Bohuslän - Vad alla mc-åkare bör veta

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Som titeln lyder.
Vad får man inte missa om man kör på västsidan i Bohuslän med MC?

Min plan är att köra småvägar från Göteborg upp till Strömstad.

Något man måste se? Några vägar man inte får missa? Bra ställe att sätta upp hammock?

Som titeln lyder.
Vad får man inte missa om man kör på västsidan i Bohuslän med MC?

Att västsidan är värdelös för MC-körning under semestertider ...?

Ju längre österut du kommer i Bohuslän desto mer MC-körning får du uppleva.
Och, råkar du komma in i Dalsland är det bara bra.

Att västsidan är värdelös för MC-körning under semestertider ...?

Ju längre österut du kommer i Bohuslän desto mer MC-körning får du uppleva.
Och, råkar du komma in i Dalsland är det bara bra.
Haha Ouch! Kanske ska ta detta på allvar. Tänkte verkligen undvika turistbyarna då dessa är fällor deluxe. Men är inte de små vägarna bra längst kusten?

Haha Ouch! Kanske ska ta detta på allvar. Tänkte verkligen undvika turistbyarna då dessa är fällor deluxe. Men är inte de små vägarna bra längst kusten?

Jag har svårt att få flyt i kust-bohuslän.
Det blir massor av säckkörningar, det är turister högt och lågt.
Vill man sniffa på sjöbodar, så - visst.
Men, mycket körning blir det inte.

Jag hade tittat närmare på det inre av Tjörn och Orust, och jag hade tagit färja till och från. I mitten av öarna hittar man genuint jordbrukslandskap och tajta asfaltsvägar som verkligen slår knut på sig själva - och färre turister.

Jag har svårt att få flyt i kust-bohuslän.
Det blir massor av säckkörningar, det är turister högt och lågt.
Vill man sniffa på sjöbodar, så - visst.
Men, mycket körning blir det inte.

Jag hade tittat närmare på det inre av Tjörn och Orust, och jag hade tagit färja till och från. I mitten av öarna hittar man genuint jordbrukslandskap och tajta asfaltsvägar som verkligen slår knut på sig själva - och färre turister.
Låter som du har mycket erfarenhet. Siktar på Orust och Tjörn, har ev mer tid, är det värt att sikta högre? blir det bättre ju längre upp man kommer? mindre turister/bättre vägar?
Väg 160 ser ut som en bra väg att ta som bas...

Låter som du har mycket erfarenhet. Siktar på Orust och Tjörn, har ev mer tid, är det värt att sikta högre? blir det bättre ju längre upp man kommer? mindre turister/bättre vägar?
Väg 160 ser ut som en bra väg att ta som bas...

Nej, väg 160 är helvetet på jorden - i semestertider. Det enda att se längs den vägen är Skåpesund och möjligen Vindögattet / Nösundsbron.

Jo! Rastplats Såten norr Henån har en intressant utställning kring mil- och väghållarstenar.
...om det nu går att läsa ngt på tavlorna.

Vi har olika ingång: jag vill ha gränslöst flow när jag kör. Annan trafik och korkade turister bara förstör. Min erfarenhet av att köra motorcykel i Bohuslän är att man behöver hålla sig öster om E6 för att minska risken att träffa på dumt folk.

Hör vad du säger och jag vill inte heller åka bland turister. Jag är solo nomad så vill uppleva ensamhet när jag är ute och fricampar.
Blir en resa till Dalsland istället. =)

View attachment 518805
Dalsland är helt rätt beslut!

Hinner tyvärr inte ge några detaljerade ruttförslag just nu, men har kört de flesta vägarna med MC-potential i både Bohuslän och Dalsland och brukar grönmarkera bra MC-vägar i mitt kartprogram samt rödmarkera sådana som har kass beläggning (kan mycket väl ha fått ny beläggning sedan jag gjorde senaste uppdateringen).

Bjuder på några skärmdumpar.

Skärmavbild 2025-07-25 kl. 14.50.13.png
Skärmavbild 2025-07-25 kl. 14.50.55.png
Skärmavbild 2025-07-25 kl. 14.51.56.png

En väg som jag starkt rekommenderar, men som jag missat att märka ut är mellan Dals-Ed och Nössemark, väster om sjön Stora Le. Den fick ny asfalt nyligen, men vet att det skulle göras lite ytterligare beläggningsarbeten nu i sommar, så kan vara bra att kolla aktuell status ang. vägarbetet så det är klart.

172:an blir rolig ju närmare Värmland man kommer, men milen närmare Uddevalla är tråkig.

Hinner tyvärr inte ge några detaljerade ruttförslag just nu, men har kört de flesta vägarna med MC-potential i både Bohuslän och Dalsland och brukar grönmarkera bra MC-vägar i mitt kartprogram samt rödmarkera sådana som har kass beläggning (kan mycket väl ha fått ny beläggning sedan jag gjorde senaste uppdateringen).

View attachment 518806
View attachment 518807
View attachment 518808

En väg som jag starkt rekommenderar, men som jag missat att märka ut är mellan Dals-Ed och Nössemark, väster om sjön Stora Le. Den fick ny asfalt nyligen, men vet att det skulle göras lite ytterligare beläggningsarbeten nu i sommar, så kan vara bra att kolla aktuell status ang. vägarbetet så det är klart.

172:an blir rolig ju närmare Värmland man kommer, men milen närmare Uddevalla är tråkig.

Tänkte precis tipsa om de gröna sträckorna!

Glöm inte att käka en patentsmörgås på tavernan i Bäckefors, ”där vägera möts”.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

View attachment 518806
View attachment 518807
View attachment 518808

Mycket stort tack att du tog dig tid att svara med denna info. Uppskattas.

Jag var där en sväng häromdagen. Tänkte jag skulle köra motorväg till Uddevalla sedan den här turistvägen till Smögen också vidare uppåt. Men kom iväg så sent så jag ändrade mig. Hopplöst att ta den vägen i fel tid. Så jag ändrade mina planer och försökte hitta lite mer oexploaterade ställen och mindre vägar. Gick hyffsat ändå.

På min Garmin GPS visar den populära MC-vägar så det är lätt att hitta inspiration för att ta en annan väg än den uppenbara. Men ger man sig iväg riktigt tidigt som var planen egentligen så hade det nog funkat.

20250722_121953.jpg

ps. Även jag hyllar Dalsland. Jag var där och semestrade förra året. Riktig pärla! Synd det är sådan transportsträcka dit bara annars hade man varit där ofta :)

Last edited:
snyggt! vad är det för kartprogram?
Basecamp - ett närmast antikt kartprogram från förra seklet, där utvecklarna förmodligen gått i pension för länge sen. Det har så hög inlärningströskel att man i princip behöver gå kurs varje år. Dessutom är det skitlångsamt och har ett användargränssnitt som är totalt ointuitivt.

Men det går att göra en massa avancerade saker som inte riktigt går att få till på annat sätt. Och så är det i princip en nödvändighet för att göra ruttplanering med Garmins och BMW:s navigatorer av lite äldre sort.

Men jag svär över det varje gång.

Något som också kan rekommenderas när man ändå är i de trakterna är att ta en kort sväng in i Norge via Nössemark och Kornsjö. Vägen öster om Idefjorden, strax söder om Halden är väldigt fin.

Basecamp - ett närmast antikt kartprogram från förra seklet, där utvecklarna förmodligen gått i pension för länge sen. Det har så hög inlärningströskel att man i princip behöver gå kurs varje år. Dessutom är det skitlångsamt och har ett användargränssnitt som är totalt ointuitivt.

Men det går att göra en massa avancerade saker som inte riktigt går att få till på annat sätt. Och så är det i princip en nödvändighet för att göra ruttplanering med Garmins och BMW:s navigatorer av lite äldre sort.

Men jag svär över det varje gång.
Jag lade en rutt över hela solsystemsmodellen i det 2014. Det var en del jobb. Och pyssel och pill.

Jag lade en rutt över hela solsystemsmodellen i det 2014. Det var en del jobb. Och pyssel och pill.
Haha, men det gick! 🤣

Går förmodligen att rita ett hus med programmet. Användarupplevelsen är ju ungefär som att skapa en rutt med en mycket gammal version av Autocad.

Haha, men det gick! 🤣

Går förmodligen att rita ett hus med programmet. Användarupplevelsen är ju ungefär som att skapa en rutt med en mycket gammal version av Autocad.
Jodå, och sedan när jag skulle dela den med folk som var sugna på att åka med på resan ville de ha det på google maps istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT