i maskinen, blev förvånad vad illa den lät när jag startade upp min för första gången idag!

Var köper ni era kap/slipskivor? Är biltemas grejor prisvärt? (ca 9.90 per skiva) Eller ska man köpa tex clas skivor som kostar runt det dubbla? :)

Den här blev det!

Vinkelslip SKIL 9385. Steglös hastighet 2.800-11.000 v/min med konstant varvtals elektronik och mjukstart. Effekt 850 W. Skivdiameter 125 mm. Spindelspärr för enkelt skivbyte. Gnistskydd justeras utan verktyg. Vikt 1,75 kg.

308183_X_2004-07-01_162832.jpg

Spray skrev:
Var köper ni era kap/slipskivor? Är biltemas grejor prisvärt? (ca 9.90 per skiva) Eller ska man köpa tex clas skivor som kostar runt det dubbla? :)

Försök och köpa kvalitets skivor. Billigt skräp exploderar och det bara dammar till så är skivan slut

Köp en FERM från Jula, 3 års garanti och tål jävligt mycket stryk. Kostar under 300:- Har två själv varav de ena är säkert 5 år gammal.
Spara kvittot :tummenupp

Köp inte de riktigt billiga, har sett vinkelslipar från 99:- på Bauhaus med 5 års garanti, det kommer bara att bli ett jävla spring för att byta dom stup i ett..

Skulle aldrig lägga runt 1000-1500:- för en Bosch eller annat ännu dyrare märke.

Idag öppnade jag växelhuset och döm av min förvåning när jag upptäckte att kuggarna var helt snustorra. Det lilla fettet som fanns var lokaliserat på växelhusväggarna. Smörjde in med "klibbfett", ett specialfett.

Finns det någon mer som kan avråda köp av biltemas 10kr kapskivor?
Är verkligen biltemas skivor mycket sämre än lite dyrare skivor ex. clas ohlsons?

Spray skrev:
2271806 Idag öppnade jag växelhuset och döm av min förvåning när jag upptäckte att kuggarna var helt snustorra. Det lilla fettet som fanns var lokaliserat på växelhusväggarna. Smörjde in med "klibbfett", ett specialfett.

Finns det någon mer som kan avråda köp av biltemas 10kr kapskivor?
Är verkligen biltemas skivor mycket sämre än lite dyrare skivor ex. clas ohlsons?

Prova... en 10 är inte farligt med pengar...

(och avlägg rapport så vi andra vet hur det gått)

Mjo, men jag bor inte nära Biltema så jag tänkte köpa 20 stycken på en gång isåfall. Då blir det ju lite pengar. =)

Spray skrev:
2271806Finns det någon mer som kan avråda köp av biltemas 10kr kapskivor?
Jag har aldrig varit med om att skivorna från biltema har exploderat, däremot får man en känsla av att de räcker ungefär lika länge som en skiva i papp hade gjort. Numera köper jag bara dyrskivor hos en verkstadsbutik. Dyrare, visst. Men de räcker tre gånger så länge.

Köp INTE biltema grejer!
Det tar några sekunder så är skivan slut. Okej nu överdrev jag lite, men allvarligt talat så är det bara skit, även för hemmamek.

En kvalitéts lamellskiva går på runt 50-lappen. Det är det värt och den håller bra länge om man använder den rätt!

Biltemas höll för ett avgasrör.
Harald nyborg för ett flaggstångsfäste.

Fick loss en ny Dewalt för 300 pix på jobbet,återkommer när den dör.

Metabo,Festo,Bosch (blåa),Flex,Makita och Millwuakee är alla bra maskiner.

Metabos är små och smidiga att hålla i,dock lite dyra.

metabos är underbara att jobba med, men kostar.... egentligen inte så mycket mer än en blå Bosch. Vibrerar inte så mycket som billiga heller.

Går man på billiga så känn lite hur de ligger i näven, går de att köra med enhandsgrepp osv.

Sen om den billiga sen kostar 100kr eller 300kr kan ju kvitta

Kan någon dementera att Biltemas skivor är skitdåliga?

Hur står sig clas ohlsons skivor i jämförelse med biltemas / har någon här testat clas ohlsons skivor?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT