Borra upp bromsskiva för Skivbromslås

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Köpte i helgen ett skivbromslås till min CBR

Så väl på affären så frågade jag vilket lås det skulle vara till min båge och dem kollade i någon pärm där de fick fram att något som heter
Abus Victory 68 skulle passa min hoj.

När jag väl kom hem och skulle sätta dit låset så märker jag att hålet i bromsskivan är för litet för låset. Så jag ringer tillbaka till affären där jag köpte det och då säger dem att jag måste borra upp hålen i bromsskivan.

Så ska det väl inte vara eller? Jag menar om det står att det ska passa till min så antar man ju att det är bolt-on och inte att man ska behöva modifiera det.

Är detta något vanligt eller?

Ska mäta hålet på skivan och se om de har något annat som ska passa.

är ett sådant här lås:

skivbromslas-granit68-gul-5070.gif
 
Borra absolut inte i bromsskivan! Dom är uträcknade för att hålla som dom är, det är inget man moddar.
 
Åk o byt låset eller lämna tillbaks.. som föregående skrev borra absolut inte i skivan.
 
Berätta för dom att dom inte ska ge sånna rekomendationer till sina kunder.

Åk till vilken mc-affär som helst nästan så har dom lås på hyllan.
 
Konstigt. För det är ändå en relativt stor affär och killen jag pratade med sa även att dem brukar göra så med sina beg-hojjar som dem får in. Det verkar ju sådär bra om det är så.
 
Konstigt. För det är ändå en relativt stor affär och killen jag pratade med sa även att dem brukar göra så med sina beg-hojjar som dem får in. Det verkar ju sådär bra om det är så.

Ignorera vad idioterna sa. För det är ren idioti säljarna säger.

Säkerligen har dem bara inte viljan att hjälpa en kund som inte är så kunnig inom ämnet själv. no offence.

Sen är frågan varför ditt sånt inte får plats? Har själv haft en sådan hoj och det borde inte vara några problem tycker jag.. dock var det ett tag sen.
 
Säkerhetsdetaljer som bromsskivor är absolut no-no att borra i utan att ha en noggran kunskap om olika material. Du vill inte råka ut för en havererad bromsskiva när du som bäst behöver den.
 
Konstigt. För det är ändå en relativt stor affär och killen jag pratade med sa även att dem brukar göra så med sina beg-hojjar som dem får in. Det verkar ju sådär bra om det är så.

Du verkar ha pratat med en säljare, dvs en människa som bara vill sälja...han kan uppenbarligen ingenting!

Som sagt, det finns med all säkerhet lås som passar :tummenupp
 
JO borra!!! och sen ett ballanshål på andra sidan, och ett par på andra skivan, och så...
 
Förstår inte riktigt. Finns ju hur mycket hål som helst på din bromsskiva och det där låset skiljer väl sig inte märkvärt från övriga lås.

(Det är inte meningen att den skall sitta i ventilationshålen utan i det som "håller i" bromsskivan)

Skön säljare dock som tycker man skall borra :va
Skicka säljaren till Nyköping så skall han borras upp där bak :D
 
Förstår inte riktigt. Finns ju hur mycket hål som helst på din bromsskiva och det där låset skiljer väl sig inte märkvärt från övriga lås.

(Det är inte meningen att den skall sitta i ventilationshålen utan i det som "håller i" bromsskivan)

Skön säljare dock som tycker man skall borra :va
Skicka säljaren till Nyköping så skall han borras upp där bak :D


Nu är inte det inte riktigt samma skiva som jag har på min men det själva hålen ser liknande ut. Det är väl i detta hål som man ska sätta låset?
Övriga hål är ju på tok för stora och då sitter det ju inte bra.

Edit* Hittade en bild på min hoj

20070519.jpg


Btw, det var ingen säljare jag pratade med. Han jobbade på mek/reservdelar.
 
Last edited:
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att man skulle använda de hålen att låsa i. Mycket riktigt så är den skivan inte direkt bra att låsa alls med den stortens lås eftersom hålen är såpass stora. Det funkar väl, men man behver inte bryta sönder mycket av skivan för att kunna få ut låsbulten.

EDIT: Bara för att understryka det andra redan har skrivit så borra inte nånstans i skivan. Att en verkstad tycker att det är OK låter lite lätt skrämmande tycker jag.
 
Så vad för lås är att rekomendera istället då?
Jag var inne på ett sånt här först men jag ville ha ett så smidigt som möjligt.
och enl säljaren så ska det jag köpte vara svårare att forsera

5080.jpeg
 

Edit* Hittade en bild på min hoj

Lite snett nedåt till vänster finns väl ett lagom stort hål.
Bara så att du vet så räcker det med en skateboard för att med enkelhet rulla bort hojen så lägg inte för mycket krut på att hitta det mest optimala låset som har exakt den dimension du önskar för aktuellt hål.

Låset är väl mest till för att avskräcka vissa tjuvar. Vill någon verkligen ha hojen så försvinner den i vilket fall.
 
Nu är inte det inte riktigt samma skiva som jag har på min men det själva hålen ser liknande ut. Det är väl i detta hål som man ska sätta låset?
Övriga hål är ju på tok för stora och då sitter det ju inte bra.

Edit* Hittade en bild på min hoj

20070519.jpg


Btw, det var ingen säljare jag pratade med. Han jobbade på mek/reservdelar.
Nej, det där är ju nitarna!

Ta vilket hål som helst som är stort nog. Du har ju massor att välja på. Att låset inte "sitter bra" spelar ingen roll så länge man inte kan dra låset rakt igenom hålet. Låset är till för att försvåra för tjuven, inte att smycka din hoj.
 
Så vad för lås är att rekomendera istället då?
Jag var inne på ett sånt här först men jag ville ha ett så smidigt som möjligt.
och enl säljaren så ska det jag köpte vara svårare att forsera

5080.jpeg

Det där är ett bättre lås anser jag. Med en sån där skivbromsklump vet jag alltför väl att det går fint att få bort så att man till och med kan köra hojen från platsen. Hänglås-modellen ovan gör det i alla fall lite svårare.
 
Lite snett nedåt till vänster finns väl ett lagom stort hål.
Bara så att du vet så räcker det med en skateboard för att med enkelhet rulla bort hojen så lägg inte för mycket krut på att hitta det mest optimala låset som har exakt den dimension du önskar för aktuellt hål.

Låset är väl mest till för att avskräcka vissa tjuvar. Vill någon verkligen ha hojen så försvinner den i vilket fall.

Jo, förstår att om tjuven vill ha hojen så tar han den på något sätt, men lås måste man ju ha pga försäkringen ska gälla. Och då måste det väl vara ordentligt fastsatt eller? På alla andra cyklar jag sett med liknande lås så sitter låset "tight" vilket borde göra det lite jobbigare att pilla bort än om man kan jucka på låset. om du förstår vad jag menar :)

Om jag ändrar frågan lite då;
Ska jag helt enkelt välja en annan typ av lås eller bara byta mot ett liknande som passar?
 
Jo, förstår att om tjuven vill ha hojen så tar han den på något sätt, men lås måste man ju ha pga försäkringen ska gälla. Och då måste det väl vara ordentligt fastsatt eller? På alla andra cyklar jag sett med liknande lås så sitter låset "tight" vilket borde göra det lite jobbigare att pilla bort än om man kan jucka på låset. om du förstår vad jag menar :)

Om jag ändrar frågan lite då;
Ska jag helt enkelt välja en annan typ av lås eller bara byta mot ett liknande som passar?
Alltså, den där sortens lås plockar tjuvarna inte av på plats. De tar med sig hojen och tar bort låset/skivan nånstans där de har lugn och ro. Jag tror inte att passformen är det som avgör om de snor den eller inte.

Sa säljaren verkligen att du skall borra i nitarna?
 
Och då måste det väl vara ordentligt fastsatt eller?

Definiera betydelsen av ordentlig fastsatt.
Handlar mest om att du inte skall kunna rulla iväg med hojen. Eller hur?
Vilken funktion tror du att styrlåset har. Försvåra möjligheten att enkelt rulla iväg med hojen.

Lyssna nu på Farbror Bingo och på mig så blir det bra skall du se.

Gör bara inte det misstaget jag gjorde för ett par år sedan då jag körde iväg med låset kvar i skivbromsen. Jävla hög stoppie blev det och bara en marginell åverkan på skivbromsen. Brukade vara ordentlig och placera låset så att den tog i gaffeln direkt men inte den gången. Ett varv på hjulet är rätt långt :gnissla
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top