bra kamera för mc bilder?

sotarn

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
Bmw 800 gs
funderar på denna kamera,hittade den på Sibas hemsida.. är den ok för att ta bra bilder på mc in action? :va

hmm, och vad för batterier äter den och hur länge håller en ladding?

tacksam för lite tips på en bra kamera. :D
-----------------------------------------------------------
I paketet ingår:

EOS400D + 18-55
Rekommenderas av Digital foto för alla nr 14 2006. Kameran fick 9,1 av 10 i totalbetyg.

Gör världen till din lekplats med EOS 400D. 10,1 Megapixlar med enastående upplösning och Canons självrengörande CMOS-sensor.

EOS 400D med 10,1 Megapixel sensor använder samma förträffliga CMOS-bildkvalitet som storebrorsan i proffsserien EOS 1. Med ljudlös kraft och effektivitet reagerar CMOS med suverän känslighet under dåliga ljusförhållanden. Det kompletta självrengörande skyddssystemet håller sensorn i EOS 400D ren och fläckfri för att säkerställa konsekvent rena bilder. En kombination av olika tekniker reducerar, stöter bort och tar bort damm och kommer med en självrengörande sensorenhet som skakar bort damm från sensorn vid starten.

Uppspelningen av bilderna blir ett extra stort nöje på den superljusstarka 2,5´´ bildskärmen på 230 000 pixlar, nästan dubbelt så stor jämfört med EOS 350D. Bilderna känns renare och färgrikare och med större mättnad, medan en 160º betraktningsvinkel gör det lätt att titta på bilderna tillsammans.Att växla mellan förinställda bildstilar är som att kunna byta film mitt i rullen för att få en annan färgrespons eller svartvita effekter. Skärpa, kontrast, färgton och mättnad kan justeras var för sig. DIGIC II denna lilla superdator genererar färger med stor noggrannhet, hög precision och hastighet. Snabb och energisnål, DIGIC II levererar också på direkt med 0,2 sekunders starttid. Levereras med EF-S 18-55/3,5-5,6.

Sandisk Compact Flash Ultra II 1GB
CF 1GB ULTRA II är en snabbare variant av Sandisks Compact Flashkort. Kortet har en överföringshastighet på 10MB/sek vid läsning och 9MB/sek vid skrivning.

Samsonite Kameraväska DF50 Colt
En snygg fotoväska av högsta kvalitet för digitala foto- och videokameror. Utrustad med många bra fack för diverse tillbehör.

Innermått: 16/7x8x16cm
Yttermått: 19/10x14x19cm
Färg: Svart/Grå
Materiel: Polytex 1680 D

Produkter som ingår:

Sandisk Compact Flash Ultra II 1GB

Samsonite Kameraväska DF50 Colt

Canon EOS400D + 18-55

Kör själv med en Nikon D40 med 70/300 sigma. Tycker själv den fungerar klockrent. ska du ha ett objektiv o ta action bilder med så må du köpa till ett bra telezoom objektiv också, 18/55 funkar, men då kräver det att man kommer väldigt nära banan. Inte så roligt när det kommer hojar i 200 blås o stryker en. Bättre o stå lite vid sidan av med ett bra zoom o klippa.
Kommer själv vara på uppe på Bikeweek, samt EM och fotta en heldel.

//Andy

så vad är ett bra objektiv då? vad står 18/55 för eller som på din kamera 70/300?

18-55 och 70-300 = brännvidden på objektivet. = hur mkt du kan zooma.

18-55mm = vidvinkel
70-300mm = telezoom

Canons EOS 400D är en bra kamera. Jag har föregångaren (350D) och är störtnöjd. Sen handlar mkt om tycke och smak. Vissa kamerahus passar inte alla vad gäller grepp, utseende, knappars placering m.m.

Åk till en handlare och känn o kläm. Det blir bäst då.

Nikon & Canon är två kameratillverkare (det finns några till) som gör bra kameror. Sedan så skall du ha minneskort, olika linser, enbensstativ, blixt, filter, mm. Som man köper succesivt. Det finns en amatörnivå, semi proffs och en proffs nivå. Om man skall rangordna Canon's utbud så blir det att man köper antingen en 400D (instegsmodell), 30D och 5D (semiproffs) eller värstingen 1D Mark III (proffs). Fungerar lika hos Nikon. Själv har jag föregångaren till 30D (20D) och lite olika linser mm. Canon har en budget uppsättning av linser och en proffsupsättning på linser. :tummenupp

Köper du från Tyskland så blir det lite billigare och köper du i Sverige så kan en bra pris ref. vara t.ex. www.fotokungen.com. Det är bara att leta.

Så det är bara att klia sig i huvudet och komma fram till vad man vill ha och hur mycket man skall lägga pengar i potten.

Lycka till.

har själv den 400D men var snabb med att byta ut det objectivet, (18-55 som sitter på) det suger.. iallafall enligt mig. och verkar knappt släppa in något ljus alls så bilderna bli inte så bra

Köpte precis en Canon EOS 400D med 18-55 objektiv av Daniel på blocket för 5999, har inte fått den än. Bra pris, hoppas jag!
Har en Canon EOS 300D med ett Sigma 70-300 sen tidigare som jag tagit 20000 bilder med. Helt OK. Finns lite bilder på http://www.sbexfoto.se
Med kameror får man vad man betalar för, men mycket hänger på fotografen och efterbearbetningen av bilderna.
Lycka till!

