Bonnmeck

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
xr 600
Jag tänkte bygga ett eget avgassystem till stånkan av rostfriarör från ferrita och ett slipon av märket viper.
Jag har funderat på att göra kröken i 1 3/4" (innerdiameter 42mm) rörkrökar och en bit av själva avgasröret . Sedan gå upp till 2" (innerdiam 48mm) som sen ansluts till dämparern. (Hoppas ni förstår) :confused:
Är de dimensionerna lämpliga och hur långa ska jag göra respektive rör?
Orginal är röret från cyllen till ljuddämparen 38mm i ytterdiam.
Ska själv bara punkta ihöp rören de ska sedan tig-svetsas av en polare.
Tacksam för tips och förslag!

UrbanTiger skrev:
Borde väl funka. Enkelpipa är det ju så krökens längd har inte någon kritisk betydelse. Går du upp i dim. så bör det påverka toppeffekten så den blir högre och du tappar lite i botten och mellan. Ljudet blir väl fetare :hihi

Det känns ju inte kul att tappa i botten på denna typ av hoj :( . Jag hade hoppats på högre effekt över hela registret...

UrbanTiger skrev:
Kan ju vara så att det är för klent dim. från början så att det till och med blir bättre i hela registret.
Kanske någon som gjort liknande kan svara mer exakt på det.
Tror inte att det är någon dramatisk försämring. Kan du ju kanske kompensera med mera matning från andra hållet på luftfiltersidan.

Ja jag tänkte öppna luftburken och ev bestycka om förgasaren.

Jag har en Dr650se med orginalkrök och en 2" simonsdämpare. Totallängden på systemet är samma som orginal.
Mainjet 180 (140orginal), luftburken har jag kapat bort hela toppen på.

Det blev mycket mer effekt i botten men inte direkt någon skillnad i toppen,
tyvärr så den bullrar så in i h***ete.

Om du inte kapar upp burken ordentligt och bestyckar upp den minst 0,30 ,så kommer den inte att gå bra, men gör du det så har du en helt ny hoj som går som ett svin jämfört med orginal!

Gör du det seriöst skulle jag då inte kalla det bonnmeck.

Roligare att göra proffs-mek än bonnmeck. :yoparty

Fredde Meck skrev:
Jag har en Dr650se med orginalkrök och en 2" simonsdämpare. Totallängden på systemet är samma som orginal.
Mainjet 180 (140orginal), luftburken har jag kapat bort hela toppen på.

Det blev mycket mer effekt i botten men inte direkt någon skillnad i toppen,
tyvärr så den bullrar så in i h***ete.

Om du inte kapar upp burken ordentligt och bestyckar upp den minst 0,30 ,så kommer den inte att gå bra, men gör du det så har du en helt ny hoj som går som ett svin jämfört med orginal!

Hmm. Man kanske skulle behålla orginal kröken då? Om det inte ger någon betydande effekt skillnad?..

Nu ska du få ett skitbra svar!! jag har provat just detta bygge du tänker bygg, på en dr 650 motor (rse mod). Hade samma dim på kröken (42 inv) gick sedan över till 48mm inv. mått på krök skulle jag rek 80-85mm. sedan måste du kapa upp ett hål i luftburken som är lika stort som orginal! ej större (gäller endast vacumfuggar) då får du problem med fuggen!. bestycka som regel 10%mer kn filter är ett måste!. fick ej sämmre lågvarvsegenskaper, möjligtvis upptil 2500varv. men sen något bättre mellan, ett ordenlig knuff från 5500-toppvarv! ps du kommer att få en otrolig toppfart!! Kan varmt rekomendera!! Ps lägg ner mycket jobb på bestyckning!

Last edited:
Boost 2 skrev:
Nu ska du få ett skitbra svar!! jag har provat just detta bygge du tänker bygg, på en dr 650 motor (rse mod). Hade samma dim på kröken (42 inv) gick sedan över till 48mm inv. mått på krök skulle jag rek 80-85mm. sedan måste du kapa upp ett hål i luftburken som är lika stort som årginal! ej större då får du problem med fuggen!. bestycka som regel 10%mer kn filter är ett måste!. fick ej sämmre lågvarvsegenskaper, möjligtvis upptil 2500varv. men sen något bättre mellan, ett ordenlig knuff från 5500-toppvarv! ps du kommer att få en otrolig toppfart!! Kan varmt rekomendera!! Ps lägg ner mycket jobb på bestyckning!

Tack för tipset! En fråga bara. Med mått på kröken 80-85mm menade du fram tills jag går upp i dimension från 42mm till 48 då?

Boost 2 skrev:
.......sedan måste du kapa upp ett hål i luftburken som är lika stort som orginal! ej större (gäller endast vacumfuggar) då får du problem med fuggen!......
Jag har ett hål som är ca 20 x 7 cm , kan ta bort locket med utan att det blir problem med min vacuum fugge, det gäller bara att gå upp ordentligt i munstycke!

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna