Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Falun är lite "Finare" stad. Borlänge är lite lättsammare, har några områden som kanske inte är så attraktiva. Jaxgårdarna och däromkring. Det har alltid varit en rivalitet mellan Falun och Borlänge. Dock ganska skämtsam, många Falubor jobbar i Blg och tvärt om.
Jag bor varken i Falun eller Blg, men känner många som bor på båda ställena. Den lägenhet du trivs med bäst, ta den oavsett om det är i Blg eller Falun!
Falun trevlig stadskärna, Blg Stort köpcentrum och snart IKEA, tillväxtkommun.
Välkommen till Dalarna!
Mats
Utelivet vad det gäller restauranger är hyffsat lika. Det är mer ös på partyställena i blge men bishop's i Falun är svårt mysigt och populärt.
Mer konserter på krogarna av rockig typ i blge, i Falun kommer nån snubbe till en bar och sjunger blues då och då (även om det sker större konserter på magasinet några ggr om året).
Min högst personliga åsikt är folket över lag i borlänge är snäppet mer whitetrash i blge än i Falun, dock finns det många gubbar å kärringar här som leker besserwissrar om dagarna. I blge säger man data, inte dator...
MC mässigt sett spelar det ingen roll, den roligaste vägen går typ mellan städerna ändå. Ett litet plus för blge är att de har körningar på amsbergs lilla gocartbana.
Det finns finfin cykelväg längs med Runn mellan Falun och blge, om du är beredd att vilja cykla lite längre. Handla en racer eller cykelcross och ta bussen de dagarna som det snöar eller regnar.
Faluns stadskärna är lite mysigare att vandra runt i och ger en tryggare känsla. Min uppfattning av att läsa tidningarna är att det händer lite fler brott, överfall och rån i blge än vad det gör i Falun.
Utbudet butiksmässigt och shopping är lika i bägge städerna, skillnaden är att det ligger lite mer utspritt i Falun än vad det gör i blge.
Jag tror såhär, att kommer du från en större stad och trivs med det så kommer du gilla blge mer än Falun.
Själv kommer jag från en by och valde att flytta till Falun och det ångrar jag inte en sekund. Har alltid kännt mig trygg i den här staden.
edit. google och du skall finna en lika dan tråd på flashback med många svar.
Vart är det trevligast att bo? Är på jakt efter en lägenhet i någon av dom två städerna men har lite svårt att välja.
I respektive stad. Vilken stadsdel vill man inte bo?
Hur länge hade du tänkt att bo där?
Tills vidare
Du syftar på den vid romme va? Där har ju bönderna byggt jordhögar och slängt granris lite här o därVäg 293 från falun som kommer fram i amsberg, på den vägen finns även en avstickare mot insjön. Våran lilla civiliserade "bulten".
3-4km åt andra hållet ligger "flygrakan", där är det lite uuuilande ibland.
Gylle/Åselby är för övrigt toppen, nästan granne med undertecknad.
Du syftar på den vid romme va? Där har ju bönderna byggt jordhögar och slängt granris lite här o där
Långa uuilies är inte direkt att tänka på där, grinig för höga ljud är nån som bor där också![]()
Hojfolk är det ganska gott om här uppe, så de är ingen svårt att hitta folk att åka medDet var ju synd. Men ni verkar ju vara några hojburna personer i dessa trakter i alla fall. Då kanske man kan finna någon att åka lite hoj med till sommaren i alla fall![]()
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |