Bra bromsluftare

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Tänkte skaffa mig en bra bromsluftare som gör livet enklare när man ska byta bromsvätska.

Jag vill ha en luftare med burk och pump (mätare ej nödvändig) så att jag bara kan ansluta nere vid oken och pumpa ut och fylla på utan att behöva öppna/stänga manuellt för att förhindra att luft går tillbaka.

Såg denna video, faaan vad smidigt. En sån vill jag ha!
Var hittar man en sådan luftare?

http://www.youtube.com/watch?v=4YINlxbdFbg&feature=youtube_gdata_player
 
Den jag har använt och är supernöjd med är Biltemas 19-1271. Kostar en slant men tycker det uppvägs av funktionaliteten. Har man sedan fler fordon blir oljebytet roligt! Kanonsmidig!
 
Har kikat på den jag också.
Antar att det bara är att
Ansluta slang
Bygga upp tryck
Släppa ut via luftskruv
Fylla på ny vätska
Dra åt luftskruv
Släppa ut trycket
Ta bort slang

Göra samma på andra sidan fram + bak
 
Jag har en Mityvac, den funkar alldeles utmärkt när man lär sig hur man ska göra.
 
Swedol säljer också en bromsluftare, liknade princip som Biltema med flera.

/KentW
 
Om du inte får tag på en bromsluftare så kan du alltid skaffa en luftbromsare :D
attachment.php
 
Last edited:
Tar mig friheten att flika in en kanske ganska dum fråga: Har jag missförstått det eller går det bra att byta vätskan genom att pumpa några gånger på bromsen, släppa på luftarnippeln så att lite vätska kommer ut (men enbart lite så att det fortfarande är kvar lite övertryck i systemet) och sedan upprepa och såklart fylla på ny vätska i behållaren så att man inte pumpar in luft.
 
Tar mig friheten att flika in en kanske ganska dum fråga: Har jag missförstått det eller går det bra att byta vätskan genom att pumpa några gånger på bromsen, släppa på luftarnippeln så att lite vätska kommer ut (men enbart lite så att det fortfarande är kvar lite övertryck i systemet) och sedan upprepa och såklart fylla på ny vätska i behållaren så att man inte pumpar in luft.

Nja, jo, visst kan du göra så, men... Grejen är ju att byta ut den gamla oljan, få väck kondens mm. Med ditt resonemang så behåller du ju alltid lite av den gamla oljan och därmed späder du ju ut den nya oljan. Så gjorde man alltid förr på gamla Volvo PV - Amasoner mm i den mån man bytte bromsolja överhuvudtaget. Så tipset blir: Byt all gammal olja även om det är krävs "luftning" efteråt. Och Du, det finns inga dumma frågor. Hur ska man annars få veta något...
 
Nja, jo, visst kan du göra så, men... Grejen är ju att byta ut den gamla oljan, få väck kondens mm. Med ditt resonemang så behåller du ju alltid lite av den gamla oljan och därmed späder du ju ut den nya oljan. Så gjorde man alltid förr på gamla Volvo PV - Amasoner mm i den mån man bytte bromsolja överhuvudtaget. Så tipset blir: Byt all gammal olja även om det är krävs "luftning" efteråt. Och Du, det finns inga dumma frågor. Hur ska man annars få veta något...

Vill bara poängtera att det ej är nån olja, utan en alkoholbaserad vätska. Så ingen går och köper sig olja och fyller i systemet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top