Nord_K6_1000R
Sporthojsnörd
Tjääna!!
Har haft en felsökning som heter duga på fe350:n vilket jag efter 2 dagar löste men ändå inte förstår orsaken till 100% så kanske nåt tekniksnille kan förklara eller dementera min teori.
Hojen har varit lite tjurig att starta kall men alltid kommit igång efter 3-4 ”batterivärmarcykler” och sen startat å gått som en klocka efter det.
Förra veckan blev det 2 rejäla enduropass i blöta, smock å regn, en ordentlig tvätt när ja kom hem och sen in i garaget.
I förrgår skulle jag ut igen och hojjen var förjävla tvärdö att få igång(gick på starten men tände inte),
till slut startade den och det bar av till skogs, men märkte vid nåt tjuvstopp att den även inte då tände, reflekterade då att inte pumpen primade å att inte ”tändningen” aktiverades, efter några till försök hördes pumpen och mappsiffran tändes upp å hojjen startade.
När jag kom hem började slakten, rev hela hojjen för att gå igenom elsyst. hittade en kabelstamskada och ett sprucket relä i luftburken, efter forskning visade det sig att dessa 3 relän är, pump, lyset och fläkt.
Problem löst tänkte jag och lödskarvade härvan, bytte relä och var glad.
Här började dom skumma felen, trycker på starten, startmotorn går men ingen pump eller tändning på, ingen start
Släppte startknappen och då primade pumpen och tändning tänds, startknapp igen å hojjen startar.
Provade tvångsjorda relät så pump primar,tändning aktiveras och hojen startar direkt.
Låter tändningen avaktiveras, kör på starten igen....dött.
Alltså ingen jordsignal från startknapp tänkte ja å provade en ny knapp...ingen skillnad.
Hittar på ett amerikanskt forum nåt om voltregulatorn, provar byta den å huxflux så startar hojen hur fint som helst!?
Nu till frågan efter en lång roman...
Får hojen första jordsignalen till pumprelät från voltregulatorn innan ecu :n vaknar till liv och tar över?
Kan jag bränt regulatorn med de 2 söndernötta kablarna vid pumprelät eller är allt bara en oturlig kombo?
Mycke text å svammel men är nyfiken hur allt hänger ihop å funkar.
Har haft en felsökning som heter duga på fe350:n vilket jag efter 2 dagar löste men ändå inte förstår orsaken till 100% så kanske nåt tekniksnille kan förklara eller dementera min teori.
Hojen har varit lite tjurig att starta kall men alltid kommit igång efter 3-4 ”batterivärmarcykler” och sen startat å gått som en klocka efter det.
Förra veckan blev det 2 rejäla enduropass i blöta, smock å regn, en ordentlig tvätt när ja kom hem och sen in i garaget.
I förrgår skulle jag ut igen och hojjen var förjävla tvärdö att få igång(gick på starten men tände inte),
till slut startade den och det bar av till skogs, men märkte vid nåt tjuvstopp att den även inte då tände, reflekterade då att inte pumpen primade å att inte ”tändningen” aktiverades, efter några till försök hördes pumpen och mappsiffran tändes upp å hojjen startade.
När jag kom hem började slakten, rev hela hojjen för att gå igenom elsyst. hittade en kabelstamskada och ett sprucket relä i luftburken, efter forskning visade det sig att dessa 3 relän är, pump, lyset och fläkt.
Problem löst tänkte jag och lödskarvade härvan, bytte relä och var glad.
Här började dom skumma felen, trycker på starten, startmotorn går men ingen pump eller tändning på, ingen start
Släppte startknappen och då primade pumpen och tändning tänds, startknapp igen å hojjen startar.
Provade tvångsjorda relät så pump primar,tändning aktiveras och hojen startar direkt.
Låter tändningen avaktiveras, kör på starten igen....dött.
Alltså ingen jordsignal från startknapp tänkte ja å provade en ny knapp...ingen skillnad.
Hittar på ett amerikanskt forum nåt om voltregulatorn, provar byta den å huxflux så startar hojen hur fint som helst!?
Nu till frågan efter en lång roman...
Får hojen första jordsignalen till pumprelät från voltregulatorn innan ecu :n vaknar till liv och tar över?
Kan jag bränt regulatorn med de 2 söndernötta kablarna vid pumprelät eller är allt bara en oturlig kombo?
Mycke text å svammel men är nyfiken hur allt hänger ihop å funkar.