brända ventilsäten?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ventiljustering för 2 dagarsen och hoj en gick som ett "skott" eller väldigt bra för att vara en liten 125cc 4t (cb). men igår när jag var ute och körde i regnet (första ggn jag låg över 90 en längre bit) ca 1 mil så började effekten att försvinna. Det gick ganska så snabbt och sen höll den sig där med kass drag och orkade knappt ligga 90 :3freak . Jag har aldrig kört hojen när de vart fuktigt ute så jag vet inte hur det påverkar den men tanken slog mig att jag kunde ha ställt ventilspelet för tight och att den kanske bränt ventilsätena. Den gick kanon! i ca 3-4 mil men då låg jag aldrig och pressade längre stunder (varför pressa en sån gammel häck) det finns ingen glädje i.
Tänkte provköra idag och se om den blev bättre i det fina vädret men fick problem med bakbromsen så jag får sjuta upp det tyvär :(
Eftersom jag inte visste hur en hoj beter sig när man bränt ventilsäterna så tänkte jag att de kunde vara lika bra att fråga. Om de nu brändes tycker jag de gick lite väl snabbt.

Om det är ventilrelaterat är det med 99% chans att det är en del av ventilen som blivit bortbränd. Ventilsätena brukar hålla hur länge som helst eftersom de kyls av aluminiumtoppen. Ventilerna blir bara kylda av den inrusande luften och via ventilstyrningen, dvs har en mycket sämre miljö. Kompressionsprova.

Öppna ventilkåpan och kika vet ja,
i bästa fall så förlorade du bara kompen tillfälligt om det var för tajt
iom att ventilerna inte stänger helt mekanismen blir varm.

gthyni skrev:
Öppna ventilkåpan och kika vet ja,
i bästa fall så förlorade du bara kompen tillfälligt om det var för tajt
iom att ventilerna inte stänger helt mekanismen blir varm.
men den gick som ett skott först där tyckte jag.
Föresten så kan jag tillägga att den går mycket bättre när den är kall efter ventiljusteringen och tomgången orkar inte hålla igång hojen heller när den är varm. Annars ganska hög när den är kall.

Går den bättre kall har du för tajt ventilspel eller för fet soppablandning, mindre troligt att det är något elektriskt.

ÄR detta inte den motor som var med i en tidigare tråd där det hela slutade med att du justerade till 0,05 mm i ventilspel något jag var mycket skeptisk till.
Jag tycker dina problem luktar för litet ventilspel lång väg så jag röstar på kompprov och justering av ventilspelet till minst 0,07mm

Edit: Det är svårt att hitta bladmått som är 0,07mm om du letar i mm sortimentet, köp istället ett tum baserat bladmått då 3/1000 tum är 0,07mm

Last edited:
andersbrink skrev:
Går den bättre kall har du för tajt ventilspel eller för fet soppablandning, mindre troligt att det är något elektriskt.
Borsiin JR skrev:
ÄR detta inte den motor som var med i en tidigare tråd där det hela slutade med att du justerade till 0,05 mm i ventilspel något jag var mycket skeptisk till.
Jag tycker dina problem luktar för litet ventilspel lång väg så jag röstar på kompprov och justering av ventilspelet till minst 0,07mm

Edit: Det är svårt att hitta bladmått som är 0,07mm om du letar i mm sortimentet, köp istället ett tum baserat bladmått då 3/1000 tum är 0,07mm
Man tackar för informationen :Bugar Men har jag hunnit bränna något ännu eller kan jag bara prova med att ställa tillbaks ventilerna lite. Dock har jag inget 0,7mm men smart där med tum. :tummenupp

Tighta ventiler ger mer lyft o längre duration. Och på vissa motorer kan man känna skillnaden mellan max o min rek..
MEN det är bara dumt att underskrida specat spel. Brända ventiler tätar inge bra.....
/u

Jag rekomenderar att du justerar dem till 0,07mm av den anledningen att när du med biltema billighetsbladmått mäter en tight 0,05 så kan det mycket väl vara 0,035 eller dyl vilket är allt för tight. På liknande motorer 125 4t jag meckat är rek ventilspel 0,07-0,12 något jag tycker verkar vara mer safe.

tack så mycket för alla upplysningar. men när bränner man säterna. När man kör hårt eller över huvudtaget hela tiden?. kan man köra hojen lugnt och fint till jobbet om jag inte hunnit få tag på något bladmått på 0,7mm.

philsson skrev:
tack så mycket för alla upplysningar. men när bränner man säterna. När man kör hårt eller över huvudtaget hela tiden?. kan man köra hojen lugnt och fint till jobbet om jag inte hunnit få tag på något bladmått på 0,7mm.

