Boxermotorer och bränsleförbrukning?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Subarus boxermotorer är kända för att vara rätt törstiga.
Sitter och tittar på subaru outback med årsmodell 01-03
Men törs man köpa en H6:a? boxer 6:a på 3liter låter ju inte trevligt för bensinkontot direkt... Har tidigare kört Volvo v70 t5 -99 och den drog givetvis soppa med inget jag direkt störde mig på. Har läst att H6:orna ligger kring 1,5-1,7liter milen? 2,5:an med 4cylindrar kanske är ett bättre val?

H6:orn har dock oftast en bättre utrustning samt att det skiljer knappt något i pris mellan 2,5 och H6.

Jag vet inte om man ska beskyll boxermotorn för förbrukningen, det är snarare fyrhjulsdriften som tar lite....

Att kolvmotorer skulle dricka mer för att cylindrarna är konfigurerade på något visst sätt låter osannorlikt.

Däremot WANKEL motorer var lite törstiga förr i tiden, kan det vara det du tänker på?

Jag vet inte om man ska beskyll boxermotorn för förbrukningen, det är snarare fyrhjulsdriften som tar lite....

Att kolvmotorer skulle dricka mer för att cylindrarna är konfigurerade på något visst sätt låter osannorlikt.

Däremot WANKEL motorer var lite törstiga förr i tiden, kan det vara det du tänker på?

jo wankel är ju väldigt kända för just det =)
kanske är 4wd som lurar en?

Annars är ju dieslarna förbannat snåla.

H6:an ska väl ligga nånstans strac över litern. Fast i en Outback kan det bli nån droppe till på grund av höjden..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph