Bränslepump gsxr 1000 03-04

Hällboy

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
gixxer 1000 & ktm 640
Hej!

När vrider på tändningen så hör jag inget från bränslepumpen. Och hojen startar inte, bara står och tuggar på startmotorn.
Styrs den via nåt relä? och vart sitter det isf?
Går det att koppla pumpen direkt på plus-minus och få den att pumpa in soppa?
När väl hojen startat suger den soppan själv då? tänkte om man kan sätta någon egen brytare till soppapumpen i så fall..
Alla säkringar som jag hittat är hela och fina.
Nån som har några kloka ideér?
 
Nej, eftersom du har sprut på den så kan inte spridarna själva suga soppa, självrinning från tanken funkar inte heller, så går hojen måste pumpen funka.

Jag har dålig koll på elen på gixxer 1000, men ett relä verkar rimligt, och ja, det går att tvångsmata pumpen direkt med 12V. Men dubbelkolla alla säkringar (dra ur dom och kolla) och kolla kontakten till pumpen först.
 
Bränslepumpen styrs via ett relä (bränslepumpsreläet). Bör sitta i anslutning till batteriet, troligen i bränsletankens bakkant på din hoj.

Troliga felorsaker kan vara:
1. Vältsensor.
2. Bränslepumpsrelä.
3. Bränslepumpen.
4. Anslutningar till något av ovanstående.

Principen ser ut likadan ut på de flesta hojar med insprutning.
När man vrider på tändningen så startar bränslepumpen under två, tre sekunder för att bygga upp ett tryck och förbereda motorn för start. Startas inte motor så stannar pumpen, styrs av ECM:en. När motorn går så skickar ECM:en ut en OK-signal till bränslepumpreläet som ligger draget. Det som bryter upp kretsen till bränslepumpen är vältsensor och dödarknapp/tändningsnyckel. (Det finns lite olika lösningar på detta, Honda har som regel två relän, ett separat för vältsensorn som styr bränslepumpreläet. Suzuki har endast ett relä för samma funktion).

Egen, manuell brytare är sällan någon god idé. Det finns en bra anledning till varför man har vältsensorer på insprutningshojar...

Man kan koppla 12V direkt till pumpen om man misstänker fel på den. Antingen kollar man trycket eller också mäter man upp flödet (bräslemängd under viss tid) för att kolla att den är OK. Kolla så den inte går torr bara, då finns risken att den dör i förtid.
 
tackar och bockar för bra svar! Ska felsöka imorgon, dyker förmodligen på lite mer problem då.. :)
 
Har kikat nu, verkar vara relät som spökar. Det drar som det ska.
När man vrider på tändningen så ska man väll få ut 12v till soppapumpen? Sen ligger det 5v på en styrspänning hela tiden..
Soppapumpen fungerar som den ska om man tjuvkopplar den.
 
Har kikat nu, verkar vara relät som spökar. Det drar som det ska.
När man vrider på tändningen så ska man väll få ut 12v till soppapumpen? Sen ligger det 5v på en styrspänning hela tiden..
Soppapumpen fungerar som den ska om man tjuvkopplar den.
Styrspänningen är antagligen till soppamätaren i tanken, sitter väl på samma rigg som pumpen?
Ja, du ska i 3s få 12V till pumpen när du slår på tändningen. Drar relät, men det blir ingen kontakt mellan stiften iaf? Isf är det slut ja.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top