Bra lim för plasttank på crosshojj?

Tobbbe_T

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2008
Hoj
06 Suzuki RMZ 450
Har råkat ut för en crasch och fick tanklocket avslaget så gängorna satt kvar i tanklocket. Sitter kvar i en liten bit, så går att pressa tillbaka. Men någon som vet något riktigt bra lim för plast? Provade biltemas plastsvets, höll ju inte ens att pilla på. Ändå hade jag rengjort ordentligt innan. Eller någon som vet om de går att lämna iväg å få de "svetsat" eller löda ihop?

Mvh Tobias

prova lödpickan själv kanske,, ganska fet plast o få ihop.

men som alltid.. funkar de inte med biltemas dubbelhäftande tejp okq8 superlim eller jb weld auto marine o få ihop saker så går de inte :D
de sista skulle jag prova på din :tungan

Leta reda på ett företag som håller på med VACUMFORMNING av plast, dessa
företag "gör" själva lim till vissa "sandwich"konstruktioner. Jag har fått hjälp
med lite av varje av ett sånt företag
Ta med tanken och be dom om hjälp.

KentW

Kanske en mattsvets för plastmattor. Sån hade jag när jag lagade dotterns båt. Den är tillverkad av liknande plast som en tank. Tråden till svetsen fanns på marinan.

Verkar vara bra förslag, men ska nog försöka löda lite, annars hade jag också tanken på mattsvets. Borde ju kunna gå.

va bara försiktig med saker som glöder eller ger gnistor nära bensin :näsblod kanske du redan visste men ändå :)

Tror du måste ta reda på vad det är för material tanken är gjord av.
Svetsa sedan med typ mattsvets(tråden då i samma material) eller värmeplatta(teflon/båda sidor samtidigt)sedan trycker du fast gängorna .

Förmodligen är det väl pp-plast, dvs polypropen, och det är ett helvete att foga samman. Det finns visserligen bättre lim än feltemas, fattar inte ens varför de kallar det plastsvets, verkar vara vanligt lim typ epoxi. 3M har t.ex. ett vettigt lim, men det är dyrt och blir inte tokstarkt. Att försöka värma/löda ihop pp-plast verkar svårt, min erfarenhet är att det blir svagt och att man förstör plasten, den blir väldigt spröd. Så om du ändå ska testa det, prova hur plasten reagerar på värmen på ett ställe där det inte gör så mycket om det blir förstört.

Jag har hört att det finns bilreparatörer som speciliserat sig på att laga bilplast, tror de värmer i ugn och grejar. Det är nog det enda vettiga alternativet, frågan är om det blir billigare än att köpa en beg tank :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti