Bränsle!?

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
R1
Två frågor!

1. Drar v-twin motorerna, typ vtr 1000, mer i bränsle en radfyrorna?

2. Upplevt någon skillnad genom att tanka 98-oktan/v-power istället för vanlig 95?

Last edited:
1. Ja, speciellt vtr...

2. Jag märkte ingen skillnad när jag körde ducce iaf, möjligtvis om insprutningen optimeras för högre oktan, men annars tror jag inte det gör ett skit.

Kör du inte turbo har jag svårt att tro att det gör nån skillnad på 95/98

1. Ja, speciellt vtr...

2. Jag märkte ingen skillnad när jag körde ducce iaf, möjligtvis om insprutningen optimeras för högre oktan, men annars tror jag inte det gör ett skit.

1. åfan!...handlar det om stor skillnad?..funderar nämligen på en vtr

1. åfan!...handlar det om stor skillnad?..funderar nämligen på en vtr

Är ganska ny ägare till en vtr1000 och jämfört med min gamla gixxer drar den sjukt mkt mer bränsle (nerdrevad dock, gör nog en del) men det är utan minsta tvekan värt det! :tummenupp

Är ganska ny ägare till en vtr1000 och jämfört med min gamla gixxer drar den sjukt mkt mer bränsle (nerdrevad dock, gör nog en del) men det är utan minsta tvekan värt det! :tummenupp

låter bra..men en sp1 e ju kankse bra mkt roligare än en firestorm!?..men jag måste bara ha en twin...endast provkört det en gång, men jag fastna direkt:)

Bränsleförbrukningen på Firestorm och SP-1 beror till största delen på körsättet. Ligger man och touringkör så drar de inte mer än vilken jämförbar Rad-4:a som helst (i alla fall inte de jag har ägt). Ligger man däremot mycket på låga växlar och höga varvtal blir det genast lite mer virvel i tanken (men det är det värt....:nicka )

Min Vtr drog 0.8-1.0l/mil, vad drar en rad4'a 1000cc? Jag hade en 600 förut som var skapligt snål, men bensinkostnaden är ju ganska försumbar ändå med tanke på försäkring/däck/service/utrustning. Köp vad du vill åka på bara!

låter bra..men en sp1 e ju kankse bra mkt roligare än en firestorm!?..men jag måste bara ha en twin...endast provkört det en gång, men jag fastna direkt:)

Provkör båda, kan inte tänka mig att dom är så lika varandra - förutom att båda är twinnar då. Det skiljer en hel del pengar mellan dom. Firestormen ser/upplevs smidigare på nåt sätt, kanske är en smaksak.
Plus för Sp1:
*Bättre fjädringskomponenter
*Mer pulver i motorn
*Snyggare i mångas ögon (jag gillade dock min firestorm) :)

Last edited:
ok..tack för svaren. det kommer bli en vtr helt klart.. kanon med mkt motorbroms oxå,så e det bara slå av på gasen o ändå ha kraft ut ur kurvan..

Min lilla röda spetta drar 0.8 vid touringkörning, annars vill den ha ngn deciliter till....Det handlar sällan om huruvida det är värt pengarna utan snarare problemet med att man måste planera tankandet...20mil på tanken - sen stannar motorn. ;)

Vad gäller 95/98 så behöver SP1-motorn 98 om du åker med förhöjd tändning på mellanregistret. Jag ska toura ner till Alicante nästa vecka och kommer då att sänka tändingen för att kunna tanka den soppa som erbjuds då det ofta finns både 88 och 92-oktanigt genom europa...och med korta distanser mellan tankningarna kan man inte vara kräsen... :(

Jag tror det var i tidningen Bike dom testade köra en hoj i bänk med både 95 oktanig och sen med V-power och det blev ingen skillnad alls.
Hade jag varit hemma så kunde jag sagt vilket nummer det var. Det var från förra året.

Tillägg... Bara som jämförelse så drar min hayabusa 0,64 liter/milen och det är ingen bankörning då. :)

Last edited:
Rent generellt har en större cylinder bättre verkningsgrad än en mindre pga att den har lägre förhållande ytarea/volym plus att färre cylindrar ger färre friktionsytor.

Men med olika kamaxlar, utväxlingar osv kan ju resultatet bli någonting helt annat.

3a is the shit, min drar max 0,65 hur mycket ja än plågar den på gata. På bana lyckades jag få upp den i 0,71

Effekt, vrid och skönsång = 3 överaskningar i en förpackning:D

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back