Bränslepump till olja

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Är det någon som har provat att pumpa motorolja med en Bränslepump.
Det är ganska gynnsam miljö, då det är min fräsmaskin. Det blir aldrig varmare än 60 grader. Om ens det.
Dock är ju olja betydligt tjockare än bensin.
Jag har möjlighet att montera pumpen lågt så den behöver inte suga.
Pumpen ska gå kontinuerligt.
Oljan kan jag köra en ganska tunn om det behövs. Inga tunga krafter som ska överföras i växellådan

Flödesmässigt är det ganska lika. Trycket kanske till och med lägre, mest cirkulation.

Måste riva hela maskinen för att kunna laga orginalpumpen. Så finns det inte delar att köpa heller. Kan stå ut med att göra ett custom montage.

Mats

Verifierande provning av en bränslepump från en strypt VF1000R så fungeade det att klämma igenom bensin, fotogen, diesel och kristallolja. De fungerade inte bra med varken kall eller varm motorolja.

De ja funderar på med risken om man använder en el-bilpump att den högre viskostiteten i oljan (oavsett temperatur) gör att skiten kommer att gå varm å brinna om man har otur.

De finns ju lie olika oljor till maskiner, så de kanske går att hitta en som fungerar.

Men de borde gå att kolla med hur mycke ström pumpen tar med bensin respektive olja, då har man lite att gå efter.

Biltema har en pump før diesel, bensin etc som funkar fint med motorolja!
Søk lite på deras sida
En vanlig hojpump har jag inte provat

Sitter det en pump i maskin för smörjning av vxl-lådan eller vadå? :va

Mats skrev ju precis att det inte fanns delar till den.

VBK är bara obstinat och vill retas med mig.
Han var så redan på lågstadiet, för...... 34 år sedan... Baaaahh:gnissla

Det går ju alltid att göra delar om man får bort den gamla pumpen. Men hela fräsmaskinen väger 2,5 ton, bordet med alla växellådor och prylar väger säkert 1 ton. Fick smärre järnblödning innan jag fick den på plats överhuvud taget.
Nu fungerar allt utom smörjningen av växellådan. Ett flertal lager i lådan ser oroväckande torra ut :(

Det får nog bli en 220, eller 380 elmotor, som startar samtidigt som matningsmotorn, men en olje pump från en bil eller något liknande. Har tack och lov fräs och svarv på jobbet också.

Mats

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey