Bränd bränslepump, vilken säkring skulle jag haft?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Ja, som rubriken lyder; Tidigare idag stannade min skrotköpta boschpump och fick noll i resistans över anslutningarna lagom tills jag fått lite ordning på inställningarna och regnet upphörd..:huvet . Kan det bero på underdimensionerade slangar, s.a.s. ett för trögt bränslesystem?
Jag hade dessutom en latmansvariant av retur som gick till ett y-kors innan pumpen. Kan det ha bidragit till att pumpen blev överbelastad, eller var det troligen bara en kass pump?

Det skulle vara ovärderligt för mig om någon hade koll på vilket amperetal som är lagom att avsäkra en boschpump (eller biltemas klon som det nog får bli istället) med.

Jag skulle tro att det var en kass pump, dom verkar tåla att jobba hårt då jag har kört en Boschpump åtskilliga timmar kopplad till ett 2 GPH oljebrännarmunstycke (dvs nästintill inget flöde alls...) utan någon bypass eller liknande tillbaka till tanken.

Det skulle vara ovärderligt för mig om någon hade koll på vilket amperetal som är lagom att avsäkra en boschpump (eller biltemas klon som det nog får bli istället) med.

Det är svårt att dimensionera en smältsäkring som överlastskydd för en apparat (som du är ute efter i det här fallet). I princip så får man räkna med att säkringen i praktiken bara skyddar mot kortslutning (om det blir något fel på apparaten och den kortsluts, för att undvika att kablaget ska brinna upp).
Du kan göra det teoretiskt genom att mäta upp hur mycket ström som bränslepumpen tar som max (förutsatt att du vet hur mycket överlast pumpen klarar), har karakteristikan för smältsäkring och dimensionera därefter.
Men risken finns ju då att den går i tid och otid, vilket är nog så irriterande.

Ok, tack för infon. Då kör jag på ny pump och en 10A, och även om det inte skyddar pumpen så verkar det ju inte behövas.

Tack grabbar!

Wahlbro bränslepump

Såg att du bränt din bränslepump.
Har en splitter ny bränselpump, Wahlbro, som ska vara till en Saab 9-5.
Sålde min hoj idag och har lite turbogrejer över.
Är du intresserad av pumpen så skicka ett PM.

//Powerwheelie

Bifogat

• wahlbro.jpg
    wahlbro.jpg
    29.5 KB · Visningar: 116
Ja, som rubriken lyder; Tidigare idag stannade min skrotköpta boschpump och fick noll i resistans över anslutningarna lagom tills jag fått lite ordning på inställningarna och regnet upphörd..:huvet . Kan det bero på underdimensionerade slangar, s.a.s. ett för trögt bränslesystem?
Jag hade dessutom en latmansvariant av retur som gick till ett y-kors innan pumpen. Kan det ha bidragit till att pumpen blev överbelastad, eller var det troligen bara en kass pump?

Hur menar du med returen, du hade ingen retur upp till tanken utan lät returen gå på "sugledningen" pumpen?

De som ofta knäcker pumpar är torrkörning av dem.

Hur menar du med returen, du hade ingen retur upp till tanken utan lät returen gå på "sugledningen" pumpen?
Precis. Ett Y-kors mellan pump och kran med returen i flödesriktningen. Men det är nu utbytt mot en riktig tankretur med slangnippel epoxilimmad i främre ovankanten.
De som ofta knäcker pumpar är torrkörning av dem.
Aha! Där har vi det nog. Jag använde pumpen för att tömma tanken och lite senare glömde jag först hälla i soppa innan provstart. Kort därefter dog pumpen.. Då behöver jag inte springa och klaga hos skrotnissen..
Ny pump är inhandlad och ska definitivt inte få någon luft hädanefter.

Tackar för det Färnbo:tummenupp

@Powerwheelie, tack för erbjudandet, jag hann åka och köpa en ny pump innan jag såg ditt svar, men du råkar inte sitta på någon billig och bra laddtrycksmätare? Använder just nu en soppatrycksmätare i brist på annat..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT