Bostad i sthlm

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Japp, i början av Maj sker flytten från Umeå ner till Sthlm för arbete.
Vare sig man vill eller inte kommer man osökt till sökandet utav bostad, här i Umeå har det aldrig varit några problem men som jag förstått det är det några resor värre i sthlm. Därför vänder jag mig hit för tips och råd.

Är en önskas hyra annons på blocket bästa idén? Såg det även fanns en bostadslista för knappt 200:- där privata fastighetsägare var staplade etc.
Alla seriös tips och råd är välkommna.

Att hitta hyreslägenhet i stockholm(bra områden) är ungefär lika lätt som att få den här "försäkringsskatten" de pratar om slopad.

sorry man.

mitt tips är, KÖP!

Det finns massor av lägenheter, både hyresrätter och bostadsrätter. Det gäller bara att hosta fram para. Pris för hyresrätter (direkt med värd) ligger runt 1/4 av marknadspriset.

Med tanke på den höga konverteringsgraden av hyresrätter (ombildning) som råder idag, är chanserna stora att man kan göra en bra slant på att köpa ett kontrakt. Speciellt runt vasastan/östermalm.

Tyvärr krävs det sjukt bra kontakter för att få en hyresrätt om man inte vill bo i de värsta ghetto-områdena. Hyr en lägenhet i andra hand först och kolla runt vilka områden du kan tänka dig att bo i sen kan du antingen tjata sönder öronen på alla pribvata hyresvärdar du får fatt i och hoppas på att någon hjälper dig för att bli av med ditt tjat eller köpa en.

Det går att få en hyresrätt med kort eller obefintlig kötid, men då handlar det om lägenheter i mindre eftertraktade ytterområden (läs: miljonprogramsområden). Men det kan ju vara ett förstasteg i den vidare jakten på lägenhet.

Annars är det bostadsrätt som gäller, ju längre bort från innerstan desto mer får du för pengarna. Har man pengarna så är ju en bostadsrätt överlägsen. Det är najs att äga sitt boende.

BTW, välkommen till Stockholm, du kommer inte känna dig ensam, halva Umeå bor redan här :tummenupp.

Last edited:
Tackar för alla svar!
Hade på känn att köpa var det enda alternativet. Glömde kanske skriva att vi letar efter bostad norr om stan. Solna, Bergshamra, Stocksund har vi kollat extra på. Dessa är områden som ligger hyffsat nära min arbetsplats i Kista och flickvännens i Bergshamra.
Hur är dessa tre områden? Poängteras bör kanske att Kista vill vi inte bo i, verkar vara "ghetto" och även placerat nära mindre roliga förorter.

2740240 Tackar för alla svar!
Hade på känn att köpa var det enda alternativet. Glömde kanske skriva att vi letar efter bostad norr om stan. Solna, Bergshamra, Stocksund har vi kollat extra på. Dessa är områden som ligger hyffsat nära min arbetsplats i Kista och flickvännens i Bergshamra.
Hur är dessa tre områden? Poängteras bör kanske att Kista vill vi inte bo i, verkar vara "ghetto" och även placerat nära mindre roliga förorter.
Alla dom tre är bäll lite "finare förorter" så att säga, dvs du behöver inte räkna med att din bil blir bränd för att du inte går i moske eller att allt är nedklottrat men samtidigt är det kanske inte direkt grädan av samhället som bor där.

Bara mina åsikter, rör mig inte så mycket i dom områdena, men jag skulle kunnaa tänka mig att bo där.

Ps Du har rätt om kista, det är ett mini beyrute (stavning?)

Tackar för alla svar!

Har bott i Bergshamra i 2 år och det var lungt som räven där. Är väl inte det mest pittoreska av områden, men som sagt lugnt och nära till naturområden samt bra kommunikationer in till stan. Skulle lätt kunna tänka mig att bo där igen.

Ska du bo i andra delar av Solna kommun så finns det säkert många ok ställen. Dock tycker jag Huvudsta och Västra skogen verkar vara sådär. Skulle själv undvika dom ställena om det gick.
Stocksund är fint förstås, men finns det ens några lägenheter där? Danderyd är ju överlag rätt så dyrt, så bosätter ni er några hundra meter söderut(Bergshamra) så blir det genast billigare.

Lycka till!!!

Edit: Ska du pendla kommunalt till Kista så ska du väl försöka hamna rätt nära den blå t-banelinjen. Eller förresten. Du kan åka också från Bergshamra. Buss till Hallonbergen(där jag också bott och inte vill bo igen) och där byte till blå linje. Borde gå rätt så smidigt!

Last edited:
Har bott i Bergshamra i 2 år och det var lungt som räven där. Är väl inte det mest pittoreska av områden, men som sagt lugnt och nära till naturområden samt bra kommunikationer in till stan. Skulle lätt kunna tänka mig att bo där igen.

Ska du bo i andra delar av Solna kommun så finns det säkert många ok ställen. Dock tycker jag Huvudsta och Västra skogen verkar vara sådär. Skulle själv undvika dom ställena om det gick.
Stocksund är fint förstås, men finns det ens några lägenheter där? Danderyd är ju överlag rätt så dyrt, så bosätter ni er några hundra meter söderut(Bergshamra) så blir det genast billigare.

Lycka till!!!

Edit: Ska du pendla kommunalt till Kista så ska du väl försöka hamna rätt nära den blå t-banelinjen. Eller förresten. Du kan åka också från Bergshamra. Buss till Hallonbergen(där jag också bott och inte vill bo igen) och där byte till blå linje. Borde gå rätt så smidigt!

Tack för de, intressant och givande när du kan berätta från egna erfarenheter. Flickvännens bror är bosatt i Bergshamra så vi har varit där några gånger, dock inte vandrat runt så mycket men ändå fått en hyffsad magkänsla.

Vet inte hur ofta det brukar ligga ute lägenheter i Stocksund men förtillfället finns det en fin 3:a ute med start på ca: 1,5. Andrahand har jag inte sett något än, tyvärr.

Ja "mågen" pratade om att man kunde åka buss från Bergshamra direkt till Kista också. Har inte kollat det närmare men skulle det funka så är det inga problem, nog för jag skulle tro att jag kommer måsta använda bilen varje dag i jobbet.

En fördel med Solna är att där har man Sveriges lägsta kommunalskat. Den ligger någonstans runt 27.3%. :tummenupp

Det blir ett par kronor extra över till hojen då :)

Problemet är var förvara hojen nånstans :gnissla Är också spekulant på en lägenhet i Stockholm.. vissa områden i t ex Älvsjö, Harmmarby Sjöstad har lägenheterna garage under huset så man letar ju i sådana områden framförallt. Solna verkar OK men har märkt väldigt få garageinfarter i husen att tjata till sig en plats. Att köpa ny sporthoj blir ju liksom uteslutet om den ska stå ute på gatan..

Problemet är var förvara hojen nånstans :gnissla Är också spekulant på en lägenhet i Stockholm.. vissa områden i t ex Älvsjö, Harmmarby Sjöstad har lägenheterna garage under huset så man letar ju i sådana områden framförallt. Solna verkar OK men har märkt väldigt få garageinfarter i husen att tjata till sig en plats. Att köpa ny sporthoj blir ju liksom uteslutet om den ska stå ute på gatan..

Jag förstår vad du menar, men garage till hoj hittar man alltid. Det är bara att ringa runt lite. Jag lyckades ragga tag på ett här om veckan... sen att det kostar lite e ju en annan sak :näsblod

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra