Bocka tunnväggiga rör till snäv radie

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Behöver tips på hur man ska göra om det alls går att på något vis få till en någorlunda fin väldigt snäv bock på ett 1 3/4" rör med ca 2 mm gods? Håller på att fundera på hur jag ska göra med röret närmast kompressorn på mitt kompressorbygge som måste tvärt vinklas nedåt och sen vinklas tvärt 90 grader för att få plats på bygget.

Funderar om man ska klyva ett rör och sen bocka och föröka krympa och strecka halvorna och sen svetsa ihop dom.

Nån som har nåt bra tips på mitt problem?
 
Kan man hitta såna i svart i 1 3/4" dimension?
 
Annars köper du tunnväggiga svets tubböjar finns hos ahsells o dom flesta för firmor.
 
Tror jag chansar och köper dessa hos mekonomen, är nog lika bra att köpa ett gäng så får jag se hur det går att få ihop. Kanske blir det en tredje version på insuget med dessa böjar bör man kunna få till det ännu bättre med snävare men jämnare radier.
 
Najs!! Där har du några timmar fogsvetsning att se fram emot

V4:a?

Japp med gassvets:D

Beställde krökarna på Mekonomen. Annars så hade jag en idé att tillverka en mall i form av en kluven böj i tex hårt trä och knacka till formen på böjen av plåt och sen svetsa ihop halvorna till ett rör. Då skulle man ju kunna göra ett ganska komplicerat rör men det jobbiga är ju att tillverka två mallar för varje rördel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top