Boxning

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Eftersom jag vet att det finns en hel del här som sysslar med kampsport av olika slag så frågar jag här också.

Det är så att jag alltid har velat boxats, men det är närmare 20mil till närmsta klubben. När jag fyllde år i våras fick jag en boxningssäck av brorsan som jag fick upp nu när jag och sambon köpte hus. Det är ju inte direkt samma sak att stå och slå på en säck som det är att sparra med någon dessvärre. Men jag undrar, har någon här något tips på någon sida där man kan läsa sig till lite tekniker och sådant? Även om jag boxar ensammen på en säck så vill jag göra det rätt. Visst är det skoj att bara stå och mata på, tar ju jäkligt bra uppe på framsidan av axlarna känner man ju. Men UTIFALL det någon gång skulle dyka upp en boxningsklubb här i "byn" så vill jag vara förberedd.
Så, tacksam för sidor med lite tips och sådant om olika slagtekniker, kanske till och med instruktionsvideos?
Har alltid fått höra att jag är byggd som en boxare, men jag är lite kort. Jag är 172cm lång och nästan lika bred ;). Neeh, inte riktigt så bred men jag tycker själv jag har väldigt breda axlar. Antagligen har jag fått det från morfarsfar som var boxare på den tiden det begav sig.

Jaja, nog om det, tips var det! Ös på bara!

Hinkas skrev:
2430558 Eftersom jag vet att det finns en hel del här som sysslar med kampsport av olika slag så frågar jag här också.

Det är så att jag alltid har velat boxats, men det är närmare 20mil till närmsta klubben. När jag fyllde år i våras fick jag en boxningssäck av brorsan som jag fick upp nu när jag och sambon köpte hus. Det är ju inte direkt samma sak att stå och slå på en säck som det är att sparra med någon dessvärre. Men jag undrar, har någon här något tips på någon sida där man kan läsa sig till lite tekniker och sådant? Även om jag boxar ensammen på en säck så vill jag göra det rätt. Visst är det skoj att bara stå och mata på, tar ju jäkligt bra uppe på framsidan av axlarna känner man ju. Men UTIFALL det någon gång skulle dyka upp en boxningsklubb här i "byn" så vill jag vara förberedd.
Så, tacksam för sidor med lite tips och sådant om olika slagtekniker, kanske till och med instruktionsvideos?
Har alltid fått höra att jag är byggd som en boxare, men jag är lite kort. Jag är 172cm lång och nästan lika bred ;). Neeh, inte riktigt så bred men jag tycker själv jag har väldigt breda axlar. Antagligen har jag fått det från morfarsfar som var boxare på den tiden det begav sig.

Jaja, nog om det, tips var det! Ös på bara!
Musik kör du väl kanske redan till?
Jag har ingen aning om det är direkt bra men jag har gjort lite kombinationer som man kan köra i takt till musiken(företrädelsevis metal!!!!) typ. vkrok-hkrok-hjabb-vjabb-hrak-vrak o.s.v. tänk på att vinkla ner handleden så du slår rakt och inte gör dig illa, packa säcken rätt. Min var för hård med resultatet att jag har gjort illa höger långfingerknoge och inte kunnat boxa på nån vecka.
Håll fart på fotarbetet, ha så du kan "dansa" runt säcken.
Jag sparkar och knäar även, troligen det som gjort att den blivit så hårt packad, vet inte vad jag ska ha, jag har tagit gamla lakan, kläder, jackor o.s.v.

sEiKo skrev:
2431111 Musik kör du väl kanske redan till?
Jag har ingen aning om det är direkt bra men jag har gjort lite kombinationer som man kan köra i takt till musiken(företrädelsevis metal!!!!) typ. vkrok-hkrok-hjabb-vjabb-hrak-vrak o.s.v. tänk på att vinkla ner handleden så du slår rakt och inte gör dig illa, packa säcken rätt. Min var för hård med resultatet att jag har gjort illa höger långfingerknoge och inte kunnat boxa på nån vecka.
Håll fart på fotarbetet, ha så du kan "dansa" runt säcken.
Jag sparkar och knäar även, troligen det som gjort att den blivit så hårt packad, vet inte vad jag ska ha, jag har tagit gamla lakan, kläder, jackor o.s.v.

Jag har en ganska lätt säck nu så den svingar runt en hel del, men det är samtidigt ganska bra. Då kan man dra en kombination och sedan när säcken svingar tillbaka så kan man flytta sig lite.
Fotarbete har jag väl inte så mycket men jag försöker att inte bara stå helt still och puckla på den.
Självklart lyssnar jag på metal när jag boxar säck, hur ska man annars få upp tempot? ;)
Körde på i 30min igår kväll, det är fan jävligt jobbigt... Blir andfådd och alldeles svettig, så det är gött!
Hittade någon instruktionsvideo hos everlast som man kanske ska kosta på sig, bara för att få grunderna lite.

Körde utan att linda händerna förut, då får man jäkligt ont i fingerlederna, men nu lindar jag ordentligt så gör det inte alls lika ont. Ska köpa en större säck, 25-30kg's eller nått så kan man sparka den lite också.

Tränar själv boxning på elit nivå tänk på att aldrig släppa ner händerna blir mycket jobbigare då. Gå in på www.boxopen.nu eller www.swebox.net klicka på länkar där finns sidor som visar olika tekniker och trännings sätt.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back