Bränd framskärm

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Drz 400sm 07
Bytte däck på hojen R6 -00

Satte på lite för hög profil på mitt fram däck. Det resulterade ju då itt att framskärmen gick sönder :gnissla .

Vad kan man göra åt detta? Kan väl inte vara så svårt att höja skärmen lite så jag kan använda däcket, har satt ut en bytes annons förövrigt.

Upplevde också att hojen blev nervös (Mycket lättstyrd) när man kör rakt fram, kan man kompencera detta med att sänka den lite fram?? Alltså släppa upp fjäderbenen genom kronan.

Eller är det bara att skaffa ett annat däck??

VaRvStopPEt skrev:
2307231 Satte på lite för hög profil på mitt fram däck. Det resulterade ju då itt att framskärmen gick sönder :gnissla .

Vad kan man göra åt detta? Kan väl inte vara så svårt att höja skärmen lite så jag kan använda däcket, har satt ut en bytes annons förövrigt.

Upplevde också att hojen blev nervös (Mycket lättstyrd) när man kör rakt fram, kan man kompencera detta med att sänka den lite fram?? Alltså släppa upp fjäderbenen genom kronan.

Eller är det bara att skaffa ett annat däck??

jag har en helt ny skärm olackad liggandes till r6

Har du skärmen med hål direkt under varandra längs med gaffelbenen om du förstår:D Den är det inte färdig borrade hål så där kan du ändra bäst du själv vill:)

Jonthe skrev:
2307233 Är det 70 du kör med?

Satte på 70 nu. Tror det ska vara 60 va?

Mr Helmut skrev:
2307236 jag har en helt ny skärm olackad liggandes till r6

Har du skärmen med hål direkt under varandra längs med gaffelbenen om du förstår:D Den är det inte färdig borrade hål så där kan du ändra bäst du själv vill:)

Tror jag tar en kolfiberskärm istället. Men vad vill du ha för den annars

VaRvStopPEt skrev:
2307242 Satte på 70 nu. Tror det ska vara 60 va?

Tror jag tar en kolfiberskärm istället. Men vad vill du ha för den annars

Byt till 120/60 17" som det skall vara. Det finns en anledning till att det är den specifikationen som anges i manualen.

1. För att hojen inte ska kännas som du beskriver.
2. Så att den inte äter upp framskärmen.

Jag har själv gjort samma misstag och försökte höja skärmen, men det spelar ingen roll eftersom däcket expanderar ju snabbare du kör pg a centifugalkraft & uppvärmd luft i däcket.

Mitt råd är att du byter däck!

X-up skrev:
2308173 Byt till 120/60 17" som det skall vara. Det finns en anledning till att det är den specifikationen som anges i manualen.

1. För att hojen inte ska kännas som du beskriver.
2. Så att den inte äter upp framskärmen.

Jag har själv gjort samma misstag och försökte höja skärmen, men det spelar ingen roll eftersom däcket expanderar ju snabbare du kör pg a centifugalkraft & uppvärmd luft i däcket.

Mitt råd är att du byter däck!

Jo jag vet varför det finns ett visst mått angivet... :rolleyes:
Men har aldrig råkat ut för nåt sådant här innan pga profilbyte :va .
Men men har bytt tillbaka nu till mitt halvslitna "gamla" framdäck.

Har nu mera ett Michelin power race 120/70 till salu. Intresserad?? :)

VaRvStopPEt skrev:
2307231 Upplevde också att hojen blev nervös (Mycket lättstyrd) när man kör rakt fram, kan man kompencera detta med att sänka den lite fram?? Alltså släppa upp fjäderbenen genom kronan.

Det är precis det man vill åt genom att sätta på ett däck med 70-profil. De flesta som tävlar med R6 använder 70-profil, eftersom det gör hojen kvickare in i svängarna.

Att sänka hojen fram gör den ännu nervösare, så det i kombination med ett däck med 70-profil är perfekt. Om man gillar nervösa hojar. :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman