Bra instegsmodell?

Janne-15

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2022
Hoj
-99, Suzuki SV650
Efter att nu ha kört en gammal Suzuki sv650 -99 ett tag, har det nu blivit dags att byta upp sig och köpa sin första "riktiga" sporthoj. Vilken modell kan vara lämplig att börja med?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur långt är ett snöre?

Vad ska du göra med den, vill du bara ha en sportigare hoj, dra bombrepor eller köra bana?
Hur lång är du? Det spelar roll vid val av sporthoj.
Vad har du för budget? Både för inköp, försäkring och drift.
Andra krav eller önskemål?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad menar du med "sporthoj" ?
För mig är det hojar som zx6r, gsxr750, fireblade och de andra.
Och skillnaden mellan dem är mest upp till smak och tycke, de är alla mer potenta än vad man som nybörjare (eller ens årtionden av erfarenhet) har förmåga att utnyttja.
Så, menar du en av de hojarna, provsitt, provkör och köp den som du gillar bäst. De är alla lika lämpliga/olämpliga rent tekniskt.

Och ta dig tid att köra utbildning på bana i att köra hojen. Det tycker jag iofs att du ska göra oavsett vad för hoj du kör.
 

Janne-15

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2022
Hoj
-99, Suzuki SV650
Förstår om min fråga kanske var lite "vid" och att det är många olika parametrar som spelar in. Tänkte mest att det var bra med lite allmän input innan man ger sig ut för provkörning i djungeln av hojar :).
Med "sporthoj" syftade jag nog mest att jag går från kåplöst till en hoj med kåpor.
Ulvhamne, tack för tipsen på hojar samt utbildning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår om min fråga kanske var lite "vid" och att det är många olika parametrar som spelar in. Tänkte mest att det var bra med lite allmän input innan man ger sig ut för provkörning i djungeln av hojar :).
Med "sporthoj" syftade jag nog mest att jag går från kåplöst till en hoj med kåpor.
Ulvhamne, tack för tipsen på hojar samt utbildning.
Så, vad vill du använda hojen till? Fiskörning i storstan, långturer ner till italien, mysturer på 20 mil ett par helger på sommaren, utforska vägar som du aldrig åkt förr?
De riktiga sporthojarna kan göra allt det, men det är inte alls ovanligt att folk klagar på att de är jobbiga att köra, och det finns hojar som gör de sakerna bättre. Sporthojar är mest gjorda för att köras extra skitfort.
Om du bara funderar på att gå upp till kåpade hojar, men vill njuta av att puttra fram i lagom takt mer än att köra pulshöjande bombarrepor skulle jag personligen föreslå en valfri sporttourer som får pulsen att gå upp när du ser den.
Z1000SX, GSX-S1000F, Ducati SuperSport är några exempel på hojar i den klassen.

Det är mest smak och plånbok som avgör vilken du bör välja.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Honda fireblade från 2004-2007 eller gsxr1000 från runt 2005 är grymt bra hojar för gatan. Väldigt prisvärda bekväma och till 90,% lika bra som dagens sporthojar. I många avseenden tom bättre, tex fjädring och utväxling, för att inte tala om försäkringskostnad.
 

Janne-15

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2022
Hoj
-99, Suzuki SV650
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?

