Bolånefråga BR i Solna/Stockholm - snacka ränta

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena,

Ska låna strax under 1 700 000 till en nyroducerad Skanska bostadsrätt i Järvastaden Solna alldeles nu. Skandiabanken som är min bank som jag är nöjd med förhandlar inte och ger en volymrabatt på -0,20% och idag 13 april blir det 3,85%. 3.85% av 1,7 mkr = 65450 kr. 0,1% bättre ränta är lika med 1700 kr per år.

Fråga: Kan jag som har bra ekonomi och hyfsat med stålar på banken, även efter köp, räkna med att få såpass mycket bättre ränta hos någon annan än Skandia att jag ska orka byta bank?

Jag har lånelöften hos Skandia, SBAB och Swedbank. SBAB förhandlar heller inte och ligger helt off just nu på 4,09% = skulle kosta mig 0,24% extra = 4080 kr mer per år jämfört med Skandiabanken. Jag ringde just Swedbank som inte ville säga något per telefon utan ska boka möte.

Jag har lite bråttom och är inte helt sugen på att byta engagemang få Skandiabanken har helt suverän internet och "iPhone"-bank. Jag sköter mig till 99% själv som bankkund.

Tacksam för lite färsk ränteinfo eller allmän input.
Jag har klickat på räntebarometern och förstår att bankerna är slipade och tjorvar fast det enda folk/jag är ute efter är en bra ränta and nothing else.

SEB och ger dig troligtvis bättre ränta. Det man dock bör tänka på är att bonusen, eller åtminstone delar av den, har en tendens att trilla bort när dom ändrar räntan vilket är jobbigt om man har 3mån/rörligt och ständigt måste kontakta dom för att få nytt "bästapris". M

Fick 3,6% uppbundet på 2år av handelsbanken så kolla med dessa, en stabil bank med bra internetbank och app till telefonen.

Tackar för svar! Ska kolla med dem också. Känns som att jag vill minst 3,70 för att motivera byte av bank. Jag har dock läst att SEB är mycket mer restriktiva än tidigare då de hade som mål att ta marknadsandelar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park