Bränslet v-power innehåller numera 5% etanol

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Såg av en händelse att bränslet v-power numera innehåller 5% etanol. Därmed försvann ett av huvudargumenten för mig att tanka v-power. Det sägs dessutom att v-power var ett stabilare bränsle, men hur ligger det till nu?

Man kan antagligen lika gärna tanka på Statoil eller Preem fortsättningsvis. Ron talet de uppger är högre än vad Shell anger för det nya v-power bränslet med etanol och dessutom erbjuds de till ett lägre pris.

http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/V_Power_E5/$file/V_Power%20E5%202011-06-01.pdf

Många som optimerat motorer efter bränslen på eftermarknaden verkar ha föredragit v-power eftersom det ansågs stabilare än både 95 och 98 oktan. Det kanske inte hade det minsta att göra med etanolen utan andra faktorer i bränslets övriga egenskaper. Tids nog visar det väl sig hur bra det nya v-power är.

Kanske är det ett vanligt 98 oktans bränsle med etanol. Ett aktivt val ST1 gjort nu när de tagit över. Vad jag vet är det ingen etanol i v-power i många andra länder runt om i Europa. Kan väl sägas att det känns lite dumt att de smyger in den här förändringen när man använde just avsaknaden av etanolen när det introducerades på den svenska marknaden.

Det var ju jäkligt synd för oss som åker på det i rejsmoppar.....

Etanol må vara lagringsstabilt men det brinner för långsamt för att vara bra i en mc-motor (turbo undantaget).

Jag undrar varför Shell låter ST1 tillsätta etanolen i v-power bränslet om det är det man gjort?

Ron talet för vanliga 98 oktan från både Preem och Statoil är högre nu efter att man tillsatt etanolen om man tittar på respektive bolags officiella uppgifter.

Synd man inte bor i Tyskland. Där har man fler alternativ på bränslen med höga oktantal. Det tar väl inte många år så har vi öststatsbränslen i det här landet. Utspätt med billigt skit uppbackade av gynsam skattepolitik för bensinbolagen. I grund och botten är det antagligen skälet till att v-power numera innehåller etanol tror jag.

Det var ju jäkligt synd för oss som åker på det i rejsmoppar.....

Etanol må vara lagringsstabilt men det brinner för långsamt för att vara bra i en mc-motor (turbo undantaget).

Etanol brinner snabbare än bensin. Däremot är oktantalet högre så det kompressionsantänds inte lika lätt men det är en annan sak.

Sedan kräver spriten mer energi för att förångas innan det kan antändas vilket ger mer kylning under kompressionstakten och därmed minskat kompressionsarbetet.

Spriten är snarare ett bättre rejsbränsle för de flesta ändamål utom möjligen parisdakar-liknande tävlingar där man straffas av att det krävs en större bränsletank.

Testa att optimera en sugmotor för etanol så kommer den ge mer effekt än på bensin.

Det är väl bara för att få mer pröjs för etanolen. Ingen kör ju på etanol.
en snubbe som köpte en hoj av mig hade ny företagsbil, en 9-3 etanolare men den drog 2L på etanol så han tankade 95-soppa.

Min bensin/etanolbil drar 0.9 landsväg med etanol, å då är det ändå en kombi. Då är det det skoj att tanka för 9:90/litern. :)

Undrar om detta är orsaken till att min bil (vass sugmotor bänkmappad på V-power) plötsligt börjat indikera knackningar på högvarv (över 8000 rpm). Något den aldrig gjort sedan den mappades hösten 07 för 8000 mil sedan.

Även hojen har börjat bete sig skumt riktigt varma dagar (som idag). Om jag vrider fullt från botten när jag ska iväg från ett rödljus (i Stockholms rusningstrafik där motortempen blir hög) så bluddrar den lite på
Mellanregistret och går inte helt kanon förrän den kylts lite.

Djävla fasoner att smyga in etanol i den enda soppa jag tankat de senaste 4 åren just för att den saknade sprit!

Undrar om detta är orsaken till att min bil (vass sugmotor bänkmappad på V-power) plötsligt börjat indikera knackningar på högvarv (över 8000 rpm). Något den aldrig gjort sedan den mappades hösten 07 för 8000 mil sedan.

Är det en högvarvig Honda fyra som sitter under huven? Kommer inte på många standardmotorer som varvar över 8000 varv. En M3 E46 varvar till strax under 8000 varv, men inte över.

Tycker också att det är fult av Shell eller ST1 att sätta i etanol i bränslet. I synnerhet när man marknadsförde det så hårt att det skulle vara ett rent bränsle som saknade ämnet i fråga när man introducerade v-power i Sverige.

Sedan borde väl den som mappat din och många andras bilar haft en säkerhetsmarginal om v-power bränslet inte höll normal kvalitet. Man tycker ju att 98 oktan borde hålla tillräckligt bra kvalitet även om kvalitén på det bränslet inte sägs vara lika stabil som v-power var tidigare (lämnar osagt hur det är nu, för det har jag ingen uppfattning om).

Är det en högvarvig Honda fyra som sitter under huven? Kommer inte på många standardmotorer som varvar över 8000 varv. En M3 E46 varvar till strax under 8000 varv, men inte över.

Tycker också att det är fult av Shell eller ST1 att sätta i etanol i bränslet. I synnerhet när man marknadsförde det så hårt att det skulle vara ett rent bränsle som saknade ämnet i fråga när man introducerade v-power i Sverige.

Sedan borde väl den som mappat din och många andras bilar haft en säkerhetsmarginal om v-power bränslet inte höll normal kvalitet. Man tycker ju att 98 oktan borde hålla tillräckligt bra kvalitet även om kvalitén på det bränslet inte sägs vara lika stabil som v-power var tidigare (lämnar osagt hur det är nu, för det har jag ingen uppfattning om).

Japp, det stämmer bra. En K20 (Civic Type R-motor) där jag lagt varvstoppet på 8600. Motorn är mappad för maximal effekt (så de marginaler som finns är anpassade till V-power). Jag ville se vad som maximalt gick att få ut ur en helt standard K20-motor med enbart insug/avgastrim och mappning, så vid vissa varvtal ligger förtändningen på en bra bit över 30 grader tex. Men det har fungerat helt smärtfritt i alla år. Men som sagt så har jag fått blinkningar i instrumenten som indikerar att knacksensorn ger utslag ett fåtal gånger den senaste månaden vilket aldrig hänt tidigare.

Både hojens bludder och bilens knacksensorutslag (jag säger inte att det nödvändigt betyder spikningar eftersom sensorn kan indikera slammer i allmänhet) har skett när man suttit fast i bilköer en längre tid och motorn samt insuget är väldigt varmt. Det skulle ju kunna betyda att iblandningen av etanol i soppan faktiskt påverkat tempstabiliteten negativt.

Andersson Turbo berättade för mig när han mappade min hoj att det var svårt att mappa med 95 i tanken när temperaturen åkte i höjden eftersom tanken och soppan blir varm efter ett tag i bänkningsrummet (om jag minns det rätt).
Med V-power däremot märktes ingen skillnad.

Borde väl knacka mindre med etanolinblandning eftersom etanolen håller 104 oktan?
Tyder på att basvaran bytts ut mot billigare (sämre) alternativ, som sedan oktanhöjts med hjälp av etanolen.
Med andra ord: Endast namnet kvar av v-power.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti