Borra upp hylsa i gummibussning..?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Z900
Fick hem nya bakdämpare till Sportstern igår, och givetvis skiljer det någon halv millimeter i storlek på fästhålen på dem.
HD vill ha någon tum-storlek där, och jag vill väl öka dimensionen med några fjun då.

Provade att borra i den ena dämparens bussningshylsa, och det gick bra ner till halvvägs, där den sedan börjar rotera ur sitt fäste.
Jag törs inte dra ur hylsan ur bussningen eftersom den verkar vara formpressad OCH jag undrar då slutligen - finns det någon annan bättre lösning på detta?
Tänker att den hylsan blir ganska tunn när den borras..håller den för a bumpy ride sen, eller risk för sprickor som äter upp gummit i bussningen?

Borra med mindre steg 0,1mm tills du är uppe i rätt dimension - mata långsamt o högt varvtal
alt
Använd fräs
alt
Slipa (svårt att få det runt)
alt
Om dämparen fästs med skruv - svarva ner skruven (skruv med rullad gänga har alltid större diameter på den ogängade delen)

Hylsor i gummibussningar är oftast vulkade så om hylsan roterat i gummit så är den kanske trasig nu - men om du menade att hela gummibussningen roterade i stötdämparen så är den säkert inpressad o har en midja. Pressa ur o borra - smörj sedan med lite diskmedel o pressa i.

Givetvis måste du ha koll på att vad jag påstår verkar stämma med verkligheten så att du inte har sönder något

Borra med mindre steg 0,1mm tills du är uppe i rätt dimension - mata långsamt o högt varvtal
alt
Använd fräs
alt
Slipa (svårt att få det runt)
alt
Om dämparen fästs med skruv - svarva ner skruven (skruv med rullad gänga har alltid större diameter på den ogängade delen)

Hylsor i gummibussningar är oftast vulkade så om hylsan roterat i gummit så är den kanske trasig nu - men om du menade att hela gummibussningen roterade i stötdämparen så är den säkert inpressad o har en midja. Pressa ur o borra - smörj sedan med lite diskmedel o pressa i.

Givetvis måste du ha koll på att vad jag påstår verkar stämma med verkligheten så att du inte har sönder något
- Själva hylsan roterade, så den har nog släppt i vulken. Men å andra sidan..gör det något om den kan röra sig så länge den sitter monterad med skruv genom sig?
Bussningen verkar sitta tight på plats fortfarande.

Om det är väldigt lite som behövs kanske det funkar att värma upp en bult eller ett borr och pressa igenom. Tänkte om man värmer så mycket att bulten( inte den som skall användas utan en som kasseras efter)är nästan glödande och pressa igenom så bränner upp hålet.

Om det är väldigt lite som behövs kanske det funkar att värma upp en bult eller ett borr och pressa igenom. Tänkte om man värmer så mycket att bulten( inte den som skall användas utan en som kasseras efter)är nästan glödande och pressa igenom så bränner upp hålet.
- Metallringen? Eller tänker du bussningen nu?

Ställbar brotch? En brotch kan man ju ta väldigt lite och hålla koll för att få lagom spel. Jag använde mig av en ställbar brotch för att få lagom spel iagringen till axeln som styr gasspjällen på spjällhusen på turbobygget.

Ställbar brotch? En brotch kan man ju ta väldigt lite och hålla koll för att få lagom spel. Jag använde mig av en ställbar brotch för att få lagom spel iagringen till axeln som styr gasspjällen på spjällhusen på turbobygget.
- Ja möjligen.
Men jag tänker - det går möjligen att borra om jag använder en träskiva som mothåll, och oavsett om jag brotchar eller borrar bort samma mängd material..hur ömtåligt blir metallröret där inne i bussningen?

- Själva hylsan roterade, så den har nog släppt i vulken. Men å andra sidan..gör det något om den kan röra sig så länge den sitter monterad med skruv genom sig?
Bussningen verkar sitta tight på plats fortfarande.
Påverkar troligen inte, men.... teoretiskt skulle dämparen o gummibussningen kunna vandra ut över hylsan, skruv o bricka hindrar säkert det.

Ta ut hylsan och mät godstjockleken.
Är det en halv mm som du säger kommer det nog inte göra någon skillnad alls.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg