BRA körställning med cbr 600f eller Thundercat???

Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Superduke -09
Dagen har kommit då jag ska byta hojj..
har en suzuki 750 gsxr -99 som ska byta ägare i dagarna.
den passade inte riktigt mig eftersom körställningen var FÖR mycket framlutad hela tiden, tyckte känslan/upplevelsen försvann.

har spanat in honda cbr 600 F , 1998-1999a ungefär. Har fått för mig att den har mer upprätt körställning om man jämför med gixxern? och bättre och skjutsa på? kommer jag märka stor skillnad med körställningen?

samma sak gäller thundercat, fin hojj, är den ännu mer upprätt körställning? eller ungefär som cbr:en?

sen ska man satsa på thundercaten eller thunderacen ? är de samma körställning på de bägge?allting samma förutom kubiken? (och försäkring :huvet )

någon av dessa 3 blir det iaf,vill gärna ha kommenterar från erfarna,gärna folk som kan jämnföra med min gixxer....

tack för svar.sporthoj är överlägset största o bästa forumet alla kategorier,man får massa svar direkt :yoparty :yoparty :yoparty
cred till alla som svarar....

Jag har en CBR 98- o är kanonnöjd med körställningen på den. Förra säsongen körde jag ca 1300 mil o iår har jag kört närmare 250 mil så den funkar att köra längre sträckor med, enligt de jag skjutsat så är det helt ok att sitta bak på den med. Klart du ska ha en Honda:tummenupp
Mina 5 cent

Kan endast jämföra min körning med Cbr 600f -01 med 99as r6a eller en 03as gixxer 1000.

Men Cbr:en har mer upprätt körställning, trevligare att åka långt på.
En lite "snällare" och mer gatuanpassad sporthoj skulle jag vilja säga jämfört iaf med r6an. Har gått en vinter mellan jag körde de hojjarna och gixxern.., men skulle nog vilja påstå att gixxern är i samma klass som r6an i körställning.

Thundercaten har väldigt bra körställning tycker jag... är 185 lång och den passar utmärkt till mig. Dock är det ju fortfarande en Sporttouring vi snackar om och just det där sport gör att det är lite framåtlutat. Men jag har kört många mil i streck utan att det har varit jobbigt! Vad jag har hört är cbr'en likvärdig... Köp den som passar dig bäst! :tummenupp

Citat ur Bike, test av 600cc, nr 6/1997: Körmässigt är hondan en bekväm motorcykel med en sadelhöjd på 810 mm och ett styre som sitter 880 mm över marken, vilket är i det närmaste exakt samma mått som Yamaha YZF 600.

Det torde alltså vara ungefär samma körställning på de två kombatanterna. Hjulbasen är ju ungefär lika också.

Sen ska väl också jag, som inte aaaaalls är partisk, också yttra en personlig åsikt, CBR:en är fantastisk!

/perris

Citat ur Bike, test av 600cc, nr 6/1997: Körmässigt är hondan en bekväm motorcykel med en sadelhöjd på 810 mm och ett styre som sitter 880 mm över marken, vilket är i det närmaste exakt samma mått som Yamaha YZF 600.

Det torde alltså vara ungefär samma körställning på de två kombatanterna. Hjulbasen är ju ungefär lika också.

Sen ska väl också jag, som inte aaaaalls är partisk, också yttra en personlig åsikt, CBR:en är fantastisk!

/perris

skitbra svar....fakta är alltid bra!
då är de hugget som stucket....har bara fått för mig att thundercaten är ännu mer upprätt, men icke då....

någon kommentar om thundercat mot thunderace...? samma hojj annan kubik?

då är de hugget som stucket....har bara fått för mig att thundercaten är ännu mer upprätt, men icke då....

Det jag har hört om ace'n är att det ska vara en riktigt trevlig maskin. Dock är den ganska törstig när det gäller olja, det är lite av en favorit för ace'n faktiskt.

Meddela gärna vad du skaffar sen! :)

Jag har ägt en thundercat och sitter inne på en Gixxer nu. Thundercaten hade mycket bekvämare körställning, körde lätt 30 mil utan att kroppen klagade nåt speciellt. Vad gäller att skjutsa så är thundercaten otroligt mycket bättre både för föraren och passageraren.

