Bostadslån - Insats?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Suktar på att lämna ettan man hatar :)

Går det överhuvudtaget att låna till bostad utan kontantinsats nuförtiden?

Någon som gjort det ?

Annars, vad bör man räkna på för kostnader, kontant, lagfart, jadajada.

Ska köpa något billigt, torpischstyle, inte 3 millehus utan närmare 500.000-800.000sek.

Det går att låna upp till 95% av lånet på sbab tror jag det var. Har själv dem dock betalade jag 20% kontant. Men du får sämre räntor ju mer du lånar.

Lagfarten är 1.5% av priset samt om det finns pantbrev är det ytterligare 1.5% av dem eller nåt liknande.

Last edited:
Det går att låna upp till 95% av lånet på sbab tror jag det var. Har själv dem dock betalade jag 20% kontant. Men du får sämre räntor ju mer du lånar.

Men då är bottenlånet på 95% ? :va

Tänkte om banker överhuvudtaget lånar ut 100% fast i blandade lån.

Hade tänkt vänta ett år eller 2 men i veckan dök en bra kåk upp så då blev jag fundersam, den har redan poppat från 500.000kr till 1.000.000kr så den är inte intressant längre, men bra att veta om något dyker upp innan man får råd med 5-15%.

:)

Lagfarten är 1.5% av priset samt om det finns pantbrev är det ytterligare 1.5% av dem eller nåt liknande.

Du behöver inte lagfart o pantbrev på en bostadsrätt.

Du kan ju alltid ta ett blancolån till kontantinsatsen..

Du behöver inte lagfart o pantbrev på en bostadsrätt.

Men han ska å andra sidan inte köpa bostadsrätt :va "Torpischstyle" står det ju, antar att han menar ett litet torp/skithus.

Om du lyckas hitta något som säljs under vad det är värderat till så behöver du inte en kontantinsats allt som oftast. Men detta scenario fungerar ju bara på ställen där mäklarna är glada i hågen och säljarna vill bli av med något och marknaden har ett stort utbud. Kanske är så i Norrköping just nu?

Bankerna kan låna ut 100% men då måste du övertyga dem om att stället är värt mer än vad du köper det för, en uppgift som förstås är i princip omöjlig eftersom fastigheten uppbenbarligen är värd det du pröjsar. Undantaget är om du t.ex. ska bygga på en tomt som du har fått för ett pris under marknadspris. Som vanligt handlar det om att banken ska ha säkerhet för sina pengar...

Torpet kan du såklart renovera och värdera upp. På så sätt blir du av med topplån och får den lägre räntan på allt du har lånat.

Många som tror mycket och gissar lite.

SBAB lånar ut 95% som bottenlån. Resten får man ordna via annan bank hos dom.
Dom andra bankerna har vanligtvis 85% bottenlån och upp till 15% topplån. Man måste ju självklart visa upp en stabil ekonomi för att få låna 100%.

Bankerna har blivit lite svårare att ha och göra med med tanke på att dom lånade ut för mycket till Balterna (eller nått...)

Utöver lån behöver man betala pantbrev på bottenlånesumman. Ofta har huset redan pantbrev, då handlar man "extra" upp till den summan man vill ha... 2% av pantbrevssumman + 500kr kostar det.

Sen tillkommer 1,5% + 825 kronor för lagfart på hela köpesumman.

Så nu är det bara att låna på!

/ Jens

Du kan ju alltid ta ett blancolån till kontantinsatsen..

Gör man det går inte lånet igenom sen på lånedagen. Ett "lånelöfte" är i sig inte bindande. Och lånet skrivs inte förrän vid överlåtelsen.

Tjejen är mäklare och har varit några gånger om att folk försökt sånt. Går inte kalkylen ihop så går det inte.

Gör man det går inte lånet igenom sen på lånedagen. Ett "lånelöfte" är i sig inte bindande. Och lånet skrivs inte förrän vid överlåtelsen.

Tjejen är mäklare och har varit några gånger om att folk försökt sånt. Går inte kalkylen ihop så går det inte.

Jodå, det går alldeles utmärkt. Men det bygger på att banken vet om blancolånet när du får lånelöftet för huslånet.

Blancolån är ju inte bättre eller sämre för att man handlar en bil eller en resa eller nått annat skit för pengarna, banken är bara intresserad av att du har en ordnad ekonomi med de lån du är beviljad..

Topplån till huset kan man ju säga är ett blancolån.

/ Jens

Dom andra bankerna har vanligtvis 85% bottenlån och upp till 15% topplån. Man måste ju självklart visa upp en stabil ekonomi för att få låna 100%.

Ja, tydligen. För det där med 95 %, vs. 85 % samt övriga bottenlånsäkerhet diffar geografiskt, lägre i många fall.

Ja, tydligen. För det där med 95 %, vs. 85 % samt övriga bottenlånsäkerhet diffar geografiskt, lägre i många fall.

Jag baserar min info om SBAB från deras egen hemsida och kontakt med SBAB själva.

Citat: "Om våra bolån
Låna till din bostad hos SBAB. Hos oss slipper du topplån. Vi erbjuder bolån upp till 95 procent av bostadens marknadsvärde. Du kan ta ett nytt lån eller flytta lån som du har hos annan bank"

Allt hänger självklart på din egen ekonomi, men 95% bottenlån lånar dom ut.

/ Jens

Jag baserar min info om SBAB från deras egen hemsida och kontakt med SBAB själva.

Citat: "Om våra bolån
Låna till din bostad hos SBAB. Hos oss slipper du topplån. Vi erbjuder bolån upp till 95 procent av bostadens marknadsvärde. Du kan ta ett nytt lån eller flytta lån som du har hos annan bank"

Allt hänger självklart på din egen ekonomi, men 95% bottenlån lånar dom ut.

/ Jens
Well,

..."...upp till 95 %..." :gnissla

Dvs, det hänger inte bara på din ekonomi, utan det bör rimligen spela in även andra faktorer såsom t ex geografisk läge för att få till det.

Last edited:

Bankerna har blivit lite svårare att ha och göra med med tanke på att dom lånade ut för mycket till Balterna (eller nått...)

Utöver lån behöver man betala pantbrev på bottenlånesumman. Ofta har huset redan pantbrev, då handlar man "extra" upp till den summan man vill ha... 2% av pantbrevssumman + 500kr kostar det.

Sen tillkommer 1,5% + 825 kronor för lagfart på hela köpesumman.

Så nu är det bara att låna på!

/ Jens

Nu är det dock du som gissar antar jag, detta grundar jag på att bottenlånen ofta visar sig bestå i 75% och sedan 25% topplån OM MAN INTE GÅR IN MED KONTANTINSATS. Om man gör det så får man ofta det lägre topplånet på 15%.
Detta grundar jag på min bankmans uttalande när vi diskuterade olika banker.
Annars så var ju din info matnyttig för en blivande husköpare som TS.

Jag har själv precis flyttat in i vårt nya hus och lärt mig en hel del under resans gång, givetvis från Sporthoj.com :D
Jag har inget topplån på vår kåk och som räntan är just nu så kostar det ca 1500:-/månad innan skatteavdrag men när räntan är "normal" så skulle ju ett topplån klart svida mer i plånboken då återbetalningstiden på topplån är 10 år och på bottenlån betydligt längre, 100år?
Dessutom så är räntan på topplånet betydligt högre än på bottenlånet, den ligger för närvarande på 4% eller nåt sånt om jag inte minns fel.

Pga rådande omständigheter har dessutom Finansinspektionen lämnat en rekommendation (eller om de ska) där de föreslår en minsta kontantinsats på 15%.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park