Bråkigt bromsok.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har lite problem med bromsoket på den här bilden.
okhelvete.jpg

Problemet är att oket ska vara flytande med är nu ganska så fastfruset.

Det går två pinnar mellan oket och hållaren och den ena av de två pinnarna sitter som berget (den till höger på bilden som är skruvad i oket och där den ogängade delen går in i hållaren). Den andra pinnen är det inga problem med, den glider fint.

Hur jag än försöker så får jag inte isär oket från hållaren för att den där pinnen trilskas.

Vad jag har provat hittills:
* Greppa med tång om pinnen för att försöka vrida loss den, men gapet mellan oket och hållaren var så litet att jag inte fick något tag med tången (6.7mm gap).
* Spraya med rostlösande för att se om det kunde få loss den. Har provat MoS2, 5-56 och WD40 utan resultat.
* Bända. Har provat med både bräckjärn och skruvmejsel mellan oket och hållaren medan hållaren var fastsatt i skruvstäd och sedan tagit i för kung och fosterland. Utan att det rört sig minsta lilla tiondels millimeter isär. Det enda som rörde sig var pinnen (elastisk böjning).
* Slå. Tog den största skruvmejseln och den största hammaren jag hittade och knackade allt vad jag vågade bakifrån utan reslutat.
* Klämma. Testade även att klämma lite försiktigt med skruvstädet med backarna på var sin ände av pinnen. Då gnekade det lite från där det sitter fast. Men det rörde sig så lite att det knappt går att mäta med skjutmåttet och jag vill inte pressa ihop det allt för mycket.

Så vad ska jag göra?

Jag vill inte riskera att tillfoga oket eller hållaren några större skador. :(

Om du har en värmepicka värmer du ordentligt där pinnen sitter i oket.
Försök skydda gummibälgen,och tänk på att det är ganska lätt att elda upp färgen också.

Om du har en värmepicka värmer du ordentligt där pinnen sitter i oket.
Försök skydda gummibälgen,och tänk på att det är ganska lätt att elda upp färgen också.
Där sa du banne mig något. Bara att varmköra varmluftspickan och testa lite!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing