bodelning, vad gäller?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
exet har flyttat ut och jag skall då lösa ut henne ur den. vi har ju massa saker gemensamt t.ex. bilar, möbler osv.
jag kommer ta lägenheten möblerad och båda bilarna står på mig.

den ena bilen skall jag sälja, men jag kommer ju "lösa" ut henne innan den blir såld. då jag inte vill riskera en förlustaffär, hur mycket bör jag dra av på bilens värde?
-skall jag på något sätt räkna med den andra bilens värdeminskning då den varit i vår gemensamma ägo?

hur mycket bör man dra av på möblernas nypris? (de är ca 3 år gamla)

jag får ju räkna med mäklararvode också, vad är brukligt här? ca 5 % på det uppskattade värdet?

lägenheten är värderad utav mäklare och båda parter är någorlunda överens och mäklaren har lovat att hjälpa till med bodelningsavtal. är det dumt av någon anledning att använda mäklaren till detta? bör jag anlita advokat?

Du bör låta en värderingsman värdera lägenheten. Generellt värderar de till lägre pris vilket gagnar dig i det här fallet.

Enligt kvinnor är allt ditt, hennes, och allt hennes ger du blanka fan i...

Hon vill inte ha nått förutom 50% av pengavärdet?

Du bör låta en värderingsman värdera lägenheten. Generellt värderar de till lägre pris vilket gagnar dig i det här fallet.
var hittar man en sådan?

Sambo eller fd. gift?
sambo...

Hon vill inte ha nått förutom 50% av pengavärdet?
njaa, hon har tagit det som var hennes innan vi flyttade ihop eller sånt hon fick i form av gåvor under tiden vi var ihop. vi har varit ihop i 5 år och bott tillsammans i 3,5 år.

Jag TROR inte att bilar berörs av sambolagen, utan enbart byggnader och lösöre.

Menade bostad och eventuella tillhörande byggnader. Spelar ingen roll vem som pröjsat, om köpet skett under sambotiden.

Ok, tankarna gick åt hållet sommartsuga.

Om du köper lägenhet, flicka flyttar in, bor där 5år så är det 50/50

Bara om den skaffades för gemensamt bruk, bodde du där innan ni träffades går du säker t.ex.

Last edited:
njaa, hon har tagit det som var hennes innan vi flyttade ihop eller sånt hon fick i form av gåvor under tiden vi var ihop. vi har varit ihop i 5 år och bott tillsammans i 3,5 år.

Du har väl gjort samma sak hoppas jag, det är bara det som är inköpt för "gemensamt" bruk som man delar på, allt annat tar var och en sina egna prylar med sig.

Edit satan vad folk hann posta då :D

Bara om den skaffades för gemensamt bruk, bodde du där innan ni träffades går du säker t.ex.

5§ Med sambors gemensamma bostad avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, 1. fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad på egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål,

Tolkar jag annorlunda

Den refererar till 2003, sambolagen ändrades 2005

http://www.bodelningsavtal.se/sambolagen.html

Last edited:
Tolkar jag annorlunda

Ja, Skäggos svar stämmer, dock hade TS kunnat få bekymmer om det hade varit barn involverade, men är det inte det så är det lungt.

Edit: införskaffad för gemensamt bruk....då är det lite annorlunda :gnissla lite snabb där.
sen gäller det att vara snabb som fan. Man väntar inte med att få en bodelningsavtal ordnat. Rekommenderas att fixa en advokat pronto som berätta gången samt upprätta bodelningsavtalet (...men nämn inte advokat för exet...för skaffa även hon en så, tar det tid och bli dyrt...)

Last edited:
Ja, Skäggos svar stämmer, dock hade TS kunnat få bekymmer om det hade varit barn involverade, men är det inte det så är det lungt.

Jo jag ger mig nog (och fan trot om jag inte tjabblat om det här förut på sh) :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back