Jo, jag tycker också att det känns som att thundercaten ska ha strået mer touringkörställning än CBR 600, men jag har aldrig provsuttit nån thundercat så jag vet inte. Det kanske bara ser så ut. BTW så var citatet inte från Bike kom jag på utan från Allt om MC, skitsamma kanske, men rätt ska vara rätt! :-)

Lycka till med valet!
/perris

bra svar....
ska provsitta bägge två nästa vecka,har hittat en av varje som ska säljas i samma håla...kan max vara några kilometer mellan hojjarna...så antar att det ska kännas rätt också...

men utseendemässigt lutar de nog åt cbr:en...men sen får vi se vad försäkringstanterna säger :va
ska ju ha råd och helförsäkra skiten med,

bra svar....
ska provsitta bägge två nästa vecka,har hittat en av varje som ska säljas i samma håla...kan max vara några kilometer mellan hojjarna...så antar att det ska kännas rätt också...

men utseendemässigt lutar de nog åt cbr:en...men sen får vi se vad försäkringstanterna säger :va
ska ju ha råd och helförsäkra skiten med,

hur gammal är du? är man under 24 är det knappast lönt att helförsäkra en så gammal cykel...

i mitt fall skiljer det en hel del...

halvförsäkring helår 5000

helförsäkring helår 12500 +självrisk 6000 +förhöjd självrisk p g a åldern 6000...

Jag betalar 5200 sek helår /helförsäkring på CBR:en genom Folksam, bara så du vet, dock är jag bara 36 år :D :D

hur gammal är du? är man under 24 är det knappast lönt att helförsäkra en så gammal cykel...

i mitt fall skiljer det en hel del...

halvförsäkring helår 5000

helförsäkring helår 12500 +självrisk 6000 +förhöjd självrisk p g a åldern 6000...

och i mitt fall (21år) så har jag ganska mycket billigare försäkring än du. =)
för thundercaten ska jag betala runt 10 om året,hel påställd året runt.
och för cbr:en ligger samma försäkring på 13 om året.dvs ca 1120 kr månaden.ca 900 kr för thundercaten...helförsäkrad året runt...det kan de väl vara värt??? tycker jag iaf:tummenupp
halvförsäkring ligger runt 470kr mån för thundercat och 600mån för cbren.
ska man köra fint får man betala =)

98 och 99 e väl ganska olika men samma priser..
köp en 99- och ja.. körställningen e fin fin för o vara en sportis

och för cbr:en ligger samma försäkring på 13 om året.dvs ca 1120 kr månaden.ca 900 kr för thundercaten...helförsäkrad året runt...det kan de väl vara värt??? tycker jag iaf:tummenupp

jo men troligen har du fortfarande högre självrisk!

Jag kör en CBR 600F -96 och hittade en schysst försäkring hos Salus Ansvar där jag får pröjsa 5900kr hel/hel året runt. Jag är 21 år, haft kortet sen förra sommarn och bor i sthlm. Tror självrisken ligger på 6000kr också, men inte säker.
Det tycker jag är bra jämfört med förra året då jag hade den halvförsäkrad hos trygghansa för 10300 kr.

Åker man ofta med passagerare så tycker jag man ska ha nå större än en 600a Tyckte min zx6a vart jävligt slö när jag skjutsade.

Åker man ofta med passagerare så tycker jag man ska ha nå större än en 600a Tyckte min zx6a vart jävligt slö när jag skjutsade.

jo det är ju inga pigga hojar att skjutsa på helt klart... men åker man själv och är relativt ny på hoj är det ju inte riktigt hojen som sätter gränsen för hur fort man kan köra :P

jo men troligen har du fortfarande högre självrisk!

till 90 % säker på att självrisken är 6000 kr vid vagnskada =).
men tanke på att man är novis o detta är första sommaren på hojj så kan de vara värt med en helförsäkring =).
ska kolla saluansvar då..verkar vettiga =)
ska kolla på en cbr 600f 1999a imorogn...några kommentarer om priset...?
2700mil.svensksåld.servad enligt bok.nya däck.vad kan de vara värt..jag pröjjsar max 40 =)

Fördelarna är väl att cbr är snyggare och har skön körställning.. Resten är väl bättre på gixxern du har nu eller???

Skulle tittat på cbr 929 00-01 eller kawa zx9r 98 eller nyare... Dom ska väl vara hyfsade i körställning...

Åk på mc firmor och provsitt lite...

En zx9r från -98 går väl att få för vettiga pengar och en 929 för just lite till...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT