Bränslesnål offroadmaskin?

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
Någon här som kan komma med förslag på någon bränslesnål offroad maskin (helst 400-550ccklassen) men som ändå har lite power för att ta sig fram i skogs och myrterräng?

den var ganska lockande, det är orecis något i de stilen jag letar efter. Vet du hur mkt en sån tar milen?

Den snålaste motor genom mina tider som jag känner till är Hondas gammla xl 600 motor helt otrolig när man ställt in den bra 0,35-04Lm vid hård grusvägsåka!! Men du vill ju ha något nyare Då är ktm 400-520,525 det bästa jag sett. ex 520 ktm långfärd 15 mil på grusväg genomsnittsfart 70 och lite stigkörning 0,37 lm Samma resa min xr650 (hårdare körd visserligen) 0,44 men bytt förgasare bra inställd gasare!! Samma resa xr650 men sämmre inställd gasare org 0,57lm.. TT 600 87a samma resa 0,55lm . ktm 660 samma resa 0,48 bra inställd gasare!!

Man kan nästan säga att alla märken är lika bra men det skilljer lite på vilken förgasare dom har och hur bra dom är inställda. Dom flesta hojar är för fett bestyckade i hela registret så det finns många droppar att hämta på bestyckning. Och kan man leva med lite stupning på gasen så kopplar man bort axpumpen.. Snåljons tipps:tummenupp

ok,tack för snabba svar =)

Kör i dgasläget omkring med en dt 125R som dricker 1-1.1L/m (men då maxar man den) och jag har lessnat på att behöva stanna och tanka på varje mack man passerar, så nästa cykel blir en som minst dricker hälften av den mängden (Det är tom. första gånge jag har fått svar på denna fråga, och jag har frågat på många olika forum)

Last edited:
Alla enstånkor jag haft har varit snåla. Men de siffror Boost fått har jag aldrig nått. Men runt 0.5 till 0.6 tror jag är rimligt om man inte fiskör.

Alla enstånkor jag haft har varit snåla. Men de siffror Boost fått har jag aldrig nått. Men runt 0.5 till 0.6 tror jag är rimligt om man inte fiskör.

Dom siffrorna är från en färd på 15 mil på raken!!
Och dom bra siffrorna beror på bra inställda fuggar!! helt orörda maskiner ligger på 0.6-0,8lm vid vanllig huliganåkning, Vid kortare huligankörning så dra min runt 0,5-0,6lm

Jag tycker boost's svar låter högst rimligt. Min TTR tog 0,54-0,57 på aktiv körning, -dock på vanlig väg. Det som skall tilläggas är att den gick som en påse nötter pga. förgasarna.
Till/från jobbet med en ungefärlig 50/50% mix an 50/70 väg och E4 så drog den mellan 0,45-0,50 trots att drevnigen var så att den låg precis på det för förgasarna absolut sämsta varvtalet i 100-120 och dessutom inte långt ifrån maxvarv. (varvstopp vid 140 på mätaren) Jag gissar att det antaligen är svårt att få en modern stånka att dra över 0,6 så länge den är riktigt injysterad med korrekt A/F ratio i hela registret.

Jag lär nog bli varse om jag har fel när den nybyggda motorn skall sparkas igång....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti