BMW K1200RS, erfarenheter?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Är det någon som har erfarenhet av K1200rs? Duger den till bankörning, jag har inga illusioner eller ambitioner för den delen heller av att ratta som Rossi, men hojen ser lite bullig ut och med ganska taskig markfrigång (även om den förblir den samma under bromsning).
Har sett att galne dansken kört en sån förr i tiden och skrapat i allt vad som går att skrapa i utan att välta, men då jag aldrig sett honom köra live så är det svårt att bilda sig en uppfattning om hur snabbt det faktiskt går.

Ja, jag vet att det finns 10000andra hojar som är bättre lämpade för detta ändamål, men faktum är att jag kör bana kanske 1-2ggr om året resten av tiden pendlar jag massvis med motorväg, så snälla häng mig inte nu för att jag funderar på att köra något så gubbigt som en k12rs :rolleyes:

Ingen som kört en K1200rs?

Jag har kört en del K1200RS på bana och sett Dansken live back in the day. Det är ingen racehoj men den är stadig och lättkörd om än inte så snabbstyrd.

Motorn är helt underbar: Mycket bra botten och fullt tillräcklig på högre varv. De störande vibrationerna som BMWs tidigare radfyror hade är helt borta på K1200an.

Körställningen är lätt sportig men bekväm för de flesta kroppstyper. Tanken är dock väldigt bred vilket gör att jag får ont i ljumskarna efter bara några minuter men det beror nog mest på att jag är ovig just där.

Markfrigången begränsas av i första hand centralstödet som kan skruvas bort om man vill. Det är olika fotpinnar på olika årsmodeller, vissa ger bättre markfrigång så det kan vara värt att byta.

ABSen är riktigt bra även på de älsta K1200orna trots sin ålder. Bromsarna tar bra men känslan är lite svampig på de äldre maskinerna, bättre bromsslangar rekommenderas.

Det finns MÅNGA ute på begangnatmarknaden och dom är svårsålda. Pruta hårt så kan det vara en av de absolut mest prisvärda maskinerna på marknaden.

Kvalitén är över lag riktigt bra på dessa hojar men kolla så kopplingen inte slirar och att det inte finns olja under delningen mellan motor och låda. Paraleverlagret är en svag konstruktion och behöver justeras och bytas med jämna mellanrum men det är relativt billigt och enkelt.

Det här är SPORThoj.com...

Japp, och ändå kör folk omkring i nakna touringhärken som GSX 1400'or :krama

Jag har kört en del K1200RS på bana och sett Dansken live back in the day. Det är ingen racehoj men den är stadig och lättkörd om än inte så snabbstyrd.

Motorn är helt underbar: Mycket bra botten och fullt tillräcklig på högre varv. De störande vibrationerna som BMWs tidigare radfyror hade är helt borta på K1200an.

Körställningen är lätt sportig men bekväm för de flesta kroppstyper. Tanken är dock väldigt bred vilket gör att jag får ont i ljumskarna efter bara några minuter men det beror nog mest på att jag är ovig just där.

Markfrigången begränsas av i första hand centralstödet som kan skruvas bort om man vill. Det är olika fotpinnar på olika årsmodeller, vissa ger bättre markfrigång så det kan vara värt att byta.

ABSen är riktigt bra även på de älsta K1200orna trots sin ålder. Bromsarna tar bra men känslan är lite svampig på de äldre maskinerna, bättre bromsslangar rekommenderas.

Det finns MÅNGA ute på begangnatmarknaden och dom är svårsålda. Pruta hårt så kan det vara en av de absolut mest prisvärda maskinerna på marknaden.

Kvalitén är över lag riktigt bra på dessa hojar men kolla så kopplingen inte slirar och att det inte finns olja under delningen mellan motor och låda. Paraleverlagret är en svag konstruktion och behöver justeras och bytas med jämna mellanrum men det är relativt billigt och enkelt.

Tack, precis vad jag ville höra! :)
Priserna är ganska lukrativa, och försäkringskostnaden är nästan oförskämt låg. Får nog bli en sån känner jag :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka