BMW R NineT

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=28687

Ser rätt tam ut tycker jag även om det säkert är en bra hoj, ser rätt mellanmjölkig ut,

Hoppas inte att det där är produktionsvarianten av det grymma cafeprojektet som visades tidigare i år utan att det kommer en som ser betydligt mer ut som det projektet.

Bobtailvarianten där man kan ta bort hela passagerarcutsen var i och för sig riktigt läcker, det kompenserar mycket för tamheten i övrigt!

har väntat på den här tråden :D håller med om att den ser mellanmjölkig ut till skillnad från conceptet den e baserad på. men får väl hoppas att den kommer i lite vassare tappning åxå
bmw-concept-ninety-r90s-tribute-56.jpg

Såg ut som en tråkigare Griso.

Ungefär så.

Fast jämfört med hur ocharmiga BMWs hojar normalt sett ser ut så är det väl ett steg i rätt riktning.

Förstår dock inte riktigt vilken den tänkta kundgruppen är. Verkar ju mest vara en lite snyggare men oändligt mer opraktisk R1200R så jag tror nog jag behåller min R1200R ett tag till.

Inte så att jag har nåt emot R NineT, men skall inte BMWs hojar enbart handla om funktion? E de inte liksom det som är grejen? Vacker design har ju liksom aldrig varit deras starka sida.

Ungefär så.

Fast jämfört med hur ocharmiga BMWs hojar normalt sett ser ut så är det väl ett steg i rätt riktning.

Förstår dock inte riktigt vilken den tänkta kundgruppen är. Verkar ju mest vara en lite snyggare men oändligt mer opraktisk R1200R så jag tror nog jag behåller min R1200R ett tag till.

Inte så att jag har nåt emot R NineT, men skall inte BMWs hojar enbart handla om funktion? E de inte liksom det som är grejen? Vacker design har ju liksom aldrig varit deras starka sida.

Kanske är det som svensken vill ändra på? Han verkar ju rätt passionerad när det gäller design :)

Det jag inte förstår är varför man inte vågar mer. Koncepthojen var ju fantastisk för att den var så avskalad.
Detta ser ju,som tidigare nämnts, mer ut som en R1200r med koventionell front. Att man sen kan bobba till den är ju bara löjligt. Det är ff en R1200r, bara utan häck.

Ja det är ju rätt otroligt att nån som Stenegärd trivs med tråkbmw. Fast det är säkert schyssta pengar.

Jag börjar ändra mig lite, den är faktiskt riktigt cool när man tar bort passagerarsadeln! Den ska dessutom vara förberedd för att flytta skylthållaren till svingen, man behöver inte borra och jävlas.

Med mindre slutburkar, eller ännu hellre ett sådant där högdraget system som finns till Triumph Scrambler, skulle den bli riktigt fet! Det kanske inte funkar så bra med en boxer iofs, kanske får bli ett rör på varje sida?

image.jpg

Last edited:
Det jag inte förstår är varför man inte vågar mer. Koncepthojen var ju fantastisk för att den var så avskalad.
Detta ser ju,som tidigare nämnts, mer ut som en R1200r med koventionell front. Att man sen kan bobba till den är ju bara löjligt. Det är ff en R1200r, bara utan häck.

Det är väl inte så konstigt. Det kostar en del att ta fram en ny modell, och man vill säkerställa att den attraherar en så bred målgrupp som möjlig för att man skall kunna få tillbaka pengarna.....

Rensa upp på styret och en så liten instrumentering som möjligt, kan bli rätt snygg den där tror jag.

Det är väl inte så konstigt. Det kostar en del att ta fram en ny modell, och man vill säkerställa att den attraherar en så bred målgrupp som möjlig för att man skall kunna få tillbaka pengarna.....

Jag menar att konkurrensen står mellan den och 1200r. Gungor och karuseller i perfekt balans i detta fall.
Större chans till en större målgrupp med ngt helt annat tror jag.

Med mindre slutburkar, eller ännu hellre ett sådant där högdraget system som finns till Triumph Scrambler, skulle den bli riktigt fet! Det kanske inte funkar så bra med en boxer iofs, kanske får bli ett rör på varje sida?
P90135154-highRes.jpg
P90135153-highRes.jpg

Orginaltillbehör, samma ljudämpare som vid låg placering, bara annat rör/hållare

Cutsen är i aluminium, det gillar jag.

Last edited:
Jag menar att konkurrensen står mellan den och 1200r. Gungor och karuseller i perfekt balans i detta fall.
Större chans till en större målgrupp med ngt helt annat tror jag.

1200R försvinner garanterat, kommer en uppdaterad med den nya vattenkylda motorn (se 1250 GS). Den blir inte lika snygg att göra en custom på.

Last edited:
View attachment 393772
View attachment 393773

Orginaltillbehör, samma ljudämpare som vid låg placering, bara annat rör/hållare

Cutsen är i aluminium, det gillar jag.

Jo, jag såg de där men jag menade något i den här stilen, där hela systemet är högdraget och inte bara slutburken. Som sagt funkar det nog inte så bra med en boxertwin tyvärr och det täcker nog också det där tomrummet mellan bakhjulet och cutsen på BMWn vilket jag tror är viktigt visuellt för att få bakdelen att framstå som ännu mindre än den är.

image.jpg

Nu börjar det ju bli svårt att välja vilken retro/roadster/cafe/customhoj man helst vill ha för att göra något eget av.

För mig står det mellan Bumsen, Triumph Scrambler, Ducati Sport 1000 (tillverkas inte längre, jag vet) och HD Crossbones.

Last edited:
500-bmw-scrambler-classic.jpg
Bra med en boxertwin
För mig står det mellan Bumsen, Triumph Scrambler, Ducati Sport 1000 (tillverkas inte längre, jag vet) och HD Crossbones.

Ducati Sport är ju kanon, de lades bara ned för tidigt. Triumph är för klen för mig. Guzzi och Bumse har klassisk motorkonfiguration.

View attachment 393776

Ducati Sport är ju kanon, de lades bara ned för tidigt. Triumph är för klen för mig. Guzzi och Bumse har klassisk motorkonfiguration.

Grym hoj :tummenupp Snacka om värdig förebild för ett bygge på nya NineT och den har ju till och med avgassystemet som jag vill ha! Fast kanske inte kromat...

Jag gillar också Duccen. Jag har fått för mig att den har bäst motor och bäst chassi.

Jag förbisåg iofs nya CB1100 men jag föredrar tvåcylindrigt när det gäller retro och byggen.

Grym hoj :tummenupp Snacka om värdig förebild för ett bygge på nya NineT och den har ju till och med avgassystemet som jag vill ha! Fast kanske inte kromat...

Jag gillar också Duccen. Jag har fått för mig att den har bäst motor och bäst chassi.

Jag förbisåg iofs nya CB1100 men jag föredrar tvåcylindrigt när det gäller retro och byggen.

En avancerad dragning som kan bli cool
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/903901_10152191165032741_1603139344_o.jpg

Fast med tanke på närheten mellan sadel och avgas så är kanske "het" ett bättre ord än cool :)

Back