Bränslesnål pendlar hojj

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej !!

Jag ska börja pendla 10 mil om dagen o när det är väder hade ja tänkt åka båge. Jag har en FZR-1000 1990 men jag tycker inte den är särskilt soppa snål hade en fundering på o köpa en billig pendlar hojj och under 15000 kr så billig som möjligt spelar ingen större roll kubik men inget under 400 i alla fall någon som har nått bra förslag

funderar på suzuki 400 gsx eller nått sånt

typ en sån här
http://www.blocket.se/jamtland/Suzuki_fws_400_gsx_27168143.htm?ca=12&w=3

Blir inte merkostnaden för inköp, service, diverse problem som följer med en hoj för 15000:-, försäkring osv osv högre än att acceptera bränsleförbrukningen på den hoj du har?

Sambon har en Honda CB 400N -83. Den är svårslagen vad gäller ekonomi.

-Försäkringen kostar 1300 kr/år.

-Den tvåcylindriga motorn drar kring 0.4 liter/mil.

-Enormt driftsäker och kostar väldigt lite i service och slitdelar(då det är en mycket vanlig modell finns det gott om delar på både skrot och eftermarknad).

-Värdeminskning existerar inte.

-Ett riktigt fint exemplar kostar med marginal under 15000 kr i inköp.

10 mil är inga problem men är det motorväg kanske det finns bättre hojar. Då är en kåpa och lite mer motor önskvärt.

vilken som helst i princip.
En Honda CB 750 från 80-talet får du lätt för under dom pengarna och försäkringen är 1200 kr/år. Den går att köra på 0,4-0,5 l/mil. värdeminskningen är i princip obefintlig.

Men ska jag vara ärlig så tror jag att din hoj också går att köra ganska billigt. Det som skiljer är ju i princip värdeminskningen då. Försäkringen på din hoj kommer du ju inte undan i alla fall om du inte ställer av den.
Och det skulle förvåna mig om du inte kan komma under 0,5 med din hoj.
Jag kör min 850 på 0,4 om jag kör lagligt på landväg och motorväg. Normalt sett gasar jag lite mer än så och då drar den väl i sig 0,5. vid riktigt frisk körning får jag i den kring 0,6. Det är en ökning i förbrukning på 50%.
Så jag tror att den stora boven är hur man kör. Jag tycker att det är värt lite pengar i bensin för att köra lite fortare. Du har ju lite större motor än mig och jag misstänker att du gasar ganska friskt ibland och då suger den i sig lite mer. Men även en 750 drar ju en del om man drar på lite. En hoj har ju luftmotstånd som en djäkla tegelsten med fallskärm på.

jag är faktiskt inte nån jätte gasare trots att man har en gammal race hojj men när man gasar så drar den massor men även lugt åkning tycker ja soppa förbrukningen vart lite för mycke men ja har inte åkt så mycke landsväg med den ja hade väl velat spara lite mil på den 10 mil om dan då springer milen iväg på den om an nu åker varje dag till jobbet

men det är svårt

jag är faktiskt inte nån jätte gasare trots att man har en gammal race hojj men när man gasar så drar den massor men även lugt åkning tycker ja soppa förbrukningen vart lite för mycke men ja har inte åkt så mycke landsväg med den ja hade väl velat spara lite mil på den 10 mil om dan då springer milen iväg på den om an nu åker varje dag till jobbet

men det är svårt

Jo. det är klart. Kör man 10 mil om dagen så drar det ju iväg. Då kan det ju såklart kännas bättre att lägga dom pengarna på en äldre hoj som inte minskar i värde så mycket. Och jag vet ju inte hur mycket din drar men det är ju möjligt att det går att hålla samma tempo för mindre bränsle med någon annan hoj.

Jag skulle nog rekommendera valfri hoj som går att classikerförsäkra hos exempelvis bilsport och MC. Då kostar försäkringen nästan gratis. Dessutom är ju sådana hojar väldigt billiga i inköp och minskar inte i värde nämvärt. Vad jag sett så drar en gammal CB 750 inte mer än 0,4 i lugn landsväg heller och då kommer man ju inte så mycket billigare undan även om man skaffar en med mindre motor.

jag tror jag skulle välja en gammal 80 talare den ska bara gå fram o tillbaks sen huird en ser ut har ingen roll bara den går bra i maskin o ska dra 0,4-0,5 visserligen kan man ju skaffa sig en fiat uno så blir kontentan samma *ler

Kört farsans BMW 650CS som, om man kopmmer förbi utseende, är en grym pendlingshoj.
ABS, stånka vrid, enkelt få med sig grejer i packutrymme, bra kvalité, remdrift med 4000 mil bytesintervall, billig i försäkring, ligger på 0.3l/mil i 90km/t.

Jag körde den lite på småkurviga vägar och hade skitskoj! Okej, det är inget fartmonster, men man har kunglig överblick och det är väldigt stabil för sin lilla storlek. Jag o brorsan åkte 2 på den till Gävle T&R. Gick utmärkt trots att vi är 90 + 100 kg + utrustningen.

http://www.blocket.se/malmo/Bmw_650_cs_25_kw_26723484.htm?ca=11&w=3
Klar fördel i att ingen respektabel mc-tjuv skulle TÄNKA på att komma i närheten av den! :D

Det är klart.. vill man ha något mer konventionellt så funkar ju 650GS samt funduro också.

Last edited:
Tänk också på att en lite lätt hoj har ett helt annat däckkonto. Vissa hojar kostar lika mycket i däck som i bränsle.
Det talar också FÖR en -80talshoj på ca 500cc

Mats

*/ ?>
Back