Jag har en 350D med orginal 28-55 och ett Tamron 55-200, och jag är störtnöjd, den har ju i princip samma funktioner som 400D, lite mindre display bara, men det kan jag leva utan. Tamron-objektivet kostade 1000kr inkl frakt, å det köpte jag för att ha en telezoom som jag vågar använda :rolleyes:
Med moderna digitala systemkameror så är det inte kameran som avgör om det blir en bra bild eller inte i 99% av fallen.
Batteriet ska klara ca 600 bilder, och det känns som om det stämmer ganska bra :tummenupp

Är supernöjd med min Canon 400D, valde bort kitobjektivet 18-55 direkt och köpte ett Sigma 17-70 istället vilken var ett kanonval. Suget efter att kunna som kom rätt snabbt så ett Sigma 70-300 köptes nyligen och har hunnit fota ca 500 bilder. Dessa har jag tagit med mitt Sigma 70-300 igår utan stativ!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161873

Snygga bilder Gnutten! Ett gissel det här med kameraval, men hur är det man säger; kameran gör ju inte fotografen, det är som att säga till en författare vilken fantastisk skrivmaskin han måste ha :-) Fast givetvis måste man ha ett verktyg som inte begränsar ens arbete. Jag har en Pentax K100D, som jag är grymt nöjd med.

/Perris

Skjuter med nikon D200 är kanon nöjd, hade D70 innan och det är fan ingen dålig pjäs, du kanske kan leta upp en beggad D70/D70s och lägga lite mer pengar på bra objektiv.. Bra objektiv gör större skillnad än kameran i sig..

Nikon eller Canon? Som att välja mellan SAAB och VOLVO, det är bra skit båda märkena ;)

Snygga bilder Gnutten! Ett gissel det här med kameraval, men hur är det man säger; kameran gör ju inte fotografen, det är som att säga till en författare vilken fantastisk skrivmaskin han måste ha :-) Fast givetvis måste man ha ett verktyg som inte begränsar ens arbete. Jag har en Pentax K100D, som jag är grymt nöjd med.

/Perris

Jo ja tackar velade fram å tillbaka ang Nikon D40x, Canon 400D & Sony A100. Hade möjligheten att kunna prova Canon & Sonyn då far min och svärfar hade dessa kameror! Nu med risk att man får mothugg men vad man än gör om man ska köpa en Canon 400D så köp inte kitobjektivet 18-55. Visst jag fick lägga ut 3400:- för mitt Sigma 17-70 men jag är nu i efterhand glad över det! Visst är det lockande att köpa kameror hos t,ex El giganten, Onoff mfl men gå till en riktig kamerabutik så låter de säkert låna kameran några minuter så du kan prova på utomhus. Köpte mitt telezoom Sigma 70-300 hos scandinavianphoto i Stockholm och de lät mig gå ut och prova objektivet, sån service gör att jag gärna fortsätter och handla där.

Jo ja tackar velade fram å tillbaka ang Nikon D40x, Canon 400D & Sony A100. Hade möjligheten att kunna prova Canon & Sonyn då far min och svärfar hade dessa kameror! Nu med risk att man får mothugg men vad man än gör om man ska köpa en Canon 400D så köp inte kitobjektivet 18-55. Visst jag fick lägga ut 3400:- för mitt Sigma 17-70 men jag är nu i efterhand glad över det! Visst är det lockande att köpa kameror hos t,ex El giganten, Onoff mfl men gå till en riktig kamerabutik så låter de säkert låna kameran några minuter så du kan prova på utomhus. Köpte mitt telezoom Sigma 70-300 hos scandinavianphoto i Stockholm och de lät mig gå ut och prova objektivet, sån service gör att jag gärna fortsätter och handla där.
Jo, jag tror också att det absolut lönar sig att besöka en riktigt fotobutik, berätta vilka krav/behov man har och sedan se vad de föreslår. Det kanske är fördomar, men det känns lite som att personalens kunskapsnivå på elektronikstormarkander är i nivå med de som tror att megapixelmängden är den enda som har betydelse för bildkvalitén, och inget storleken på dessa etc.

Absolut ingen kritik mot trådskaparen, du frågar ju här ju! :-)

/Perris

Tack för alla tips och råd.

:Bugar

Angående batterier på en systemkamera, är de inbyggda i kameran och man laddar upp dem som på t.ex en mobiltelefon? Jag har en gammal kompakt digitalkamera som äter 1.5 volts batterier. Det vore skönt att slippa köpa ett hundra pack batterier när man ska fota. :D

Tack för alla tips och råd.

:Bugar

Angående batterier på en systemkamera, är de inbyggda i kameran och man laddar upp dem som på t.ex en mobiltelefon? Jag har en gammal kompakt digitalkamera som äter 1.5 volts batterier. Det vore skönt att slippa köpa ett hundra pack batterier när man ska fota. :D

Vette katten men på min Canon 400D så tar du ut det och sätter det i en laddare alt skaffar du batterigrepp där det sitter vanliga batterier eller så köper du ett extra batteri! Mitt batteri klarar ca 500 bilder utan alltför mkt blixt. Hörde nåt om Nikon D80 går att ta 2700 bilder innan nästa laddning! :jisses

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti