BMW R75/6 -74 Street Tracker

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Hojlös
BMW R75/6 -74 Street Tracker / Brat style

Eftersom jag är helsåld på både gamla BMW-hojar och Wrenchmonkees införskaffades en r75/6 och förvandlingen påbörjades.

Sakta men säkert åker prylarna av. I stort har jag tänkt följa WMs mönster: Megafoner, avgasbandage, nytt styre och nya reglage, bort med all elektronik som inte är framlampa och bromsljus och sedan ett par Firestone Champion på det.

WM har byggt en helt ny bakram och jag tänkte först göra det tills jag insåg hur svårt det skulle vara för en novis som jag. Trots att garaget är fullt av allvetande mekarministrar vill jag försöka klara detta på egen hand så mycket som möjligt. Nu ska den existerande ramen modifieras istället, dvs. kortas 10 cm och rensas från onödiga bitar.

Min allra största utmaning består i att dra helt ny el. Eftersom hela instrumentpanelen är borta tillsammans med blinkers och tuta borde det inte vara för svårt.
Jag vet ännu inte hur jag ska lösa batterifrågan. Jag vill ha ett så litet som möjligt. Planen är att plocka bort startmotorn och kicka igång hojen så batteriet behöver inte driva mer än lamporna.

Alla former av råd och tips tages tacksamt emot.

För att se fler bilder kan ni surfa in på The Cartorialist

/Jens
 

Bifogat

  • BMW_r75_6_angle_front.JPG
    BMW_r75_6_angle_front.JPG
    115.7 KB · Visningar: 335
  • monkee_91.jpg
    monkee_91.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,597
  • R75_1.jpg
    R75_1.jpg
    42.7 KB · Visningar: 400
  • R75_2.jpg
    R75_2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 330
  • R75_3.jpg
    R75_3.jpg
    39.1 KB · Visningar: 399
  • R75_4.jpg
    R75_4.jpg
    38.6 KB · Visningar: 417
Last edited:
:tummenupp

Se till att uppdatera bygget hela tiden nu.
Är beroende framkallande med bygg trådar.

Är själv väldigt nära att bestämma mig för att börja bygga på en bmw.
Kanske ditt bygge får mig att ta det sista steget till inköp.

Bifogar ett par balla bmw byggen som kanske kan hjälpa/inspirera dig
på vägen. Även om det inte är monkee style så kan man ju hämta detalj inspiration och lösningar i andra byggen.

Mvh
 

Bifogat

  • bmw.jpg
    bmw.jpg
    56.6 KB · Visningar: 655
  • r80hp-2.jpg
    r80hp-2.jpg
    91.5 KB · Visningar: 483
:tummenupp

Se till att uppdatera bygget hela tiden nu.
Är beroende framkallande med bygg trådar.

Är själv väldigt nära att bestämma mig för att börja bygga på en bmw.
Kanske ditt bygge får mig att ta det sista steget till inköp.

Bifogar ett par balla bmw byggen som kanske kan hjälpa/inspirera dig
på vägen. Även om det inte är monkee style så kan man ju hämta detalj inspiration och lösningar i andra byggen.

Mvh
Den första BMW var riktigt tuff. Lycka till med bygget, ska följa detta
 
Batteri behövs bara till funktioner som måste fungera med motorn avstängd.
Går att eliminera helt.
Vad gäller utseendemässiga modifieringar, så tror jag att du är på rätt spår.
Ta bort så mcket som möjligt, banta resten och satsa på funktionalitet.
Då brukar det bli snyggt av sig självt.
Ballaste BMWn jag sett var Bosse Rindars "Roadscrambler" med slutrör från VW som ljuddämpare.
bmwroad.jpg

Finns ett repotage i "Classic bike" nummer 2 2007.
 
Det där kan bli hur bra som helst. Hade jag kunskap och motivation skulle just en gammal "R" bli det jag skulle bygga på.
 
Vad kul med respons!

Nu blir det Clas Ohlson för att införskaffa lite delar till vinkelslipen sedan ska ramen kapas.
Skulle behöva lite tips på var man kan hitta snygga stötdämpare som inte knäcker hela månadsbudgeten. Skulle nämligen vara kul att kunna göra fler än ett inköp i månaden.
Hagon Shocks har bra priser och speciella dämpare på gamla R-modeller. Finns det någon i Sverige som erbjuder något liknande?
Flatracer har det mesta man kan tänkas önska när man bygger BMW så en del inköp kommer göras därifrån.
Tyvärr är mina ventilkåpor inte original så där kommer £80 gå i onödan.

Satt och räknade ihop allt som jag vill köpa från Flatracer och kom fram till den nätta summan av 14'500kr! Får nog hia mig litta.
 

Bifogat

  • R75_5.jpg
    R75_5.jpg
    45.6 KB · Visningar: 210
Batteri behövs bara till funktioner som måste fungera med motorn avstängd.
Går att eliminera helt.
Vad gäller utseendemässiga modifieringar, så tror jag att du är på rätt spår.
Ta bort så mcket som möjligt, banta resten och satsa på funktionalitet.
Då brukar det bli snyggt av sig självt.
Ballaste BMWn jag sett var Bosse Rindars "Roadscrambler" med slutrör från VW som ljuddämpare.
bmwroad.jpg

Finns ett repotage i "Classic bike" nummer 2 2007.

Tackar för tipsen. Men blir det inte svårt att driva framlyset utan batteri? Jag skulle ju faktiskt vilja ha den som brukshoj i största möjliga mån.
Vad behöver man i så fall, en batterieliminator?
Om eldragningen skulle gå åt helvete, finns det någon i Sthlmsområdet som skulle kunna göra det åt mig?

Tur att jag delar garage med halva redaktionen på Classic Bike. Det numret lär ju ligga i en av högarna av hojtidningar.
 
Det tog mig över en timme att få igång vinkelslipen men det gick till slut. Det var lite nervöst i början men det är tur att man lär sig fort och att metall är hårt!
Eventuellt måste jag lägga till lite nya svetspunkter nu. Expert ska konsulteras.

Svetsa ska bli kul, det har jag aldrig gjort förut!

Jag har upptäckt att mycket av tiden i garaget sitter jag bara och stirrar på hojen och undrar vad fan jag gett mig in på. Som om den skulle förklara för mig eller om jag skulle få en uppenbarelse.

I dag ska ramen kapas och kortas 10 cm. Får hoppas att det finns någon på plats för det vågar jag mig inte på ensam.
Jag skulle även uppskatta tips på en bra sadelmakare om ni har någon.
 

Bifogat

  • bmw_11.jpg
    bmw_11.jpg
    54.5 KB · Visningar: 207
  • bmw22.jpg
    bmw22.jpg
    53.8 KB · Visningar: 220
  • bmw33.jpg
    bmw33.jpg
    55.1 KB · Visningar: 195
ser bra ut!
biltema har ju ett litet 5,1/2 tums lyse nu så ett sådant oså lacka det mattsvart skulle ju bli mumma.. vet inte hur stort Wm lyse är men de är ju mindre än de du har.
 
Mycket intressant bygge, kommer att följas.
Kör hårt och uppdatera ofta!

Detta blev mitt första inlägg :tummenupp
 
ser bra ut!
biltema har ju ett litet 5,1/2 tums lyse nu så ett sådant oså lacka det mattsvart skulle ju bli mumma.. vet inte hur stort Wm lyse är men de är ju mindre än de du har.


Och jag letar och letar och letar men har tydligen inte svart bälte i biltema-sök. :va

Du råkar inte ha en liten länk liggande till det däringa 5½-tums lyset, om jag ber snällt :tungan
 
http://www.motobins.co.uk/ is da shit för BMW originaldelar. Bra priser och blixtsnabb leverans...

Ventilkåporna skall man absolut ha de äldre runda som är betydligt snyggare. Förr skulle man uppdatera cykeln genom att byta till de modernare kåporna men nu går alla tillbaka....

Batteriet går att ersätta med en fetingkondensator eller köra helt utan. Köra utan är dock lite jobbigt då lyset dimmar när man slår av gasen....

Öhlins är det självklara valet för 80-tals racelook. Finns beg dämpare lite då och då. En fantastisk uppgradering av fjädringsprestandan får du på köpet. Boge som sitter original är stötdämparens Trabant....
 
Tackar ödmjukast för alla tips, råd och uppmuntran. Det är så kul att det finns människor som läser och som är uppriktigt intresserade och entusiastiska.
Har precis beställt ett flattrack-styre från Wrenchmonkees. Nu blir det till att söka av Roffes sortiment efter gasreglage, bromshandtag och kopplingshandtag som passar.
På listan över omedelbara inköp står även ett par megafoner. Jag blir lite förvirrad bara för att de heter olika på alla ställen. Vissa kallar dem Megatron, andra Minizoom och ytterligare andra för Megafoner.

Besöket i garaget i dag resulterade i ett styck kapad ram. Lite drygt 10 cm är nu borta. Problemet blir att få ihop den igen. Tur att den är löstagbar. Tyskarna är bra smarta.
Eftersom jag aldrig har svetsat i hela mitt liv och det inte finns någon som kan lära mig nu på studs har jag beslutat för att lägga svetsningen på entreprenad. Nu ska jag bara hitta en lämplig verkstad.

Nästa steg blir att täta tanken (enligt ett service-protokoll fanns det rost i den) och slipa den för att sedan måla den "battleship grey".
Sedan blir det till att sätta ihop skiten igen. Jag måste fortfarande lösa el-problemet och täta de hål i motorn som blir kvar när hastighetsmätar- och varvräknarwire tagits bort.

Fetingkondensator säger du? OK. Vart kan jag få tag i en sådan? Glöm inte att allt facksnack är grekiska för mig. Jag är fullständig nybörjare på detta.
 

Bifogat

  • bild (11).jpg
    bild (11).jpg
    97.5 KB · Visningar: 211
  • bild (10).jpg
    bild (10).jpg
    149.1 KB · Visningar: 208
  • bild (7).jpg
    bild (7).jpg
    138.9 KB · Visningar: 190
  • bild (6).jpg
    bild (6).jpg
    139.5 KB · Visningar: 193
http://www.motobins.co.uk/ is da shit för BMW originaldelar. Bra priser och blixtsnabb leverans...

Ventilkåporna skall man absolut ha de äldre runda som är betydligt snyggare. Förr skulle man uppdatera cykeln genom att byta till de modernare kåporna men nu går alla tillbaka....

Batteriet går att ersätta med en fetingkondensator eller köra helt utan. Köra utan är dock lite jobbigt då lyset dimmar när man slår av gasen....

Öhlins är det självklara valet för 80-tals racelook. Finns beg dämpare lite då och då. En fantastisk uppgradering av fjädringsprestandan får du på köpet. Boge som sitter original är stötdämparens Trabant....

Helt rätt.
Ville inte uttala mig om batterilösheten, ety jag har för lite erfarenhet.
Angående studsarna, så är Öhlins aldrig fel.
Men:
Gamla BMWar blir hopplösa (haha) med hårda dämpare eftersom ramen inte klarar av det.
 
Och jag letar och letar och letar men har tydligen inte svart bälte i biltema-sök. :va

Du råkar inte ha en liten länk liggande till det däringa 5½-tums lyset, om jag ber snällt :tungan

har inte dykt upp på nätet än men finns i katalogen..
tror de skulle sitta som en fläskläpp.. fast det lär ju inte dyka upp först till våren men har du lite is i magen så.. de lär komma innan sommarn så dom får sälja det.

På listan över omedelbara inköp står även ett par megafoner. Jag blir lite förvirrad bara för att de heter olika på alla ställen. Vissa kallar dem Megatron, andra Minizoom och ytterligare andra för Megafoner.

Besöket i garaget i dag resulterade i ett styck kapad ram. Lite drygt 10 cm är nu borta. Problemet blir att få ihop den igen. Tur att den är löstagbar. Tyskarna är bra smarta.
Eftersom jag aldrig har svetsat i hela mitt liv och det inte finns någon som kan lära mig nu på studs har jag beslutat för att lägga svetsningen på entreprenad. Nu ska jag bara hitta en lämplig verkstad.

.
i

minizoom bruka va billigt.. låter som fan! inget o besiktiga med..
men dom e små, snygg o billiga.
kolla måtten innan du beställer och välj vad du vill ha.. kanske lite olika märken som är lite olika i storlek..


ramen e ju redan kapad. kanske kolla om nån kan bocka ett nytt rör som passar lite bättre.. annars lite fullösning är ju att dra isär röret du har.
hittar du nå mindre rör som passar in i ramen så du kan "trä" på dom 2 olika delarna så går de bränna på bra med svetsen utan att göra nå misstag, sen är de bara o slippa ner svetsen.. man lämnar ca 3-5mm lucka mellan de "två ramdelarna" där svetsen kan gå ner lite
har du bara svets så fixar du det. :)
 
Last edited:
minizoom bruka va billigt.. låter som fan! inget o besiktiga med..
men dom e små, snygg o billiga.
kolla måtten innan du beställer och välj vad du vill ha.. kanske lite olika märken som är lite olika i storlek..

ramen e ju redan kapad. kanske kolla om nån kan bocka ett nytt rör som passar lite bättre.. annars lite fullösning är ju att dra isär röret du har.
hittar du nå mindre rör som passar in i ramen så du kan "trä" på dom 2 olika delarna så går de bränna på bra med svetsen utan att göra nå misstag, sen är de bara o slippa ner svetsen.. man lämnar ca 3-5mm lucka mellan de "två ramdelarna" där svetsen kan gå ner lite
har du bara svets så fixar du det. :)

Vad fasen besiktigar man med då? Originaldämparna håller jag på att sälja av. Skulle en sådan funka? DB Killer.

Du har en fin poäng där men det får bli nästa hoj. Svetskurs står på listan men nu blir det fackman.
 
Last edited:
Helt rätt.
Ville inte uttala mig om batterilösheten, ety jag har för lite erfarenhet.
Angående studsarna, så är Öhlins aldrig fel.
Men:
Gamla BMWar blir hopplösa (haha) med hårda dämpare eftersom ramen inte klarar av det.

Jo haken med att hänga på bra stötdämpare är att man upptäcker att ramen flexar och gaffeln känns usel....

Själv sniker jag gärna pappas R90s med öhlins fram och bak samt raceram. Klart trevlig retromaskin.....
 
Hipp BMW

Vad fasen besiktigar man med då? Originaldämparna håller jag på att sälja av. Skulle en sådan funka? DB Killer.

Du har en fin poäng där men det får bli nästa hoj. Svetskurs står på listan men nu blir det fackman.

Gå in och titta på www.bikeline.se ,dom har samma insatser för några tior,dom har även MCM-megafoner billigt,hög hippfaktor.
Är visserligen en HD-firma men billigast i Sverige.
Börjar ångra att jag sålde min gamla R75/5 förra året.
 
Jo haken med att hänga på bra stötdämpare är att man upptäcker att ramen flexar och gaffeln känns usel....

Själv sniker jag gärna pappas R90s med öhlins fram och bak samt raceram. Klart trevlig retromaskin.....
Även gammelbumsar med ram av lakritsremmar hade (för den tiden) utmärkt väghållning.
Men det var en känslig balans.
Felaktiga däck eller hård fjädring förstörde balansen.
För rätta retrostuket skall det vara Earles (bottenlänk) gaffel!

Gäller förresten de flesta gamla hojjar.
Många skaffade dåligt rykte redan när de var nya.
Superbikereglementet gjorde att det monterades aldeles för breda och klibbiga däck på cyklarna, samtidigt som fjädringen hissades för bättre markfrigång.
På bana gick det tjäna någon sekund, men på gata var det värdelöst.
Men de snabba pojkarna gjorde ju så...

I detta fallet hjälps situationen upp av lägre vikt.
Öhlinare med hyfsat mjuka fjädrar och passande däck (Metzler Lazertech är en personlig favorit till gamla hojjar) så blir det nog kanon.
En ny gaffel skulle nog göra nytta också.
Men då avsedd för samma eller lägre vikt.

Moderna grejor ÄR bättre.
Men bara om de passar.
 
Vad fasen besiktigar man med då? Originaldämparna håller jag på att sälja av. Skulle en sådan funka? DB Killer.

Du har en fin poäng där men det får bli nästa hoj. Svetskurs står på listan men nu blir det fackman.

jadu.. jag skulle behålla orginalljuddämparna. vet inte hur mycket tystare den blir med insatser.. är de bara för besiktning så räcker de ju med att stoppa in diskbollar i stål o få dom o stanna kvar med nåt stopp av nå slag. du skulle provat innan du kränger iväg dämparna.
de är brutalt högt ljud ur dessa, ett tips är att "packa" om dom.. jag tog upp min eft en säsong och de va noll ull kvar i dom.. :D
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top