metallgutten
ganska okej
Mannen på bilden är Aloisus Blonk, även känd som Bokstavstjuven. Han började sin bana redan vid späd ålder med att stjäla sina syskons initialer i målat trä, som hans moder Emma köpt av en bekant med slöjdfirma, från deras rumsdörrar. När Blonk sedan lärde sig läsa började han klippa ur bokstäver ur sin fars söndagstidning innan fadern hunnit läsa den, varpå en hurring gav Blonk ett ärr under högra ögat, samt lätt sluddrande tal. Efter en flytt till USA accelererades hans bokstavsbegär och Blonk blev allt mer djärv. Under sin P-period 1988 stal han P:et i tidningen Washington Posts skylt i Washington DC efter att ha utgett sig för att vara skyltmakare. En svensk man vid namn Arvid Nilsson såg den stympade skylten, trodde att det var en ostbutik och frågade tidningens receptionist upprepade gånger efter en mild Brie på starkt bruten svenska.
Blonk började vid det här laget bli känd i kulturkretsar som en djärv kritiker av den moderna konsumtionskulturen. Något han själv inte ville kännas vid. Efter att ha misslyckats med att stjäla H:et i Hollywood-skylten med hjälp av en frontlastare, två kilo brysselkål och två akrobater från Mongoliet han rekryterat från en cirkus, flyttade han 1996 till Australien. Där lever han numera ett undanskymt liv som hovslagare, och stjäl numera endast bokstäver lite som en hobby. På grund av ett vokalöverskott stjäl han oftast konsonanter. Eftersom han på bilden även lagt fingrarna på ett U, är det inte fel att anta att han nu har sin U-period.
Ja, jag har stulit texten från någon på Internet och bilden också och dessutom kommer inte ihåg var jag tog dem, men det är kul iallafall.
Blonk började vid det här laget bli känd i kulturkretsar som en djärv kritiker av den moderna konsumtionskulturen. Något han själv inte ville kännas vid. Efter att ha misslyckats med att stjäla H:et i Hollywood-skylten med hjälp av en frontlastare, två kilo brysselkål och två akrobater från Mongoliet han rekryterat från en cirkus, flyttade han 1996 till Australien. Där lever han numera ett undanskymt liv som hovslagare, och stjäl numera endast bokstäver lite som en hobby. På grund av ett vokalöverskott stjäl han oftast konsonanter. Eftersom han på bilden även lagt fingrarna på ett U, är det inte fel att anta att han nu har sin U-period.
Ja, jag har stulit texten från någon på Internet och bilden också och dessutom kommer inte ihåg var jag tog dem, men det är kul iallafall.