Bränslepumpen får ingen ström! Hjälp tack

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Det blidde ingen premiärtur i morse. Startmotorn snurrade, men utan tillstymmelse till att tända.
Hade redan innan uppmärksammat att soppapumpen inte gick, så det fick högsta prioritet.

Har konstaterat att pinnen på reläet som ska ge 12V till pumpen inte ger 12V samt att om man kopplar 12V på den så går pumpen.

Trodde att det var reläet och köpte då ett nytt (eller begagnat på RN, ett nytt skulle ta över 1V), men det är samma sak med det.

Vet inte hur reläet ska funka, men det finns 4 pinnar i kontakten. Slår jag på tändningen ger det 12V på 2 och jord på 2 (oavsett om reläet sitter i eller inte).

Nån som är haj på sånt här?
Som vanligt är det en Kawwa ZX/750 -91 det gäller.
 
Last edited:
Har nu mätt lite på reläerna. De ger 500 Ohm motstånd enkelriktat mellan 2 pinnar, resten ingen kontakt alls.

Lägger jag spänning över dem händer ingenting.
 
Det här kanske låter dumt, men ibland så är det de enklaste grejorna som sabbar för en!!
Har du stödet nere, växel i eller dödarknappen bruten när du mäter strömmen till pumpen...... du vet dom vanliga dödarkontakterna?
Bara en tanke.
Sedan låter det ju lite konstigt att du har två jord i kontakten, en skall ju gå till bränslepumpen...?


Lycka till, inget kul när det strular så här i början på säsongen :huvet
 
wheelieman skrev:
Det här kanske låter dumt, men ibland så är det de enklaste grejorna som sabbar för en!!
Har du stödet nere, växel i eller dödarknappen bruten när du mäter strömmen till pumpen...... du vet dom vanliga dödarkontakterna?
Bara en tanke.
Sedan låter det ju lite konstigt att du har två jord i kontakten, en skall ju gå till bränslepumpen...?


Lycka till, inget kul när det strular så här i början på säsongen :huvet

Innan har alltid pumpen gått igång direkt när jag slått på tändningen (oavsett stöd). Startmotorn snurrar ju och då borde väl inga dödare hindra pumpen? (startmotorn funkar för övrigt bra med relät bortkopplat).

Det är ju det som är problemet. Kopplar jag 12V till pinnen som går till pumpen snurrar den ju.
 
Dez skrev:
Innan har alltid pumpen gått igång direkt när jag slått på tändningen (oavsett stöd). Startmotorn snurrar ju och då borde väl inga dödare hindra pumpen? (startmotorn funkar för övrigt bra med relät bortkopplat).

Det är ju det som är problemet. Kopplar jag 12V till pinnen som går till pumpen snurrar den ju.

Kolla om du tar pinnen till matarströmmen på till relät och kopplar samman den med pinnen som går till pumpen..... fungerar det då så har du ju tillräckligt med ström så långt i alla fall, då är det ju bara styrströmmen som inte fungerar till själva relät.
Har du kollat jordkabeln till relät?
 
wheelieman skrev:
Kolla om du tar pinnen till matarströmmen på till relät och kopplar samman den med pinnen som går till pumpen..... fungerar det då så har du ju tillräckligt med ström så långt i alla fall, då är det ju bara styrströmmen som inte fungerar till själva relät.
Har du kollat jordkabeln till relät?

Låter som reläkrångel. Skumt med två reläer som gör likadant bara. Mät resistansen mellan de två pinnarna i reläet du inte hittade 500 ohms
resistans på när du lägger 12 V över de två pinnarna med 500 ohm mellan (styrpinnarna). Sluter reläet som det skall så skall resistansen bli
så gott som noll.

Eftersom du säger att du bara har 500 ohm mellan styrpinnarna åt ett håll skulle jag prova att lägga 12 V åt bägge hållen. Vad sjutton en diod
nu skall i ett relä att göra...

Något kontaktbleck för reläet som oxiderat så reläet inte får kontakt?

Du har kollat att reläeländet inte går att vända åt fel håll... ? Ursäkta att jag frågar men man gör så dumma saker ibland när man står och
grunnar på annat i verkstan.

Har du provat att bara bygla över reläet? D v s dra 12V från den av 12V-pinnarna i reläsockeln där du har spänning hela tiden (i motsats till
bara när pumpen skall gå) till den som driver pumpen? Är det ett motstånd längs vägen fram till reläet kanske spänningen faller när det går
ström så den inte räcker för att driva pumpen. Då skulle du se 12V över pumpens kontakt om du kopplar ur pumpen. Provat det?

Fy fan vad elfel är kul, eller hur? Stod och slogs med reläet och termoswitchen till kylarfläkten till bilen häromveckan. :huvvet

Torrkör inte pumpen för mycket heller. Vet inte hur det är på MC men i min värld är de flesta vätskepumpar beroende av att pumpa vätska för
att klara kylning m m. Torrkörda skär de ganska omgående.

(Jaja, glömde trycka på skicka... nu hann visst andra före med en del men skall det felsökas är alla idéer bra, även de dåliga :))
 
Varför gör det svårare än det är - att felsöka på elsystem? Se det som en vattenslang som inte levererar något vatten och hur felsöker man en vattenslang på enklast möjliga sätt?
 
Tja. man blåser i den, om man inte är en blondin som kan suga en golfboll genom en 10 meters dito :lol :lol :lol ...vet lågt, men kunde inte låta bli :3freak
 
andersbrink skrev:
Varför gör det svårare än det är - att felsöka på elsystem? Se det som en vattenslang som inte levererar något vatten och hur felsöker man en vattenslang på enklast möjliga sätt?

Vad menar du? Ska jag känna efter var det läcker? :va
 
wheelieman skrev:
Kolla om du tar pinnen till matarströmmen på till relät och kopplar samman den med pinnen som går till pumpen..... fungerar det då så har du ju tillräckligt med ström så långt i alla fall, då är det ju bara styrströmmen som inte fungerar till själva relät.
Har du kollat jordkabeln till relät?

Problemet är ju att jag inte vet vilken pinne som är vilken eftersom det j-a hayneskopplingsschemat inte talar om det.

Jag har iaf kommit fram till att relät inte har någon jordkabel.

1 12V från "engine stop sw" samt tändspolarna.
2 12V från tachometern (varvräknaren väl?)
3 0V från styrningen till startrelät. När jag trycker på start går denna upp till några V.
4 0V till pumpen (som borde vara 12V)
 
ft skrev:
Låter som reläkrångel. Skumt med två reläer som gör likadant bara. Mät resistansen mellan de två pinnarna i reläet du inte hittade 500 ohms
resistans på när du lägger 12 V över de två pinnarna med 500 ohm mellan (styrpinnarna). Sluter reläet som det skall så skall resistansen bli
så gott som noll.

Som jag skrev händer tyvärr ingenting, fortfarande oändlig res mellan de andra pinnarna.

Eftersom du säger att du bara har 500 ohm mellan styrpinnarna åt ett håll skulle jag prova att lägga 12 V åt bägge hållen. Vad sjutton en diod
nu skall i ett relä att göra...

Inget då heller.

Värt att påpeka är att 500Ohms motståndet sitter mellan pinne 3 & 4 i ovanstående lista, SKITSKUMT alltså. Inget vanligt relä.

Något kontaktbleck för reläet som oxiderat så reläet inte får kontakt?

Mycket otroligt då jag satt dit och plockat bort båda reläena flera gånger. Allt ser dessutom frächt ut.

Du har kollat att reläeländet inte går att vända åt fel håll... ? Ursäkta att jag frågar men man gör så dumma saker ibland när man står och
grunnar på annat i verkstan.

Det finns en flik som ska stoppas i en hylsa så det är ingen risk.

Har du provat att bara bygla över reläet? D v s dra 12V från den av 12V-pinnarna i reläsockeln där du har spänning hela tiden (i motsats till
bara när pumpen skall gå) till den som driver pumpen?

Japp, då pinnar pumpen glatt på.

Är det ett motstånd längs vägen fram till reläet kanske spänningen faller när det går
ström så den inte räcker för att driva pumpen. Då skulle du se 12V över pumpens kontakt om du kopplar ur pumpen. Provat det?

Har inte hittat några motstånd.

Fy fan vad elfel är kul, eller hur? Stod och slogs med reläet och termoswitchen till kylarfläkten till bilen häromveckan. :huvvet

Japp. Satt också med bilen för några veckor sedan med kass bakbelysning natten innan besiktningen. :4skrika

Torrkör inte pumpen för mycket heller. Vet inte hur det är på MC men i min värld är de flesta vätskepumpar beroende av att pumpa vätska för
att klara kylning m m. Torrkörda skär de ganska omgående.

Pumpen pumpar ju fram bränsle en stund tills den fyllt vad som ska fyllas. Då tystnar den. Alltså går den aldrig torr.

Har pumpen någon brytare eller ska den pumpa allt vad den orkar hela tiden?
Funderar på att byta relät mot en spik :yoparty och ta 12V från tändningen (pinne 1 ovan).


Vill bara avsluta med att jag uppskattar alla svar JÄTTEMYCKET! :tummenupp
 
Du har troligtvis ett relä med elektronik som känner av tändningens pulser, när elektroniken känner pulserna så startar en liten timer i reläet och kretsen sluts till pumpen. Det är därför pumpen surrar till en kort tid när du vrider om nyckeln. Reläet sitter där som en säkerhetsdetalj och stänga av pumpen när pulserna upphör (t.ex. vid en krasch).

Om du anser att du inte behöver den säkerhetsfunktionen så kan du koppla in ett vanligt relä eller helt enkelt bygla i relähållaren (beroende på om hojens tändning bryter strömmen på matar ledningen). I så fall kopplar du relätets spole (”dragsida”) till – och + via tändningen och följaktligen kontaktblecket så att de sluter kretsen till pumpen. Går troligtvis även utmärkt att skippa reläet och tillverka en kabel med två flatstift så att du kan sluta kretsen till pumpen i relähållaren.

OBS!
Tänk på vad du gör och var försiktig så att du inte skickar in ström i tändmodulen
:brinnerup


Edit:
Ändrade en löjlig felskrivning...
 
Last edited:
Dez skrev:
Som jag skrev händer tyvärr ingenting, fortfarande oändlig res mellan de andra pinnarna.



Inget då heller.

Värt att påpeka är att 500Ohms motståndet sitter mellan pinne 3 & 4 i ovanstående lista, SKITSKUMT alltså. Inget vanligt relä.



Mycket otroligt då jag satt dit och plockat bort båda reläena flera gånger. Allt ser dessutom frächt ut.



Det finns en flik som ska stoppas i en hylsa så det är ingen risk.



Japp, då pinnar pumpen glatt på.



Har inte hittat några motstånd.



Japp. Satt också med bilen för några veckor sedan med kass bakbelysning natten innan besiktningen. :4skrika



Pumpen pumpar ju fram bränsle en stund tills den fyllt vad som ska fyllas. Då tystnar den. Alltså går den aldrig torr.

Har pumpen någon brytare eller ska den pumpa allt vad den orkar hela tiden?
Funderar på att byta relät mot en spik :yoparty och ta 12V från tändningen (pinne 1 ovan).


Vill bara avsluta med att jag uppskattar alla svar JÄTTEMYCKET! :tummenupp
oj fan köp ny moppe! :gnissla
 
SirCastic skrev:
Du har troligtvis ett relä med elektronik som känner av tändningens pulser, när elektroniken känner pulserna så startar en liten timer i reläet och kretsen sluts till pumpen. Det är därför pumpen surrar till en kort tid när du vrider om nyckeln. Reläet sitter där som en säkerhetsdetalj och stänga av pumpen när pulserna upphör (t.ex. vid en krasch).

Är mycket tveksam till att det finns någon timer. När jag lägger på spänning tickar det en stund och avtar sedan, precis likadant gjorde det i höstas.

Om du anser att du inte behöver den säkerhetsfunktionen så kan du koppla in ett vanligt relä eller helt enkelt bygla i relähållaren (beroende på om hojens tändning bryter strömmen på matar ledningen). I så fall kopplar du relätets spole (”dragsida”) till – och + via tändningen och följaktligen kontaktblecket så att de sluter kretsen till pumpen. Går troligtvis även utmärkt att skippa reläet och tillverka en kabel med två flatstift så att du kan sluta kretsen till pumpen i relähållaren.

OBS!
Tänk på vad du gör och var försiktig så att du inte skickar in ström i tändmodulen
:brinnerup

Problemet är ju att jag fortfarande inte ha en aning om vad som är vad, hur reläet ska funka eller om pumpen klarar av konstant spänning.
 
Lindén skrev:
Nej det får du inte göra då blire :fatta!
Allt går o laga!

Javisst, men det blir dyrt om man inte kan göra det själv :död

Nu har jag iaf mätt massor, och lite till. Allt verkar stå rätt till.
Hittade en tabell med motstånden pumprelät ska ge och de är lite skumma, men det kan bero på att jag inte har en kawasaki multimeter (det står att värdena kan bli fel då).

Nu drog jag iaf pumppinnen direkt till 12V (från tändningen). Pinne 3 är ju jordad (för det mesta) och pinne 2 (från varvräknaren) har ingen kraft (varvräknaren dör om jag kopplar på den).

Skiten startade utan några protester, så nu ska jag ut och köra....får se om pumpen håller :yoparty
 
PacMan skrev:
Nu vet jag inget om några säkerhetsfunktioner i relät, men jag har inga såna på min H1 i alla fall. Ett sånt här från Biltema borde duga fint tycker jag. Enklare kan det nästan inte bli. :)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88087

Det enda ett sånt relä skulle göra är att stänga av pumpen när startmotorn går.

Tyvärr är det inget vanligt relä. Kapade sönder det och hittade ett kretskort och en diod (en svart klump kan va HÅRD).

Enklast är som jag har det nu :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top