Då ska du titta på och provköra en Z1000SX den passar perfekt till din beskrivning. Hade en sådan förut mycket trevlig och bra ryt i motorn & bekväm körställning. Sen är den väldigt billigt i försäkring och går att sätta på smidiga väskor utan någon ful hållare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Ja, alltså, en riktig sporthoj ska man ju ha ägt nån gång i livet tycker jag, men du kan nog ta sikte på en billigare äldre modell, och samtidigt köpa dig en sporttourer, alternativt ha kvar din sv650, och se vilken du faktiskt kör mest med. :hihi
Jag har en Shiver 750 och en GSXR1000. Jag kör tvivelsutan mest med shivern, men har roligast på gixxern. Dock har gixxern gått mer bana än gata nuförtiden.
En sporttourer kanske inte är lika häftig som en ren sporthoj, men de är mycket mer praktiska för vardagsåkat. Jag hade en Z1000SX för en massa år sedan som jag körde långt och mycket med, och den enda egentliga anledningen att jag bytte den mot en GSXR1000 var att det skulle ha kostat mer att bygga om Z1000SXen så den mötte mina krav för hård smisk än att ha två hojar. Men det är den *enda* hojen jag ägt som jag faktiskt saknar. Trevlig hoj med aggresiv ton på motorn och tillräckligt bra komponenter i övrigt för att kunna köras överraskande hårt och långt. Och senare modeller än min har åtgärdat den fantastiskt svampiga fjädringen som var mitt huvudsakliga bekymmer med den.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Z1000SX är trevlig, som mitt fantasilösa forumnamn även antyder, jag hade en -17.
Ren sporthoj som t.e.x. den jag har nu ZX6R är plågsam mot kroppen längre turer, för mig i alla fall. Så viktigt att provköra och gärna lite längre om det är möjligt. Finns ju mycket därute. Ducati 950 Supersport S verkar trevlig och finns med väskor som tillbehör. Ska tydligen vara snällare mot kroppen. Eller Aprilia RS 660. Har dock inte prövat dessa själv, ännu.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?

Om du kan tänka sig begagnat så kolla in den redan nämnda Ducati SuperSport. Nuvarande modell 950 är nog svårt att hitta i prisklassen runt hundra lakan men föregående modellen 939 (som är nästan identisk med 950) kan man få för de pengarna. Även om den inte är lika extrem som en ”riktig” sporthoj så är det absolut betoning på sport och inte på touring. Skulle snarare beskriva den som en sporthoj för fyrtioplussare. Samtidigt är den bekväm nog att man kan köra långt utan att bli särskilt obekväm, då sittställningen är ganska avslappnad. Dagsetapper på iaf 30-50 mil är inget problem.

Nu är jag förstås partisk eftersom jag äger en 950 och har ägt en 939a tidigare. Det du beskriver är mer eller mindre exakt mitt användningsområde även om jag också kör en del på bana med den.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Hade samma känsla. Då bytte jag bort min z1000sx mot en ninja H2. Efter fem veckor var jag helt less på den obekväma hojen med alldeles för mycket effekt som är omöjlig att utnyttja om man inte ligger över 200 knyck. Det blev en tuono istället.

Rekommenderar både tuono och z1000sx. Även gsxs1000f tror jag är nice. Eller Trajja sprint
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Z1000SX är trevlig, som mitt fantasilösa forumnamn även antyder, jag hade en -17.
Ren sporthoj som t.e.x. den jag har nu ZX6R är plågsam mot kroppen längre turer, för mig i alla fall. Så viktigt att provköra och gärna lite längre om det är möjligt. Finns ju mycket därute. Ducati 950 Supersport S verkar trevlig och finns med väskor som tillbehör. Ska tydligen vara snällare mot kroppen. Eller Aprilia RS 660. Har dock inte prövat dessa själv, ännu.
Men det går att tour’a med sporthoj också. Bild från förra sommaren, en väska bak med lite ombyte. Blev en tur på några hundra mil.
F640F88B-21A8-492D-9E86-CFBAB4E72F1C.jpeg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det går att tour’a med sporthoj också. Bild från förra sommaren, en väska bak med lite ombyte. Blev en tur på några hundra mil.
View attachment 475104
Jodå, det går. Jag har kört ToR Enköping - Helsingborg några gånger på en literklubba, bland andra lite medellånga dagsturer. Jag tycker det är helt okej att nöta mil på en sporthoj, de flesta verkar dock tycka att det är lite jobbigt i längden.
Har funderingar på att ta min GSXR ner till ringen nån gång snart med. Vilket år som helst.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top