Om nu ventilerna är ställda för tight är det väl rätt onödigt att köra mer tills du justerat dem? Om ventilerna tar stryk ifall du kör till jobbet kan ju ingen svara på. Testa, du lär märka om skiten pajjar, själv skulle jag inte köra iaf.

scud skrev:
Om nu ventilerna är ställda för tight är det väl rätt onödigt att köra mer tills du justerat dem? Om ventilerna tar stryk ifall du kör till jobbet kan ju ingen svara på. Testa, du lär märka om skiten pajjar, själv skulle jag inte köra iaf.
tyvär så måste jag då jag inte har någon bil. Kör upp för A begränsad nästa tisdag så då kan man ta 250n. men innan dess. :(

Jag vet hur få minuter det tar att ställa ventilerna på en gammal cb125 så se nu till att ställa spelet på 0,10 och se om det funkar bättre, du har ju onekligen tid att sitta här på forumet och ställa frågor, då har du tid att ställa ventilerna också! Seså ut och skruva nu :D

GSX1100FRAD skrev:
Jag vet hur få minuter det tar att ställa ventilerna på en gammal cb125 så se nu till att ställa spelet på 0,10 och se om det funkar bättre, du har ju onekligen tid att sitta här på forumet och ställa frågor, då har du tid att ställa ventilerna också! Seså ut och skruva nu :D
om det handlar om att ställa dem till 0,10 så kan jag göra det närsomhällst. :tummenupp Ut och meka då.

Jag ska ut och meka med en gsxr750 99a som jag bränt en avgasventil på troligtvis pga taskigt soppatryck, när den ändå är isär så blir det nya ringar ventiltätningar inslipning av ventiler samt en urstädning av toppen. Insugsrören har riktigt taskig passform på det här exemplaret, man ser millimeterstora halvmånar som inte kan göra annat än skapa turbulens och djävulskap.
Lycka till med CBn hoppas att den går bättre med lite mera spel.

GSX1100FRAD skrev:
Jag ska ut och meka med en gsxr750 99a som jag bränt en avgasventil på troligtvis pga taskigt soppatryck, när den ändå är isär så blir det nya ringar ventiltätningar inslipning av ventiler samt en urstädning av toppen. Insugsrören har riktigt taskig passform på det här exemplaret, man ser millimeterstora halvmånar som inte kan göra annat än skapa turbulens och djävulskap.
Lycka till med CBn hoppas att den går bättre med lite mera spel.
Tack så mycket.. måste även fixa bakbromsen sen kan man ut och provköra. :)

philsson, vi sitter i samma båt.
Har själv snackat med några verkstäder och alla påstår att det är dåligt insugsgummin. Har testat att spreja startgas och den gick upp i varv på cylinder 2. Men som en del här säger så är det för tajt ventilspel?
Jag hade för tajt ventilspel och ställde om det så att det blev normalt, och det var då det började krångla.

Hojen ska tydligen vara känsligare för tjuvluft vid korrekta ventilspelsvärden :va .

En dum fråga bara... fastnar packningssilikon på metall, typ kylarrör?

Akrylamid skrev:

Ja, så länge ytan är ren så fäster det helt ok. Det blir ju inte nån vidhäftning som håller för belastning av något slag men det håller iaf fast sig självt, så att säga.

Akrylamid skrev:

Om du har ett sprucket rör. Åk till macken och köp en kylarslang som passar precis utanpå ditt kylarrör. Trä på kylarslangen på ditt spruckna rör och kläm sen åt i ändarna med slangklammor.

andersbrink skrev:
Om du har ett sprucket rör. Åk till macken och köp en kylarslang som passar precis utanpå ditt kylarrör. Trä på kylarslangen på ditt spruckna rör och kläm sen åt i ändarna med slangklammor.

Det är inte sprucket. Jag måste täta det, eftersom vattnet från topplocket åker ut där...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT